היום נלמד: ברכת 'מזונות'
יום רביעי ח' חשון תשע"ז
עוגה שהוסיפו לה לאחר האפיה שכבה שברכתה 'שהכל' - מה מברכים עליה?
מאכל שאחד ממרכיביו העיקריים הוא מחמשת מיני דגן - חטה, שעורה, כוסמין, שבולת שועל ושיפון - ברכתו 'מזונות'. אולם, מאפה ממיני דגן, אשר הוסיפו לו לאחר תום האפיה שכבה עבה או מילוי שאין בהם תערובת של מיני דגן - יש לברך על התוספת בנפרד, אלא אם כן מדובר בתוספת מועטה שמטרתה רק להטעים את המאפה, וכדומה, וכגון שכבה דקה של גלידה מעל גבי עוגה. ומאפה דק מאד שנועד רק להחזיק באמצעותו את השכבה שמעליו או את המילוי - מברכים עליו את הברכה הראויה לשכבה או למילוי בלבד, ולא מזונות, ואף אם נאפו יחד, כיון שהמאפה 'טָפֵל' לשכבה ולמילוי; אך אם אוכל את המאפה בפני עצמו, מברך 'מזונות'. [סעיף ח וס"ק מד-מו; ביאורים ומוספים דרשו, 36-37]
גלידה בגביע - האם מברכים 'מזונות' על הגביע?
כאמור, מאפה ממיני דגן שנועד להחזיק באמצעותו מאכל אחר שברכתו אינה 'מזונות' - יש לברך על המאכל ולא המאפה. לפיכך, האוכל גלידה בגביע, יברך רק על הגלידה ולא על הגביע, אלא אם כן הוא חפץ לאכול גם את הגביע מפני שטעמו חביב עליו, שאז יאכל מעט מהגביע תחילה, ויברך עליו מזונות, ולאחר מכן יברך על הגלידה. ויש אומרים שבכל אופן אין מברכים על הגביע, כיון שהוא 'טפל' לגלידה, ואין מטרת האוכל לאכול אותו אלא את הגלידה; ואף אם נותר מעט מהגביע בסיום אכילת הגלידה, ואוכלו (כדי שלא לזורקו) - אינו מברך עליו מזונות. ויש שכתב שאף אם יש לגביע טעם מתוק, הריהו טפל לגלידה ואין מברכים עליו. [ביאורים ומוספים דרשו, 35]
האם מברכים 'מזונות' על עוגת טורט כ'מנה אחרונה' בסעודה?
האוכל סעודת פת, פוטר בברכת 'המוציא' את כל סוגי הלחם והתבשילים שיאכל בסעודה. אולם, מאכל שאינו נאכל כחלק מהסעודה במטרה להשביע, אלא לשֵׁם קינוח ולתענוג בעלמא, כגון גלידה - יש לברך לפני אכילתו. ואף מאפה שברכתו 'מזונות', אם הוא ממולא במילוי מתוק, כגון עוגת תפוחים, יש לברך עליו. אולם, על 'מיני מזונות' אחרים, כגון עוגת שמרים וקרקרים, יתכן שאין לברך במהלך סעודה, וראוי לכוון בברכת המוציא לפוטרָם; ונחלקו הפוסקים בנוגע לעוגות טורט, קצפת וכדומה, וכן בנוגע ל'וַפלים' - אם יש לברך עליהם. ואם אוכל לשֵׁם השלמת השביעה - אינו מברך לכל הדעות, ואף אם מדובר במאפה ממולא. [סעיף ח, מא-מג, שעה"צ ס"ק לז, וביה"ל ד"ה טעונים; ביאורים ומוספים דרשו, 39]