היום נלמד: שמירת טהרת הידים לאחר נטילתן
יום חמישי י"א בתשרי תשע"ז
נטלת ידים ובעודן רטובות נגע בהן אדם אחר - האם תצטרך ליטול שנית?
הנוטל ידיו בשפיכת רביעית (86.4-150 מ"ל, לשיטות השונות) מים ויותר על כל יד, כמצוי בימינו, וטרם שניגבן נגע בהן אדם אחר שלא נטל את ידיו - צריך ליטול שנית, כיון שמגע זה מטמא את המים שעל ידיו, והם מטמאים את הידים. ונחלקו הפוסקים אם צריך לנגב את ידיו לפני הנטילה השניה. ואם כבר ברך 'על נטילת ידים', לא יברך על הנטילה השניה. ואם נגע גוי בידיו, אינו צריך לשוב וליטלן, כיון שטומאת ידים וטהרתן אינן קיימות כלל אצל הגויים. [סעיף ד, ס"ק מה ו־מט, ושעה"צ ס"ק לו; ביאורים ומוספים דרשו, 33]
האם צריך להקפיד במהלך הסעודה שלא יגע בידיך אדם שלא נטל את ידיו?
לאחר נטילת ידים לסעודה, יש להקפיד שלא יגע בהן אדם שלא נטל את ידיו, כדי שלא תידרש נטילה נוספת, כאמור לעיל. ויש להקפיד על כך עד לניגוב הידים. ולאחר מכן, אף אם נרטבו ידיו ממים או נוזל אחר, ונגע בהן אדם שלא נטל את ידיו - ידיו טהורות, כיון שאין הידים נטמאות אלא בשעת הנטילה, הנמשכת מעת שפיכת המים על הידים עד לניגוב. ויש שכתבו שראוי להקפיד במשך כל הסעודה שלא יגע בידים - במקרה שהן רטובות - אדם שלא נטל את ידיו. [ביאורים ומוספים דרשו, 34]
האם צריך לנגב את ידיות הספל לפני נטילת ידים?
השופך בשפיכה הראשונה בנטילת ידים פחות מרביעית - המים נטמאים מהיד, ואם נוגע אחר כך בידו הרטובה בידית הכלי, נטמאת הידית, ולכן צריך לשפוך פעמיים רצופות על כל יד, או לשפוך רביעית בבת אחת, שאז המים אינם נטמאים. וספל המיועד לנטילה אשר ידיותיו רטובות ממגעם של אלו שהשתמשו בו קודם לכן לנטילת ידים - יש שכתבו שצריך לנגבו לפני הנטילה מחשש שהמים שעליו טמאים. ויש שכתבו שבכל מקרה צריך להקפיד שהידית תהיה יבשה. [ס"ק מט ושעה"צ ס"ק מא; ביאורים ומוספים דרשו, 40]