האם מותר לזרוק דברי מאכל כדי לשמח חתן וכלה?

י"ד חשון- קע"א א' - ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


האם מותר לזרוק דברי מאכל כדי לשמח חתן וכלה?
האם מותר לשבת על ארגז פירות?
ומה יעשה מי ששתה או אכל ונזכר שלא בירך?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קע"א סעיף ב'

– שלא לנהוג בזיון באוכלין –

ישיבה על ארגז עם פירות שימוש בלחם כתחליף לכף לשמח חתן וכלה ע"י זריקת אוכלין

אסור לאדם לשבת ע"ג ארגז שבתוכו יש תאנים, כי חוששים שמא יתקפל הארגז, ויתמעכו התאנים ויפסדו, אא"כ מדובר בארגז שעשוי מחומר חזק שלא מתקפל כשיושבים עליו, או לחילופין שמדובר בפירות שלא מתמעכים כגון אגוזים, שקדים, קטניות.

 

סעיף ג'

אסור להשתמש בפת תשמיש מבוזה, אבל מותר לקחת פת ולאכול איתה ביצה, כי ביחס לאדם עצמו, הפת לא נמאסת ע"י זה, שהרי בסופו של דבר יאכל את הפת, ובכ"ז יש מדקדקים שלא ישתמש עם הפת ככף, אלא יקח בפת דייסא, ויאכל כל פעם דייסא עם מעט פת, ויוצא שלא משתמש עם הפת ככף, שהרי אוכל משניהם.

 

סעיף ד'

מותר להמשיך יין לפני חתן וכלה לשמח אותם, ומבואר שזה רק בתנאי שתופס את היין בכלי שלא יפסד, וכן זורקים לפניהם קליות ואגוזים בימות החמה, שאז אין רפש וטיט ואינם נמאסים, אבל לא בימות הגשמים כיון שנמאסים, ואע"פ שיש להם קליפה ולא נמאסים, בכ"ז אם יהיו שקועים ברפש וטיט, אנשים לא יאכלו את זה, וגלוסקאות כגון פת או עוגה, אסור לעולם לזורקם, וגם לא לפני חתן וכלה, וגם לא בימות החמה, כיון שנמאסים.

 

סעיף ה'

מותר לזרוק חיטים לפני חתנים, אבל יזהרו לזורקם במקום נקי, ואח"כ לכבד אותם שלא ידרסו על גביהם.

 

סימן קע"ב סעיף א'

– מי שהכניס אוכלין ומשקין לפיו בלא ברכה –

שתה ונזכר שלא בירך כיצד ינהג?

אדם ששכח והכניס משקה לפיו בלא ברכה, ועדיין לא בלע, מבואר בשו"ע, שלא מברך עליו ברכה ראשונה, כיון שבעוד המשקים בפיו לא יכול לברך, ולא יכול להזיז אותם לצד, וכן לא יכול לפלוט אותם, ולכן יבלע בלי ברכה, וי"א שיברך אחרי שבולע, כיון שנזכר שלא בירך בעודם בפיו., ודעת רוב הפוסקים כדעה הראשונה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן