יום שני כ"ה באדר תשע"ח
מה צריך לעשות לפני שמנגבים ידים במגבת בשבת?
כפי שלמדנו, בגד מלוכלך, אסור להשרותו במים בשבת, או להרטיבו. ובגד שאינו מלוכלך – נחלקו הפוסקים אם מותר להשרותו ולהרטיבו, ויש להחמיר. והרטבת בגד כ'דרך לכלוך', ולא כדרך ניקוי – וכגון ניגוב ידים במגבת בעוד המגבת נרטבת; או ניגוב מים שנשפכו על הרצפה באמצעות בגד, (בצורה שאין בה חשש סחיטה, וראה עוד להלן) – מותרת.
אולם, יש מהראשונים שסובר שאם מספיג את הבגד בהרבה מים, יש בכך איסור כיבוס אף בדרך לכלוך; והוסיף, שכיון שאין מידה ידועה לכמוּת המים המותרת, ראוי שהמנגב ידיו במגבת ינער תחילה את ידיו בכח, וישפשפן זו בזו, כדי לנגב חלק מהמים. ולדעת השולחן ערוך, ראוי להחמיר כדעתו; ולדעת הרמ"א, אין להחמיר.
[שו"ע שב, י, ומשנ"ב מט-נא; וראה ביה"ל ד"ה שאין]
נשפכו מים על הרצפה – האם מותר לנגבם בעזרת סמרטוט?
כאמוּר, הרטבת בגד בשבת כ'דרך לכלוך' – לדעת השולחן ערוך מותרת מעיקר הדין אך ראוי להחמיר; ולדעת הרמ"א מותרת לכתחילה. והיתר זה של 'דרך לכלוך', הוא אף אם הבגד מלוכלך; אך אם כוונתו לנקות את הבגד – אסור הדבר לכל הדעות.
וכן אם הרטבת הבגד מנקה את הבגד באופן ישיר, אף אם מדובר בניקוי חלקי – וכגון שיש על הבגד כמות גדולה של לכלוך מאוס, ושפיכת המים על הבגד מסירה חלק ממנה – אסור להרטיבו אף כדרך לכלוך.
וכן אם מספיג בבגד כמוּת גדולה של מים – מותר לעשות זאת רק בבגד שאין מקפידים שלא יהיה ספוג במים, וכגון סמרטוט; אבל בבגד שמקפידים שלא יהיה ספוג במים, אסור, מחשש שלאחר מכן יסחטוהו.
[שו"ע שב, י, משנ"ב נא ו־נג, וביה"ל ד"ה דלא]
האם מותר לשפוך מים לתוך דלי שיש בו בגדים?
בהתאם לאמור לעיל, ולְמַה שלמדנו בימים האחרונים, שהשריית בגד במים או הרטבתו, היא פעולה של כיבוס – חובה להזהר בשבת שלא להטיל בגד מלוכלך למים. והדבר מצוי מאד, שבשעה שרוחצים ילד שבגדיו התלכלכו מטילים את הבגדים לקערת האמבטיה, ובשבת יש להמנע מכך, שהרי מי הרחיצה יורדים לקערת האמבטיה ומרטיבים את הבגדים.
וכלי שיש בתוכו בגדים השרויים במים, והמים מכסים את הבגדים לגמרי – מותר לשפוך לתוכו מים נוספים, כיון שאין בכך תוספת של כיבוס לבגדים. ויש שכתב שמותר לזלף חומר חריף המונע התקרבות חרקים על גבי בגד מלוכלך, כיון שאין זו פעולה של כיבוס, ואדרבה, ריחו הרע של החומר חודר לבד.
[משנ"ב שב, נה; ביאורים ומוספים דרשו, 52]