יום ראשון כ"ו באב תש"פ
באיזה מקרה מותר לכתוש דגן ביום טוב במכתשת קטנה?
אסור לכתוש דגן ביום טוב במכתשת גדולה, ויתכן שהאיסור הוא אפילו כשנעשה 'שינוי' מדרך הכתישה הרגילה. אבל במכתשת ביתית קטנה, מותר, כיון שהדגן אינה נכתש בה עד דק, ולכן בדרך כלל לא טוחנים בה, והרי זה שינוי מהדרך הרגילה.
ולדעת השולחן ערוך – אין לנו ידיעה ברורה כיום לגבי מידות המכתשות – איזוהי גדולה ואיזו קטנה – ולפיכך אסור לכתוש דגן בכל מכתשת שהיא. ברם, יש מהאחרונים שכתבו כי גם בזמננו, מכתשת ביתית קטנה שלא נוהגים לכתוש בה, מהווה שינוי מדרך הכתישה הרגילה, ומותר לכתוש בה ביום טוב.
ובשעת הדחק, כאשר לא היה פנאי בערב יום טוב לכתוש את הדגן, וזקוקים לו ביום טוב – ניתן להקל. ובכל מקרה, אם פעולת הכתישה גורמת בהמשך להיכשל באיסור מלאכת 'זורה', יש להימנע מהכתישה, (ראה במקורות).
[שו"ע תקג, ד, משנ"ב טו, שעה"צ יט, וביה"ל ד"ה וכיון]
איזה הבדל יש בהלכות טחינה ביום טוב בין דגן פשוט למשובח?
בהמשך לאמוּר: יש אומרים, שהיתר הכתישה במכתשת קטנה ביום טוב – בין בעבר, ובין בזמננו בשעת הדחק – אינו אלא במקומות שבהם אכן לא רגילים לכתוש דגן במכתשת קטנה, כמצוי במקומות שבהם נפוץ מאוד השימוש בדגן כתוש – כפי שהיה הדבר בבבל בתקופת חכמינו ז"ל – ולכן כותשים בהם כמויות גדולות, ומשתמשים לשם כך במכתשת גדולה. אולם, במקומות שבהם רגילים לכתוש במכתשת קטנה – כמצוי במקומות שבהם לא נפוץ השימוש בדגן כתוש, וכותשים בהם רק כמויות קטנות – אין זה נחשב לשינוי.
וכמו כן, יש אומרים, שדגן משובח, עמיד, שאף אם יכתשוהו בערב יום טוב לא יפוג טעמו, אסור לכותשו ביום טוב אפילו במכתשת קטנה. וכן במקומות שבהם נעשות פעולות הטחינה בידי משרתים גויים – יש אומרים גזרו חכמינו ז"ל שלא לכתוש ביום טוב אפילו במכתשת קטנה. ולהלכה, יש להחמיר ככל הדעות.
[משנ"ב תקג, טז; וראה שעה"צ כב-כד]
האם מותר לרסק ירקות ביום טוב באמצעות מגרדת?
איסור מלאכת 'הטוחן' בשבת וביום טוב, אמוּר רק לגבי גידולי קרקע. ויש אומרים שהאיסור אמוּר אף לגבי דברים שאינם גידולי קרקע, ואין הלכה כדבריהם; אולם, בכלי המיוחד לכך, אסור מדרבנן לטוחנם בשבת, משום שזהו 'עובדין דחול'; ולכן, לדוגמה, אסור לפורר גבינה קשה בשבת באמצעות 'מגרדת' (= 'פּוּמְפִּיָּה'). ויש אומרים שבגבינה יש איסור טוחן לכל הדעות, משום שהטחינה הופכת אותה לדבר אחר לחלוטין ממה שהיתה קודם לכן.
וביום טוב – מותר לפורר גבינה אף באמצעות מגרדת, אבל צריך לעשות 'שינוי' כלשהו, כגון הפיכת המגרדת. ואף ביום טוב אסור לפורר גבינה באמצעים שהם 'עובדין דחול' מובהקים, הדומים לטחינת חיטים בריחיים. ובדומה לאמוּר, מותר לרסק ירקות ביום טוב באמצעות מגרדת, אך נחלקו הפוסקים אם גם בזה צריך שינוי כמו בגבינה.
[שו"ע תקד, ג, ומשנ"ב יד ו־יח; ביאורים ומוספים דרשו, 9 ו־12]