פסחים פא
האם מותר לעשות ברית במקום שיש בו מת – הלא אליהו הנביא כהן הוא?
אי זהו טומאת התהום כל שלא הכיר בה אחד בסוף העולם
בשו"ת טוב טעם ודעת (לרבי שלמה קלוגר זצ"ל מהדו"ג סי' רלד) נשאל במקרה שמונח אדם מת בעזרת נשים של בית הכנסת, האם מותר לעשות ברית בבית הכנסת, שהרי אליהו הנביא בא לברית, ובגמרא (ב"מ קיד:) מובא שאליהו הוא כהן, ואסור לו להיטמאות למת. והשיב, שמה שאמרו שאליהו נחשב כהן זה כשהוא בא מלובש בגוף ולכן חייב לקיים את התורה, אבל כשאליהו בא לברית, הוא בא בלי התלבשות בגוף אלא בתוך מלאך, ובתור מלאך לא שייך בו קיום מצוה. וכן כתב החתם סופר (שו"ת ח"ו סי' צח).
אולם הבן איש חי בספרו שו"ת תורה לשמה (סי' שפ) כתב שגם כשאליהו בא לעולם הזה ומתלבש בגוף, הוא לא נחשב אדם אלא נחשב מלאך. והביא לזה ראיה מהגמרא בפסחים (פא:) שאומרת "איזהו טומאת התהום, כל שלא הכיר בה אחד בסוף העולם, הכיר בה אחד בסוף העולם אין זה טומאת התהום', וכן פוסק הרמב"ם בהלכות נזירות.
ואם נאמר שאליהו נחשב בכלל בני אדם בהיותו מלובש בגוף, א"כ בהיותו בעולם הזה אין טומאת התהום, שהרי יש אחד שמכיר בטומאה. אלא ודאי שגם בהיותו כאן מלובש בגוף יש לו דין מלאך גמור, ולכן אין ידיעתו והכרתו בזה מעכבת, דאינו בכלל בני אדם.
(קב ונקי)