יום שני ה' תשרי תשע"ח
באיזה אופן ניתן לכסות סיר המונח על הכיריים במגבת?
סיר המונח על הכיריים או על פלטה חשמלית, או על גבי סיר המונח עליהן, אסור לעוטפו במגבת וכיוצא בה, אף בערב שבת, כיון שהמגבת מוסיפה חוֹם לתבשיל מחמת האש, ו'הטמנה' המוסיפה חוֹם אסורה אף בערב שבת. ואם מניח על גבי הסיר מגש שרחבו יותר מרוחב הסיר, ופורס עליו את המגבת, כך שאינה נוגעת בסיר – ויש ביניהם רווח ניכר – אין זה נחשב להטמנה, ומותר. ובדומה לכך, מותר להניח מאפה בתנור באופן שאין בו איסור שהייה, ואין זה נחשב להטמנה, ואף אם מכסה את התנור במגבת. [שו"ע רנז, ח, ומשנ"ב מב, מג, מד ו־מו; ביאורים ומוספים דרשו, 37, 40 ו־45]
הטמנת כמה סירים יחד – האם נחשבת כ'הטמנה במקצת'?
'הטמנה במקצת' – כלומר, כיסוי ועטיפת חלק מהסיר בלבד – נחלקו הפוסקים אם אסורה. ולדעת המתירים – נחלקו הפוסקים אם ההטמנה במקצת מותרת גם כשמכסה את התבשיל במגבת וכיוצא בה מלמעלה. והטמנה בתנור כאשר דופן התנור נוגעת בתבנית שבהּ מונח המאפה – לדעת המתירים אין זו הטמנה, כיון שהתבנית מגולה מיֶתֶר צדדיה; אך לדעת המחמירים, יתכן שאף אופן כזה נחשב להטמנה. והטמנת כמה סירים יחד במגבת אחת – יש שהורה שנחשבת כהטמנה מלאה ואסורה לכל הדעות, על אף שביחס לכל סיר ההטמנה היא 'במקצת'. [שו"ע רנז, ח, משנ"ב מו, וביה"ל ד"ה נוגעים, וד"ה שרי; ביאורים ומוספים דרשו, 39, 40, 42 ו־46]
האם מקיימים בשתייה חמה את מצוַת 'חַמִּין' בשבת?
מצוה לאכול 'חַמִּין' בשבת, כי זהו כבוד השבת, ועונג שבת, וכן מנהג אבותינו מדורי דורות. אולם, מי שאכילת החמין מזיקה לו, אינו מחויב בה. ומי שהאכילה אינה מזיקה לו, אך אינה נעימה לו, כגון בקיץ מפני החוֹם – יש שהורה שלא ימנע ממנהג ישראל לאכול. ודי באכילת חמין בסעודה אחת; ויש להקפיד שיהא זה בסעודת היום. ובשתייה חמה, מקיימים את המצוה, אך לא בשלימותה כבאכילת חמין. וכבר אמר החכם מכל אדם: "שומר מצוה לא יֵדע דבר רע", וזוכה בזכות זו לראות בביאת משיח צדקנו, במהרה בימינו. [שו"ע רנז, ח, ומשנ"ב מח-מט; ביאורים ומוספים דרשו, 47, 49 ו־50]