יום חמישי ז' באדר תשע"ח
הוצאת חפצים לרשות הרבים בתוך בגד
חפץ שאין בו חשיבות, המונח בתוך בגד, דהיינו לא בתוך כיס רגיל, אלא בתוך חלל התפור בביטנת הבגד, וכדומה – אין בו איסור 'הוצאה', כיון שהוא טפל לבגד, ומותר לצאת עם הבגד לרשות הרבים.
אולם, חפץ שיש בו חשיבות, כגון מטבעות כסף, אינו טפל לבגד; ואף שאין בו איסור הוצאה מדאורייתא, כיון שאין זו 'דרך הוצאה', יש בו איסור הוצאה מדרבנן.
ואם קיפל את הבגד ללא תפירה, והכניס חפץ לתוך הקפל – אינו בטל לבגד, ואם מקובל לטלטל חפצים באופן זה, יש בטלטול כזה איסור הוצאה דאורייתא; וכל שכן אם נושא חפץ בכיס הבגד.
[שו"ע שא, לב-לג, ומשנ"ב קיט ו־קכב]
באיזה אופן ניתן להתעטף בצעיף ברשות הרבים?
כפי שלמדנו, לבישת בגד בשבת ברשות הרבים, מותרת רק ב'דרך לבישה', והיינו כפי המנהג המקובל במקום ללבישת בגד זה.
ולכן, צעיף – על אף שאינו מכסה את רוב הגוף, ואין מכניסים בו שרוולים וכדומה – מותר להתעטף בו ברשות הרבים בכריכה סביב הצוואר בלבד, כיון שזוהי דרך הלבישה המקובלת.
(ויש מהראשונים שנראה מדבריו, שראוי לקשור את קצוות הצעיף זה לזה, כדי שלא יפול ברשות הרבים, ובשעת הרמתו יטעה ויטלטלהו ארבע אמות).
[שו"ע שא, לד, משנ"ב קכז ו־קכט, שעה"צ קסב, וביה"ל ד"ה ואם]
התעטפות במגבת ברשות הרבים לאחר הטבילה במקוֶה
בהקשר להלכות האמורות, הורו הפוסקים בנוגע לצורות לבישה של בגדים שונים, שהן נחשבות כ'דרך לבישה', ומותרות בשבת ברשות הרבים:
א. התעטפות במגבת כדרך מלבוש, במקום בו מקובל לעשות כן, כגון לאחר יציאה מהמקוֶה – מותרת; ואף במקום שלא מקובל כלל להתעטף במגבת באופן כזה, אם עושה כן כדי להגן מהקור – מותר.
ב. לבישת חליפה על הכתפיים, ללא הכנסת הידיים לשרוולים – הדבר תלוי במנהג המקום, ואכן, במקומות רבים בימינו המנהג ללכת כך ברחוב, ויש מגדולי ישראל שנהג כן בעצמו.
[ביאורים ומוספים דרשו שא, 88; וראה שם עוד]