דרשו
  • פרשת השבוע
    • חומש בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • חומש שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצווה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • פיקודי
    • חומש ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • מצורע
      • אחרי מות
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בחוקותי
    • חומש במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קרח
      • חוקת
      • בלק
      • פנחס
      • מטות
      • מסעי
    • חומש דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • עלונים והורדות
    • העלאת עלון
    • הורדת עלונים לשבת
    • ברכות ותפילות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
  • הדף היומי בבלי
    • הרב אליהו אורנשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • מורחב – הרב מאיר שפרכר
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אידיש – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • עברית – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • הרב אריה זילברשטיין
    • אנגלית – הרב יצחק לובינשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • צרפתית – הרב יוסף מגנוז
    • עברית – הרב חיים שמרלר
    • אידיש – הרב חיים שמרלר
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מאורות הדף היומי
    • תכנית הלימוד לבני הישיבות 'בזכות התורה'
  • הדף היומי בהלכה
    • שיעורי וידאו לצפיה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
    • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת – עברית
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
      • הרב ישראל גנס – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
      • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
    • סיכום הלכתי יומי
    • סיכום הלכתי שבועי
    • העלון החודשי
    • הניוזלטר היומי במייל
    • זוית הלכתית
  • דרשו מדיה
    • וידאו לצפיה
      • הרצאות וידאו על חגים ומועדים
      • פרשת השבוע
      • שעורי הדף היומי בהלכה
        • שיעורי הרב אריה זילברשטיין
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • שעורי הרב אליהו אורנשטיין
        • שיעורי הרב מאיר שפרכר
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
        • שיעורי הרב אפרים סגל בעברית
        • שיעורי הרב יצחק לובינשטיין באנגלית
      • שירים ומוזיקה
      • על דא ועל אה
      • הסיפור היומי המצולם
      • וידאו לקראת שבת
      • וידאו שחייבים לראות
    • שומעים ‘דרשו’
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • הרב אליהו אורנשטיין – עברית
        • הרב מאיר שפרכר – עברית
        • הרב אפרים סגל – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב יצחק לובינשטיין – אנגלית
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • שיעורי הדף היומי בהלכה
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת- עברית
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
        • הרב ישראל גנס – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • אירועי דרשו
      • תכניות וראיונות
      • פרשת השבוע
      • הפותח בכל יום
      • הסיפור היומי
      • שירי דרשו
      • חגים ומועדים
        • חנוכה
        • עשרה בטבת
        • טו בשבט
        • פורים
        • פסח
        • ספירת העומר
        • ל"ג בעומר
        • שבועות
        • י"ז בתמוז
        • תשעה באב
        • אלול
    • גלרית תמונות
  • אוצרות האתר
    • על הניסים
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
      • קול העם
    • גדולי ישראל
      • יהלומים מגדולי ישראל
    • חגים ומועדים
      • ראש השנה
      • יום כיפור
      • סוכות
      • חנוכה
      • עשרה בטבת
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • ספירת העומר
      • חג השבועות
      • בין המצרים
      • תשעה באב
      • אלול
    • המוסר היומי
      • חפצים בחיים
      • קנין חכמה
    • סיפורי צדיקים
      • סיפורים קצרים
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • סגולות וישועות
    • בחצרות החסידים
      • גלריות בחצרות החסידים
      • חלקינו בתורתך – דושנסקיא
      • תורתך שעשועי – תולדות אהרן
      • כי הם חיינו – ויזניץ
      • ועד קביעת עיתים לתורה – צאנז
      • יגדיל תורה – בעלזא
    • ימי הילולא של גדולי ישראל
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
  • חנות המבצעים שלנו
  • 0 פריטים₪0.00
  • סיום הש"ס
  • מידע לנבחן
  • חגים ומועדים
    • ראש השנה
    • יום כיפור
    • סוכות
    • חנוכה
    • עשרה בטבת
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ל"ג בעומר
    • חודש אייר
    • חג השבועות
    • בין המצרים
    • תשעה באב
  • סיפורי צדיקים
    • סיפורים קצרים
  • שאל את הרב
  • וידאו שחייבים לראות
  • חדשות ‘דרשו’
  • סגולות וישועות
  • צור קשר
    • אודות ‘דרשו’
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • הפותח בכל יום – המייל היומי של דרשו
הקורונה עשתה לו רק טוב...
הערבי נדהם: "מה?! באמצע אתה מִתְּבֵּלל אתה רואה בבֶּאלֶבּון???"
שו"ת החינוך עם מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי
"אני מרגיש שהאדמה מתחתינו רועדת!", אמר לי
צפו: "במרוקו עשו זאת בקדושה וטהרה"
צפו: מרן הגר''ח קנייבסקי בכותל המערבי
וכי לזאת ייקרא "רעהו"? המצרי הזה הוא חברו של הישראלי?!
מידי שנה היה קובע עימו מחיר דמי שכירות למחסן כדי לאחסן בו את הכבשים...
הסגולה האדירה לבנים ושידוכים בליל הסדר
שידור חוזר: מעמד הכנה לליל הסדר עם הרב שלמה לוינשטיין שליט''א
סיכום מקוצר: כל מה שצריך לזכור בערב פסח שחל להיות בשבת
בסוף זה היה משתלם...
כיצד מסר ה"בבא מאיר" נפש לקיום מצוות הארבע כוסות?
רבבות לומדי הדף היומי התחילו בלימוד פרק 'ערבי פסחים'! בדיוק "שלושים יום קודם החג"!
דף הבית מאמרים חדשות דרשו סיום הש''ס לפתע, מתוך הפינה בחדר הספרים הפנימי הגיח בחור אשר אך כיפה קטנה לראשו. בראותו את ר' יעקב החל לרטוט בכל גופו והיה נראה בהלם מוחלט. שאגה אדירה נפלטה מפיו: רב'ה! רב'ה!…

לפתע, מתוך הפינה בחדר הספרים הפנימי הגיח בחור אשר אך כיפה קטנה לראשו. בראותו את ר' יעקב החל לרטוט בכל גופו והיה נראה בהלם מוחלט. שאגה אדירה נפלטה מפיו: רב'ה! רב'ה!…

הקלטת שחוללה מהפך - סיפור אמיתי ומטלטל
י' טבת תש"פ
הצטרפו לניוזלטר הייחודי שלנו

הרב אליהו ע' שור

היה נראה כאילו הוא נחת זה עתה מהירח, או למצער מאחד מכוכביו. רוחו הייתה סוערת ביותר, וכל מראהו זעק בלבול עצום וסערת רגשות עזה…

הסיפור המרגש והמטלטל שעלה בחכתנו, ואנו זוכים לפרסמו בזאת לראשונה, הוא אמיתי לגמרי, וניתן אף לאמת את פרטיו אצל גיבור המעשה, כדלהלן.

המשפיע הרה"ח רבי יעקב רבינוביץ שליט"א, משפיע הוא לצאן קדשים ומרעיף עליהם טללי טהרה וקדושה בכינוסיהם השונים, אך בעיקר הוא מלמד תינוקות של בית רבן מימים ימימה, והוא שסיפר לי את הסיפור המטלטל דלהלן, אשר אותו חווה אישית, והוא היה עד לכל שלבי הסיפור המדהים והמפליא אשר לפנינו.

רבי יעקב בנדיבותו מסר לי סיפור זה בחפץ לב, מתוך אוצר סיפוריו ופניניו, למען פרסמו כאן לראשונה, לחזק את לב בני ישראל ולקשרם בעבותות אהבה אל אבינו שבשמים ותורתו.

פרק א'

חודש תמוז תשע"ה.

רבי יעקב משמש מזה שנים רבות כמלמד תינוקות לילדים רכים שלא טעמו טעם חטא, והוא מלמדם מקרא, משנה ואורחות חיים. בשנה ההיא לימד את שני החומשים האחרונים בסדר חמישה חומשי תורה, ועתה לקראת סוף השנה הוא עומד לקראת סיום לימוד כל חמשת חלקי התורה!

הילדים בכיתתו היו מרוגשים כהוגן עד עמקי נשמתם, כשהם מתכוננים בחרדת קודש למסיבה המפוארת אשר נוהגים לערוך לתינוקות של בית רבן והוריהם בסיום לימוד כל חמשת חומשי התורה. הרב'ה לימדם אי אלו ניגוני קודש, אף הפרטים הרלוונטיים מול הספקים והאולם כבר נסגרו, וההתרגשות היתה בשיאה.

לילה לפני הסיום.

רבי יעקב, שכולו לב והתמסרות מוחלטת לתלמידיו, הנהיג מנהג לעצמו, עוד מעת היותו צעיר לימים, כשנתמנה להיות מלמד תשב"ר באחד מתלמודי התורה המובילים בעיר התורה והחסידות 'ביתר עילית' אשר מצויה היא בינות לערי יהודה הקדומים, שבליל הסיום, הלילה שלפני מעמד הסיום המפואר של כל חמשת חומשי התורה, הרי הוא נוסע אל הכותל המערבי – מקום ממנו לא זזה שכינה מעולם, לפרוק שם בפני קוב"ה ושכינתיה את התרגשותו העזה לנוכח ההצלחה בהקניית כל חמשת חלקי התורה שבכתב לנטיעים הצעירים ברוחם ובנפשם, ולזעוק ולהתחנן קמיה למען המשך דרכם שיצליחו בתורה וביראת שמים ויגדלו מעלה מעלה לאיתעביד לאילנא רברבא.

בתחילת דרכו בלימוד בני יהודה קשת, בקשתה של תורה, היתה התרגשותו עזה שבעתיים. שכן בימים ההם היה נהוג במתיבתא בה לימד, שמלמד אחד לומד עם התינוקות את כל חמשת חומשי התורה ברצף, מהחל עד כלה, והיה הוא מלמדם ופטרונם במשך שלוש שנים רצופות, החל מחומש בראשית ופרשיותיו עד לגמר חומש דברים והתורה כולה. לכן היתה התרגשותו מרקעת שחקים, הן לאו בכל יומא מתרחש דא, שיסיימו תינוקות של בית רבן טהורים עם מורם את כל התורה שבכתב כולה!

כעבור שנים מספר שונה הסדר במקצת, והוא היה מלמדם רק חלק מן התורה או רובה, על פי רוב החלק המאוחר יותר, כחומש ויקרא על פרשיותיו המקודשות שעליהן נאמר 'יבואו טהורים ויתעסקו בטהרות', חומש במדבר וחומש דברים. אף בשנים האלו היתה התרגשותו גוברת, והוא היה ממהר לשפוך שיח אצל הכותל המערבי כהכנה לקראת הסיום.

אף בשנה ההיא נהג כן, ובהתרגשות חסרת מעצורים ניגש אל הכותל המערבי גופא, ושפך שיח ותחנונים קדם מרן דבשמיא, בכוונו על תינוקותיו הטהורים, שכשם שזכו לגמור ולסיים את כל חמשת חלקי התורה, כן יזכו לסיים עוד הרבה ספרים ומסכתות נכבדות, ושיגדלו בתורה וביראת שמים בדרך הוריהם ומוריהם.

פרק ב'

בגמרו את תפילתו החמה, פנה לשמאלו, אל החלק ברחבת הכותל המקורה בקירוי ובקורת גג, כדי להתאוורר קמעה. בדרכו חלף על פני חדר הספרים הנמצא שם, כאשר לרווחת המתפללים והמבקרים בכותל, העמידו הרשויות חדרי ספרים שונים באותו מקום מקורה, כדי שהחפץ אף ללמוד במקום המקודש, יוכל לעשות זאת שם באין מפריע.

רבי יעקב נכנס פנימה, ונהנה לסקור את הספרים הרבים, את ספרי המשניות החדשים שהעמידו שם, את הש"ס הבהיר והחומש המפואר, וכן כל שאר הספרים.

לפתע זה קרה.

מתוך הפינה בחדר הספרים הפנימי הגיח לפתע בחור כבד מימדים אשר אך כיפה קטנה מבצבצת מבין המוני שערותיו, ובראותו את רבי יעקב החל לרטוט בכל גופו, עיניו דמעו במהרה וכל איבריו הצטרפו אף הם לטלטלתו. הוא היה נראה בהלם מוחלט, וכאדם שעוד רגע קט ישתטח מתעלף על רצפת ההיכל. ובמהרה נפלטה מפיו שאגה אדירה: רב'ה! רב'ה!

אחר הליט שוב את ראשו בין ידיו, ובכה בכיה עצומה ומטלטלת, כזו שרבי יעקב לא ראה דוגמתה שנים ארוכות. רבי יעקב התבונן בבהלה בו ובתווי פניו, ובמהרה זיהה אותו, היה זה תלמיד שלמד אצלו לפני שנות דור, כשרבי יעקב היה עוד צעיר לימים ממש, והיה תלמיד זה בין הראשונים שלימדם בתלמוד תורה.

תלמיד זה, גרר אחריו רקע קשה מאוד. משפחתו קשת יום היתה, הרוסה ובקושי מתפקדת. עובדה זו גררה הזנחה מכמירת לב ברוח ובגשם, שבשל כך ירד לאן שירד, עד שבקושי ניתן היה להגדירו כ'דתי', באשר אף פחות מכך היה. לכן לא התפלא רבי יעקב למראהו הלא מרנין.

אך לסצנה זו לא התכונן. התלמיד כמעט חיבקו בחוזקה, כשרבי יעקב לא מבין מה זה ועל מה זה. מה פשר סערת הרוח שתלמידו זה נתון בתוכה, עד שנראה שרגשותיו מכריעים אותו לגמרי.

רבי יעקב תפס במהרה פיקוד, והוא החל להתעניין אולי ירצה לשתות כוס מים, למען יירגע קצת, או שמא לחילופין ירצה לצאת החוצה לשאוף אויר צח מאווירה הקדום של ירושלים וחצרותיה. אך התלמיד שלל כל זאת, כשהוא מחווה באצבעו שיש לו שתיה מתוקה שהביא עמו, ממנה ישתה ויירגע במקצת. אחר פנה לרבי יעקב: "רצוני אחד הוא: האזן בבקשה לקורות חיי במשך כל התקופות, ובמהרה תבין גם תבין למה מצוי אני עתה בסערת רגשות כל כך עזה".

פרק ג'

רבי יעקב גרר כסא והתיישב בסמוך לתלמידו, והתלמיד החל לגולל את כל אשר קרהו מעת אשר יצא מהחיידר ועד עצם היום הזה:

כפי שהנך רואה, הרי שאיני נראה כמו שאר התלמידים בכיתתך, כאשר מיד לאחר צאתי מהחיידר – כבר בעת שהותי בישיבה קטנה, זרקוני ממנה לאלתר, בשל מצבי הרוחני הירוד ותופעות הלוואי שנגררו ממנו. בתחילה ניסיתי להתקבל לישיבה נוספת, אך משזרקוני גם ממנה וגם מאחת אחריה, חדלתי מלנסות להתקבל לישיבה נוספת.

ובמצב זה הכלל ידוע: כשאין מסגרת ברורה, מידרדרים מדחי אל דחי לחיי בטלה ומיאוס. ואכן כך קרה עמי, ירדתי מדחי אל דחי, כמעט עד לשאול תחתית הגעתי. הרי משפחה תומכת לא היתה לי, אף לא חברים מסורים. ומה יעשה הבן ולא ייחטא, כשאין לו כמעט דבר בעולמו. לא משפחה, לא מסגרת ואף לא חבר איכותי?!

בשלב מסוים כשהוצרכתי לפרנס את עצמי, החילותי לעבוד כקבלן שיפוצים קטן. ידע מקדים בענייני שיפוץ וחידוש דירות היה לי מכבר, כתוצאה משעות בטלה ושיעמום רבות שהופנו לעניינים אלו מתוך התעניינות ותחביב גרידא, וכשהוצרכתי לפרנסה ניסיתי את מזלי במקצוע זה.

ההצלחה האירה לי פנים, עשיתי עבודה מסורה ואחראית, ואנשים העבירו את שמי מפה לאוזן, עד שאף פתחתי משרד, ואני מעסיק כיום תחתיי פועלים רבים וצוותות איכותיים הפועלים בשוק זה. בניתי לעצמי בית באחת משכונותיה המרוחקות של ירושלים רבתי, וחייתי שם לבד.

לגמרי לבד… כך שאף אם הצלחתי בחומר ובגשם, וכסף רב היה לי, נפשי ריקנית היתה. בקושי הקפדתי על שלוש תפילות ביום, כמעט התנתקתי מכל לחלוחית של אידישקייט, וכל הקשר שלי אל הקב"ה היה רפוי ביותר. שלא לדבר על לימוד התורה, ממנו הייתי רחוק ביותר. הן לא התקרבתי אל ספר קודש כלשהוא במשך שנים ארוכות, עד שבמהלך השנים כמעט שכחתי מאיזה צד פותחים את כרך הגמרא.

כך חייתי את שנותיי. בחומר ובלבנים עסקתי, אך את נפשי הזנחתי, והיא נשארה ריקה, שפלה ומשתוקקת למשהו עלום ובלתי מושג. עברתי כבר את גיל עשרים, ושום דבר בחיי לא זז באופן חיובי. כך שעל אף שפיקדתי על צוותות של פועלים והצלחתי בתחום הבניה ביותר, הרגשתי בודד מתמיד, ללא אף אדם קרוב בעולם וללא סיפוק בחיי היומיום.

פרק ד'

בשלב הזה אנו מגיעים לליבת הסיפור.

"השנה, שנת תשע"ה, בערב פסח, שעה שכל עמך בית ישראל עסקו בניקיון הבית וסידורו, החלטתי אף אני לעסוק בכך, ובשל כך הזדמן לי שנברתי בכל מגירותיי הישנות, שם מצאתי ערימות של קלטות מהסוג הישן עם הסליל והחוט שאספתי במשך כל שנות ילדותי ונעוריי. החלטתי לסדרם גם כן, אך לפתע נזכרתי שכיום אין צורך בהחזקת הקלטות עצמן, שתופסות נפח גדול בארון, כי אם אפשר להמירן ע"י מכשיר ולהדחיקן בתוך דיסק אונקי קטן, כאשר מכניסים את הקלטת לשקע מסוים במכשיר, ובתוך כמה דקות הוא ממיר אותה לקובץ ממוחשב באופן מסודר ונאות.

היה זה כאמור בערב פסח, בימים הלחוצים ביותר, על כן החלטתי להניח לעניין, ולהמיר את הקלטות בימים הארוכים והשוממים של חול המועד פסח, שכן לא היו לי מדי הרבה תוכניות מרנינות, שהרי בדד ישבתי.

קניתי את המכשיר המבוקש, וביום הראשון של חול המועד פסח השתא התחלתי להריק אל תוכנו את הקלטות. היו שם קלטות מכל הסוגים ומכל הזמנים. זמרים שונים, מעמדי קודש והקלטות סתמיות. לפתע מצאתי חבילת קלטות מודבקת – "מסיבת סיום חמישה חומשי תורה – י"ח סיון תשס"ב", היה כתוב עליה בלורד שחור בכתב ילדותי. היו אלה הקלטות מכל סדר המעמד של סיום חמשת חומשי התורה שהתקיים בעודי תלמיד בכיתתך, שעה שגמרנו בשעה טובה את כל החומש כולו.

התרגשתי במקצת. נזכרתי בשנות ילדותי כשעוד היו לי אי אילו פינות של סיפוק, הערכה והגשמה, והחלטתי להאזין לתוכן ההקלטות לפני שאני ממירם אל תוך המכשיר. טייפ ישן שכן לי בבית, המתאים אף לקלטות, הכנסתי אפוא את הקלטות אל תוכו, והתחלתי להאזין אל תוכנן. ומשעה שהחלו הקלטות להשמיע את צלילי ניגוני הסיום, עלו במוחי כל אותם מראות קודש שזכינו להם בשעת מעמד הסיום שנערך בעת היותי תלמיד בכיתה.

רגשותיי החלו לצוף, וכל הווייתי חזרה אחורה, אל ימי ילדותי התמימים ואל השמחה הגדולה בשעת הסיום. המשכתי להאזין לקלטת בשקיקה רבה. בנקודה זו נשמעו דברי הברכה מפיך – המלמד, בגודל חשיבות לימוד התורה לתינוקות של בית רבן, ובחשיבות סיום חלקי התורה. דברותיך קרעו את אטימות לבי, חדרו עמוק אל תוך תוכי, ורגשותיי גאו ככל שהמשכתי להאזין לקלטת, לסיום, להוויה שנשבה ממנו ומנגוניו.

בסיומם הייתי מותש מהתרגשות. כבר שנים לא הייתי מצוי בטלטלה כה גדולה. הרי לבי – לב אבן היה, עקב מצבי הרוחני הירוד. אך לשמע הקלטות – באורח פלא, גאו רגשותיי ועלו עד למעלה ראש, כאילו התעוררתי מחלום רע וארוך.

ההתרגשות מהסיום הביאה אותי להבנה שאני חייב לשחזר את אותו סיום שוב.

פרק ה'

לאחר שנרגעתי מהתרגשותי הפתאומית, אמרתי לעצמי ביתר בהירות: 'אם כל כך התרגשתי, ונפשי נתמלאה סיפוק ואושר מזיכרון מעמד הסיום, הרי שחייב אני לשחזר התרגשות זו, ולזכות לחוש שוב באושר ובסיפוק המתוק הזה'. על המקום קיבלתי על עצמי לעשות סיום נוסף, לראשונה בחיי מאז הסיום של חמשת חומשי התורה, אך הפעם לא על חומש, כי אם על מסכת שלמה של גמרא. בחרתי אפוא להתחיל תיכף ומיד ללמוד מסכת ביצה!

למה בחרתי מסכת ביצה? התשובה היא, שמשום מה חשבתי אז שהיא המסכת הקלה ביותר. לא יודע למה, אבל כך שכן במוחי. למעשה אמנם גיליתי שהיא מסכת לא קשה, אך גם לא קלה. מסכת תענית למשל, קלה ממנה בהרבה. אך בשלב ההוא צלצלה מסכת ביצה בראשי, והחלטתי ללמוד את כל המסכתא, מהחל ועד כלה בהבנה, ולגומרה עד היסוד. כך שבסיומה תשוחזר אף התרגשות זו של סיום חלק חשוב בתורה!

נכנסתי לבית הכנסת, וניגשתי אל ארון הספרים, אך נסוגתי אחור. מפלס הבושה עלה בתוכי. הן זה שנים שלא פתחתי ספר בבית הכנסת בו ביקרתי. התביישתי להתחיל לפתע פתאום ללמוד בהתמדה. אף לרכוש מסכת ביצה חדשה לא עלה בידי, שכן חנויות הספרים סגורות על מסגר ובריח בימי חול המועד.

היצר חשב שהוא ניצחני, שכן היאך אתחיל את המסכת ואסיימנה, אם אפילו ספר אין בידי. אך לא התייאשתי. הרצון בער בקרבי, וההתרגשות שהחלה עם שמיעת הקלטות הוסיפה דלק לרצון זה. לקחתי לידי מדריך טלפונים ופניתי למדור הגמ"חים, יצרתי קשר עם גמ"ח להשאלת ספרי למוד באזורי, ואצתי רצתי ליטול את המסכת. הללו השאילו לי אותה בחפץ לב, ואני התנפלתי בביתי על הגמרא, כהתנפל הרעב על פירורי ביסקוויט לאחר ימים של צום!

החילותי ללמוד כל יום אך קטע קטן, כעמוד גמ' בערך. הן ידיעותיי בלימוד היו דלות ביותר, הרי עברו שנים בהם לא התראיתי עם צורת ספר יהודי. הלימוד היה די קשה, נעזרתי אף בספרי עזר ובגמרות המבוארות. ובמשך כל הזמן, על אף הנסיונות והקשיים, כמו גם הטרדות השונות, החזקתי מעמד בלימוד הגמרא, כאשר כל העת מרחפים ניגוני הסיום המתוקים וההתרגשות הנלווית אליהם באוויר, והם שמסייעים לי להחזיק בקבלתי, ולדהור במלוא העוצמה בלימוד הגמרא, כדי לגמור את המסכת ולחוש שוב את הסיפוק וההתרגשות המתוקים כל כך.

פרק ו'

כך למדתי ולמדתי, בהיחבא ובאין רואים, את כל מסכת ביצה, כאשר בשבוע האחרון סיימתיה עד לאחת! התרגשותי גברה ככל שקרב ובא הדף האחרון, ולאחר שסיימתי את כל המסכת גמרתי אומר לחגוג אף את הסיום וההרגשים הנובעים מכך בצורה דיסקרטית וצנועה הרחק מעין רואים, רק ביני לבין מי שבראני! לאור זאת קבעתי בנפשי שהמקום המתאים ביותר לערוך סיום מעין זה הוא בכותל המערבי, שריד בית מקדשנו, מקום בו רק אני וקוב"ה נוכל לשמוח ולהתרגש, באין רואים וללא התערבות בני אנוש אחרים.

ואכן, כך עשיתי. הלילה מיד עם סיום העבודה פניתי לחנות וקניתי שתיה ממותקת עם עוד אי אילו תופינים, והגעתי הנה אל הכותל המערבי לחגוג את שמחתי הגדולה בסיום מסכת לראשונה בחיי. חיפשתי בכל הרחבה פינה צנועה בה אוכל לפרוק את התרגשותי העזה, ומצאתיה בגומחת הספרים הלזו, שהיא מעין חדר לפנים חדר. התיישבתי בפינתי זו והחילותי ללמוד את הקטע האחרון של המסכת כדי לערוך את סיומי הצנוע. התרגשותי גאתה שחקים, לא האמנתי שאני הוא זה שזכיתי עתה לסיים מסכת, ולא רק בגירסא, כי אם בהבנה ובחיות!

מחשבותיי הפליגו אל ימי ילדותי, אל מעמד הסיום של חמשת חומשי התורה כשהיינו עוד ילדים רכים וטהורים. מראות הקודש של סיום זה חזרו אלי באחת. אף את קולך – קול הרב'ה, כמו שמעתי בתוך תנוכי אוזני.

הן רגשי הסיום ההוא הביאוני בפעם הראשונה אל בית היין – זהו יינה של תורה, כשלראשונה בחיי הנני מרגיש המאושר שבאדם, המסופק בסיפוק שאין כמוהו, והמובחר במין האנושי. שכן אינו דומה יהודי שלא סיים מסכת מימיו, ליהודי שסיים זה עתה מסכת בהבנה מלאה לראשונה בחייו!

ובעודי באמצעו של שיחזור הסיום מימי ילדותי, כאשר מחשבותיי ורגשותיי משתוללות בערבוביא, מופיע לנגד עיני – לא פחות מאשר  – – –

אתה!

הרב'ה שלי!

הרב'ה שערך איתנו את הסיום המופלא והבלתי נשכח!!

הרב'ה שאת קולו וניגוניו דמיינתי כעת בתוככי ליבי – הנה הוא לפני במלוא הדרו!

חשבתי שאני הוזה מרוב התרגשות!

שהרב'ה שסיים עמנו את החומש בשעתו, שגרם אצלי למהפך הכה כביר אחרי עשרות שנות ניתוק מהתורה הקדושה – יופיע לפני בגומחה הצרה והפנימית ברחבת הכותל, בדיוק בשעה בה אני מסיים לאור כך מסכת לראשונה בחיי!

היתכן שזה אכן הוא???

וכי לא הוזה אני???

אך משהתבוננתי שוב ושוב, הסקתי שאכן זהו אתה!

רבי יעקב רבינוביץ, הרב'ה האהוב שערך את הסיום איתנו ועימנו, לא ניתן היה להתבלבל. חישבתי שאני עומד להתעלף על המקום, בשלב הזה פניתי אליך בשאגה האדירה, רב'ה! רב'ה! התרגשותי גאתה שחקים ולא יכולתי לעוצרה!

לאחר מכן הסקתי שללא ספק זוהי הארה מן שמיא, שבדיוק בלילה בו אני מסיים את המסכת הראשונה בחיי לסיפוריםורו של סיום החומש בשנות ינקותי, מופיע הרב'ה שערך את הסיום ההוא. זהו ללא ספק אות ומופת שאכן הקרבן שלי רצוי ואהוב. שהקב"ה שש ושמח עם סיומי עד ששלח עד לכאן אף את הרב'ה בכבודו ובעצמו!"

פרק ז'

רב יעקב התרגש עד דמעות, לזאת לא ציפה כלל. אך הוא מיהר להפתיע את תלמידו עוד. "דע לך", פנה אליו, "שלא רק שאני הוא הרב'ה המסיים, שסיים עמך את החומש בשעתו – אלא עומד אני אף עתה בלילה שלפני מעמד נוסף, בדיוק כמו ההוא, של סיום חמשה חומשי תורה עם התלמידים מהמחזור הנוכחי!

"וזוהי הסיבה שבאתי הנה לבקר בכותל המערבי, להפיל תחינה ובקשה קדם הקב"ה שיצליחני בכל הדרך, ושיצליחו התלמידים כולם בתורה, במצוות ובמעשים טובים.

"ובדיוק בלילה הזה, לילה לפני הסיום, הנני פוגש לא אחר מאשר – אותך, כשהינך עורך את הסיום המופלא שלך, הנגזר מן הסיום ההוא שערכנו לפני עשרות שנים!

"היש לך השגחה פרטית וסגירת מעגל גדולה מזו!

"האין זו הארת פנים מן שמיא שאכן דרכך רצויה ומקובלת, וכי מעתה ואילך תעלה אך מעלה מעלה בתורה במצוות ובחיים האנושיים?!" – נטע רבי יעקב את התקוה שוב, ועודדהו כהנה וכהנה עוד ועוד.

מתוך שמחה הדדית ומשותפת נפרדו שניהם, תוך הבטחה לשמור על קשר.

רבי יעקב לא עצם עין כל הלילה ההוא. הרגשות גאו בו בעוז, הוא ראה בסיפור את יד ד' בצורה המובהקת ביותר. למחרתו אף סיפר זאת במעמד הסיום לפני עשרות ההורים, כשעין אינה נותרת יבשה לנוכח ההשגחה הפרטית המובהקת!

