הסגולה לשמירה מהבאר היטב שלא יינזק כל היום

כ"ט תשרי- סימן נ"ט סעיף א'- סעיף ב'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד ינהג אדם שאמר 'המעריב ערבים' במקום 'יוצר אור' ?

מדוע מזכירים 'ובורא חושך' בברכת 'יוצר אור' והרי זו ברכה שנאמרת ביום?והיכן צריך לכוון בשמותיו של הקב"ה בברכת 'יוצר אור'?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן נ"ט סעיפים א' – ב']  

הכוונה והדקדוק בברכת 'יוצר אור'

הברכה הראשונה מברכות קריאת שמע, היא ברכת 'יוצר אור ובורא חושך', ולכאורה, בראשית היום בבוקר, היה צריך לברך יוצר אור בלבד, ומדוע מוסיפים בורא חושך, הרי זה שייך ללילה ? ומבאר השולחן ערוך, שהטעם הוא, כדי להוציא מדעת האפיקורסים שאומרים, שמי שברא את האור לא ברא את החושך, ומי שברא את החושך לא ברא את האור, ולכן אנו מברכים יוצר אור ובורא חושך, כדי לומר, שהקב"ה שברא את האור, הוא ברא גם את החושך, ואומר הבאר היטב, שכאשר אומרים 'יוצר אור', צריך למשמש בתפילין של יד, וכאשר אומרים 'בורא חושך', צריך למשמש בתפילין של ראש, והמילים 'כולם אהובים ברורים גיבורים', הם ראשי תיבות אב"ג, שזה שם משם מ"ב שהוא אחד משמותיו של הקב"ה, וכן, המילים 'עושים באימה' שהם ראשי תיבות ע"ב, זה שם משמותיו של הקב"ה, ומי שמכוון בשמות אלו, מובטח לו שלא יינזק בכל היום כולו.

טעה בברכת 'יוצר אור'

אדם שטעה ואמר 'המעריב ערבים' במקום לומר 'יוצר אור ובורא חושך', או שאמר 'יוצר אור' ואחר כך אמר 'המעריב ערבים', מבואר, שאם נזכר מיד תוך כדי דיבור ותיקן מיד לומר 'יוצר אור', יצא ידי חובתו, אבל אם לא תיקן מיד תוך כדי דיבור, לא יצא ידי חובה, ובכדי שתעלה לו הברכה, צריך שגם תחילת הברכה תהיה 'יוצר אור', וגם סוף הברכה לסיים 'יוצר המאורות', ואם בהתחלה או בסוף לא פתח או לא סיים כדין, אלא אמר 'המעריב ערבים', לא יצא ידי חובתו, אלא שבזה מביא המשנה ברורה, שיש מחלוקת בין האחרונים, באדם שאמר 'המעריב ערבים' במקום 'יוצר אור', ובאמצע נזכר שצריך לומר 'יוצר אור', האם צריך שייזכר בטעות שלו דווקא תוך כדי דיבור, או שאפילו לאחר כדי דיבור כל עוד והוא עוסק בברכה, יכול לומר 'יוצר אור' ויאמר הלאה כסדר.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן