האם מותר לקפל חלקה התחתון של החליפה ברשות הרבים?

הדף היומי בהלכה ו' באדר - סימן ש"א סעיף ל'- סעיף ל"א

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר לצאת לרה"ר כאשר הטלית מונחת על צווארו כמו צעיף?

כיצד מתיישבת הסתירה בדברי השו"ע מסעיף ל' לסעיף כ"ט? האם דברי הרמ"א בסעיף ל' קשורים לדברי השו"ע? ובאיזה אופן אסור לצאת לרה"ר עם טלית שאסף ארבעה קצותיה בידיו? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"א סעיפים ל' – ל"א במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

מותר לאדם לצאת בטלית כאשר היא כרוכה על צווארו כמו צעיף, וקשה, שלכאורה דברי השו"ע סותרים למה שכתב בסעיף כ"ט שאם יוצא בטלית מקופלת על כתפיו חייב חטאת? מבאר המשנה ברורה, שדברי השו"ע כאן בסעיף ל', אמורים באותם מקומות שנוהגים לצאת כך בחול, וממילא זה 'דרך מלבוש', ולכן בשבת מותר להם לצאת כך, משא"כ בסעיף כ"ט שמדובר באותם מקומות שלא רגילים לצאת כך בימות החול, וממילא גם בשבת אסור להם לצאת כך.

הרמ"א אומר, 'אע"פ שמניח צד ימין על כתפו של שמאל דדרך ללובשו כך ולא הוי אלא להתנאות ושרי', ונחלקו המפרשים על מה עולים דברי הרמ"א, יש אומרים שהרמ"א לא עולה על דברי השו"ע בסעיף ל', כיוון שבסעיף ל' השו"ע מדבר באופן שהניח את הטלית ע"ג צווארו כמו צעיף, וא"כ דברי הרמ"א לא קשורים לזה, אלא דבריו עולים על השו"ע בסוף סעיף כ"ט, ששם מבואר, שכאשר הטלית מכסה את גופו, מותר לצאת בה בשבת, ועל זה אומר הרמ"א, אע"פ שהניח צד ימין על כתפו השמאלית כיוון שזה דרך מלבוש ונוי ומותר, והמשנה ברורה מביא בשם הגר"א, שדברי הרמ"א עולים על סעיף ל', כי הרמ"א הבין שהשו"ע מדבר באופן שהטלית מכסה גם את חלק מגופו ולא רק את הצוואר בלבד, ועל זה אומר הרמ"א, כאשר היא מכסה את חלק מגופו אע"פ שחלקה מונח על הצד השמאלי, מותר כי זה דרך לבוש ונוי.

אדם שלבש טלית, ואסף את כל ד' קצוות הטלית והחזיקם בידו, ורוצה לצאת כך לרה"ר, הדבר תלוי, אם כוונתו בכך לצורך הטלית שלא יקרעו קצוות הטלית, ושלא יתלכלכו, יש בזה איסור, ואם כוונתו להתנאות כמנהג בני המקום שנוהגים לצאת כך בימות החול, מותר, וזה דווקא כאשר אדם מכוסה בטלית וכמו הטליתות שלנו היום שהוא מכוסה בהם, ולא לבוש בהם, כי כאשר מכניס ידיו לתוך הבגד ממש, זה דרך לבוש גמור, וגם כאשר מחזיק את ד' קצוות הטלית בידיו, אין בזה בעיה, אלא הבעיה היא כאשר הוא לא לבוש בו באופן גמור, אלא הוא עטוף בבגד, וכמו הטליתות שלנו, שאז כאשר הוא נוטל את ד' קצוות הבגד יש בזה בעיה, שיש בזה 'דרך משא', ואז זה תלוי בכוונתו האם התכוון לצורך הטלית שזה אסור, או שהתכוון לצורך לבוש שזה מותר.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים