היום נעסוק בנושא: טעויות בתפילה
יום שני י"ח באדר ב' תשע"ו
התפללת בטעות תפילת חול בשבת - האם אפשר לצאת בזה ידי חובת תפילה?
מי שהתפלל תפילת חול במנחה של שבת ויום טוב, או שלא הזכיר 'יעלה ויבוא' בתפילת מנחה של ראש חודש (א' בחודש) ונזכר בכך רק בלילה - יש אומרים שתפילתו נחשבת לתפילה, אלא שחסֵרה לו הזכרת היום - שבת, יום טוב, או ראש חודש - וכיון שבלילה אינו מזכיר בתפילתו את מה שהחסיר, אינו מרוויח מאומה בתשלומיו, ועל כן לא יתפלל לתשלומין. ויש אומרים שנחשב כאילו לא התפלל כלל, וישלים בלילה כדין המחסיר תפילת מנחה. ולהלכה - יתפלל ויַתנה שאם חייב בתפילה - תהא לחובה, ואם לא - תהא לנדבה. ואם חל ראש חודש בערב שבת, לא יתפלל בליל שבת תפילה זו, כיון שאין מתפללים תפילת נדבה בשבת. [סעיף יא וס"ק לב, לג, לד ו־לו; ביאורים ומוספים דרשו, 65]
מי שטעה באמירת 'ותן טל ומטר' בערב שבת - האם צריך להשלים את תפילתו בליל שבת?
מי שטעה במנחה של ערב שבת ב'ברכת השנים' ואמר 'ותן ברכה' במקום 'ותן טל ומטר' או להיפך, אשר דינו שצריך להתפלל שנית, ונזכר בכך רק בליל שבת - יש אומרים שדינו שנוי במחלוקת האמורה לעיל, דהיינו שלדעה הראשונה נחשבת תפילתו לתפילה, אלא שחסֵרה לו האמירה הנכונה בברכת השנים, וכיון שלא ישלים את החסר בתפילת ערבית של שבת, שהרי אין אומרים בה את ברכת השנים - לא יתפלל לתשלומין, ולדעה השניה נחשב שלא התפלל כלל, וכאמור לעיל - ההכרעה להלכה במחלוקת זו היא להתפלל תפילת נדבה, ואין מתפללים תפילת נדבה בשבת; ויש אומרים שהטועה בברכת השנים נחשב לכל הדעות כאילו לא התפלל, וישלים בליל שבת כרגיל. [ביאורים ומוספים דרשו, 73]
מי שטעה והוסיף בתפילת 'שמונה עשרה' ביום רגיל 'יעלה ויבוא' או תוספת אחרת, מה דינו?
מי ששגה בתפילת 'שמונה עשרה' והוסיף 'יעלה ויבוא' עד לאחר המילים "ביום... הזה", 'על הניסים' (עד לאחר המילים "בימים ההם בזמן הזה"), או את התוספות של עשרת ימי תשובה שנזכרת בהן הכתיבה ב'ספר החיים', שלא במועדן - אם טרם סיים את הברכה ישוב לתחילתהּ, ואם סיימהּ - ימשיך בתפילתו. ואם אמר יעלה ויבוא ונזכר לפני המילים "ביום... הזה", 'אתה חוננתנו', 'נַחֵם', או את התוספות של עשרת ימי תשובה ללא הזכרת הכתיבה ב'ספר החיים', (וכן על הניסים עד לפני המילים "בימים ההם בזמן הזה") - בכל מקרה לא ישוב לתחילת הברכה, כיון שאין באמירות אלו דבר בלתי נכון, ונחשבות כתוספת תפילה בלבד. [סעיף יב וס"ק לז-לח; ביאורים ומוספים דרשו, 76-80, וראה עוד ב־76]