יום שלישי כ"ג בתשרי תשע"ט
באיזה אופן מותר לנגב את השיער בשבת?
סחיטת שיער אסורה בשבת מדרבנן, ואף בשיער המחובר לגוף; ויש מהראשונים שסובר שהאיסור הוא בדומה לסחיטת בגד, האסורה משום שהיא אחת מפעולות הכיבוס.
וניגוב השיער במגבת באופן שהמים נבלעים בה – יש מתירים לנגב בנחת באופן שאינו סוחט את השערות בכוח; יש מתירים להניח את המגבת בנחת על גבי השיער; יש מתירים לנגב כרגיל; ויש אומרים שאין לנגב את השיער כלל.
ואם כמוּת המים הבלועה בשערות מרובה עד כדי שיש לחשוש לסחיטת המגבת תוך כדי ניגוב – לכל הדעות אסור לנגבן.
[משנ"ב שכו, מה; ביאורים ומוספים דרשו, 26-27]
האם מותר להשתמש בשבת בסבון נוזלי סמיך?
אסור להשתמש בשבת בסבון מוצק, משום איסור 'מוליד', דהיינו שהסבון נימוח ונוצר נוזל חדש, ויצירת דבר חדש דומה לעשיית מלאכה; ויש אומרים שאין בכך איסור מוליד, אך בלאו הכי אסור השימוש בסבון גם משום איסור 'ממרֵח', שהוא תולדת מלאכת 'הממחֵק'.
וסבון נוזלי דליל – אין בקצף הנוצר בעת השימוש בו איסור מוליד; ויש שהורה להחמיר אף בסבון זה משום איסור ממרֵח. וסבון נוזלי סמיך – יש אומרים שדינו כסבון נוזלי דליל, ויש שהחמירו בו משום חשש איסור ממרח.
[שו"ע שכו, י, ומשנ"ב ל; ביאורים ומוספים דרשו, 27].
האם מותר להשתמש בתכשירים היגיינה העשויים מחומרים אסורים?
תכשירי היגיינה וקוסמטיקה העשויים מחומר האסור באכילה – נחלקו הפוסקים אם מותר להשתמש בהם, או ש'סיכה כשתייה', דהיינו, שמריחת החומר ועיסויו על העור נחשבים כשתייה, ואסורים לכל הפחות מדרבנן.
ורבים נהגו להקל בכך, אך המדקדקים במעשיהם מחמירים; ואם ניתן להשתמש בתכשירים שאינם עשויים מחומרי איסור – בוודאי ראוי להעדיף את השימוש בהם.
ויש אומרים שיתכן שאין אומרים 'סיכה כשתייה' אלא בדבר הראוי לאכילה. ודיון דומה, קיים לגבי שימוש בפסח בתכשירים המכילים חמץ.
[שו"ע שכו, י, וביה"ל ד"ה בשאר; ביאורים ומוספים דרשו, 31]