יום חמישי ו' בניסן תשע"ח
האם מותר להסיר בשבת גומיה שבקצה ה'צמה'?
קליעת שיער בשבת ל'צמה', אסורה מדרבנן, משום שהדבר דומה למלאכת 'בונה'; (ויש אומרים שהאיסור הוא מדאורייתא). ולכן אסור גם לפרק את הצמה, משום איסור 'סותר'. אולם, מותר להסיר הגומיה שבקצה הצמה, למרות שהצמה תתפרק מאליה.
והפרדת השערות באמצען לקו החוצה את התסרוקת, הנקרא 'שביל' או 'פסוקת' – לדעת השולחן ערוך מותרת אף בכלי, ולדעת הרמ"א מותר לעשות כן רק ביד, אך לא בכלי, מחשש לתלישת שערות, ויש אומרים שגם בזה האיסור הוא משום 'בונה'.
וכן מריחה והתזה של חומר המייצב את השיער ומקשה אותו, על מנת לשמֵּר את עיצוב השיער – אסורות.
[שו"ע שג, כו, משנ"ב פב-פד, שעה"צ סו, וביה"ל ד"ה לחוף; ביאורים ומוספים דרשו, 58 ו־61]
שימוש במסרק – איסור דאורייתא!
תלישת שיער בכלי, אסורה בשבת מדאורייתא כחלק ממלאכת 'הגוזז', (אף כאשר אין עושים זאת למטרת שימוש בשיער התלוש; ויש אומרים שבאופן זה האיסור הוא מדרבנן).
ולפיכך, אסור להסתרק במסרק בשבת, כיון שיש בכך 'פסיק רישא' לתלישת שערות. ואף סידור השיער במסרק ללא סירוק – אסור, כיון שאף בפעולה זו נתלשות שערות. והמסרק הוא 'מוקצה' בשבת, כדין כלי שמלאכתו לאיסור.
ותלישת שיער ביד אסורה בשבת מדרבנן, אך למרות זאת, סידור השיער והפרדתו בעזרת הידיִם והצפרניים – מותרים בשבת, משום שאין בהם 'פסיק רישא' לתלישת שערות.
[שו"ע שג, כז, ומשנ"ב פה-פח; ביאורים ומוספים דרשו, 64, 66 ו־67]
באיזו מברשת שיער ניתן להשתמש בשבת?
מברשת שיער רכה וגמישה – אם אין בשימוש בה 'פסיק רישא' לתלישת שערות, מותר להסתרק בה, (כאשר אינו מכוון לתלישת שערות הגורמות להסתבכות השיער); ואם יש בשימוש בה פסיק רישא לתלישת שערות, אסור להסתרק בה, אך מותר לסדר בעזרתה את השיער ללא סירוק, כיון שסידור זה אין בו פסיק רישא לתלישת שערות.
ובכל אופני ההיתר – מנהג ישראל מקדמת דנא, להשתמש רק במברשת המיוחדת לשימוש בשבת, כדי שלא יֵראה השימוש בה כ'עובדין דחול'; ויש הסובר שצריך לייחד לשם כך מברשת שאינה מיועדת לסירוק, כגון מברשת כובעים.
[משנ"ב שג, פו-פז, ושעה"צ עח]