יום ראשון ב' בניסן תשע"ח
האם מותר ללכת בשבת ברשות הרבים עם נעליים חדשות?
כפי שלמדנו פעמים רבות, חכמינו ז"ל אסרו ללבוש בשבת ברשות הרבים פריטי לבוש שהלובשָׁם עשוי להסירם מעליו בעודו ברשות הרבים, ואזי עלול לטעות ולטלטלם ארבע אמות.
מסיבה זו, אסרו חכמים לאשה ללכת ברשות הרבים בשבת כשהיא נעולה בנעליים שטרם וידאה כי הן מתאימות למידתה, מחשש שחוסר ההתאמה יהיה כה משמעותי, עד שתחלצֵן ברחוב ותטלטלם בידה.
אולם, אם הלכה בנעליים אלו, אפילו זמן מועט, לפני השבת, ומצאה כי הן מתאימות למידתה – רשאית לצאת עמן לרשות הרבים. ובדיקת הנעליים בחנות בטרם רכישתן, כמקובל בימינו – די בה כדי להתיר את ההליכה בהן ברשות הרבים.
[שו"ע שג, יב, ומשנ"ב לב-לג; ביאורים ומוספים דרשו, 20]
בגד שאינו מתאים לגיל – האם מותר ללובשו בשבת רשות הרבים?
כאמוּר, חכמינו ז"ל אסרו ללבוש בשבת ברשות הרבים עם פריטי לבוש שהלובשם עשוי להסירם ברשות הרבים. מסיבה זו אסרו ללבוש ברשות הרבים פריטי לבוש העשויים לעורר גיחוך, ולהביא לידי כך שהלובשם יסירֵם מרוב בושה. פריטי לבוש עשויים לעורר גיחוך כאשר הם משונים במראָם, כשהם קרועים, או כשאינם מתאימים כלל לגיל האדם הלובשם.
בזמנים עברו, היה איסור זה נוגע גם לשן תותבת נשלפת – שבשן העשויה זהב, אסור היה לצאת לרשות הרבים, כיון שהיא בולטת על רקע שאר השיניים ועשויה לעורר גיחוך, בניגוד לשן כסף שאינה כה בולטת, וכל שכן שן שצבעה לבן, אשר היה מותר לצאת עמהן לרשות הרבים.
[שו"ע שג, יב-יד, ומשנ"ב לח]
איזו טבעת אסור לאשה לענוד ברשות הרבים מדאורייתא?
בעבר היה נהוג לחתום מסמכים שונים בחותָם שעל גבי טבעת, אשר הורכב מצורה מסוימת, המיוחדת לחותֵם. טבעת זו, היו עונדים אותה רק האנשים, בעוד טבעת שאין בה חותם – שימשה כתכשיט לנשים בלבד.
לפיכך, טבעת שיש בה חותם – היה אסור לאשה לצאת עמה בשבת לרשות הרבים מדאורייתא, כיון שלא היוותה תכשיט עבורה, והיה זה כאילו היא נושאת את הטבעת בידה.
ואילו טבעת שאין בה חותם, אין איסור מדאורייתא לעונדה ברשות הרבים, אלא מדרבנן בלבד, וככל תכשיט אחר שאשה עשויה להסירו על מנת להראותו לחברותיה – שמדאורייתא מותר לעונדו ברשות הרבים, וחכמינו ז"ל אסרו זאת.
[שו"ע שג, כו-כז; וראה ביאורים ומוספים דרשו, 15-16]