היום נלמד: מה אסור לעשות בעת שמיעת הקדיש? | האם מותר לומר קדיש בלחש? | אמירת הקדיש - בנוסח שרגיל בו או בנוסח המקום?
יום חמישי כ"ה בשבט תשע"ו
האם אשה חייבת בתפילה בימי טומאה?
יש מהראשונים שכתבו כי אשה בימי טומאה לא תברך, לא תתפלל ולא תזכיר את שם ה' בכל אופן שהוא, וכן לא תכנס לבית הכנסת ולא תגע בספר קדוש. ויש מתירים. וכתב הרמ"א שההלכה כדעת המתירים, וכן כתבו פוסקים רבים שהאשה חייבת בתפילה ובכל הברכות. וכן בנוגע לכניסה לבית הכנסת או נגיעה בספר - המנהג בימינו להקל בכך, אך לא תסתכל האשה בספר התורה בעת הגבהתו. [סעיף א וס"ק ו-ז]
מדוע ראוי לאשה שלא להכנס לבית הקברות בימי טומאה?
אשה בימי טומאה לא תכנס לבית הקברות, ויש להחמיר בכך אף בקבר יחיד, ואף אם הוא מקום תפילה, כגון קברו של רבי שמעון בן יוחאי במירון. ויש שכתב כי טעם הדבר משום שמצרפת בזה את 'טומאת מת' לטומאת נדה. ויש שהורה כי בעת הצורך מותר לה ללכת, אך לא תעמוד בטווח של ארבע אמות (1.92-2.31 מטרים, לשיטות השונות) מהקברים. [ס"ק ז; ביאורים ומוספים דרשו, 21-22]
מהו פשר המנהג שלא להכנס לבית הקברות בימי העיבור?
יש נשים שנהגו שלא להכנס לבית הקברות בימי עיבורן; ויש שנתן טעם לדבר על פי דברי המשנה במסכת פרה, ששאיבת המים עבור אפר 'פרה אדומה' נעשתה בידי ילדים הטהורים מ'טומאת מת', ולצורך כך היו אמהותיהם יולדות אותם במקום שאין בו חשש לטומאת מת, והנוהגות כנ"ל מצפות שבמהרה יבנה המקדש וילדו את ילדיהן בטהרה לצורך שאיבת המים, ועל כן נזהרות מלטמאם בטומאת מת. [ביאורים ומוספים דרשו, 10]