בינתיים, התקדם התלמיד והחליט ללמוד את הש"ס מההתחלה. החל ללמוד מסכת ברכות בתקווה לסיימה במהרה, כשאת הסיום על מסכת זו ערך בסעודה מפוארת, תוך שהוא מזמין את רבי יעקב לדרוש שם ברבים ולפרסם את הנס. הוא אף קבע שיעור גמרא במשרדיו השונים, תוך ציון לכל פועל שהוא מעסיק, שישתדל להיכנס כל יום אל השיעור, להתחבר במקצת אל השאלטר הרוחני העז מכולם – דף הגמרא הנצחי.

כן התייצב מצבו אף בשאר העניינים. הוא זכה להקים משפחה במהרה, ואף נולד לו ילד, כשרוחו מפעמת בקרבו שילד זה יגדל ויצמח לאילנא רברבא, וילמד לא רק את מסכת ביצה וברכות, כי אם את כל הש"ס כולו על ס"ג מסכתותיו במהרה!

כשכל הפלא הזה קורה, קורם עור וגידים ושוזר עצמות אך ורק בזכות מעמד הסיום ההוא שנערך בעת היותו יניק בשנים ודעת!

פרק ח'

"התובנות ומוסרי ההשכל העולים מסיפור מטלטל זה", שח לי רבי יעקב, "רבות הן. לא ניתן להקיף את כולן. אך ללא ספק שתיים מזדקרות בבירור.

"האחת – איך שהסיום, אף שנערך בעת היותו יניק ביותר, עם כל זאת חדרו מים שקטים אלו כל כך אל ליבו, עד שהם אלו שגרמו למהפך, מה שמלמד על חשיבות גיל הינקות, בו ניתן לקבוע עולמות עד לאין שיעור!

"השניה, והיא התובנה הקשורה לימים אלו, בהם מסיימים כלל ישראל את הש"ס במסגרת הדף היומי, ונערכים מעמדות מפוארים בכל אתר ואתר בהשתתפות רועי האומה, מרנן ורבנן שליט"א, ראשי אלפי ישראל ובקהל  רב, תוך השקעה מרובת ממון בכל מעמד ומעמד עם תזמורת מרובת נגנים, דרשות מעוררי לב ו'מצב' בלתי נגמר.

"וישנם התוהים, מה פשר כל אלו? וכי לא די בסיום שקט בבית הכנסת השכונתי לאחר השיעור היומי עם 'לעקח ובראנפן'?

והתשובה, לאור סיפור זה היא: לא!

"אין ברירה. כדי לייקר את התורה בעיני ההמון בכלל ובעיני הנוער בפרט, אין כמו מעמדות אלו כדי לייקרם ביותר. כאשר בעקבות כל מעמד ומעמד מתעוררים רגשות הלב, ורבים מצטרפים אל סדר הדף היומי מחדש, כמו שמעידים ראשי הארגונים העוסקים בהפצת הדף היומי, וכך נתרבה תורה בישראל יותר ויותר!

אם כי לפני הכל ואחרי הכל, יש לזכור שאין תכלית מעמדים אלו לרומם אנשים שונים. לא! תכליתם היא אך לרומם את התורה, לרומם את עצי החיים ולומדיה, ולקבוע בנפשנו פנימה ולהסב את רגשות הלב אך ורק סביב עצם הלוז שבשלה אנו קיימים – – –

התורה הקדושה!

כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה!

שישו ושמחו בשמחת התורה

כי היא לנו עוז ואורה!

('החינוך והמנחה', גיליון נג)

אהבת תורה סיום הש"ס סיפור

אולי גם יעניין אותך

רגע לפני שר' עמרם הריק את תכולתה של כף האשפה אל הפח הגדול שבחוץ, הוא התבונן בה לשניה ונחרד: מתוך הכף נצצה לעברו חתיכה עטופה, שבתוכה שכן חפץ יקר שביקרים...
לא צריך להיות מומחים כדי להבין שהיו אורחים בבית...
מדוע לא השתתף רבי ניסים קרליץ שליט"א ב'אופרוף' של חתנו
הם לא ציפו לתגובה כה חריפה. הגרב"צ אבא שאול פשט את הפראק והחל להדיח את הכלים בעצמו...
שאלו אותו: "ר' יעקב, למה אתה לבוש במעיל פרווה חם, הלא חודש אב היום?"
קשה לך לקום בבוקר?
הקורונה עשתה לו רק טוב...
הערבי נדהם: "מה?! באמצע אתה מִתְּבֵּלל אתה רואה בבֶּאלֶבּון???"
שו"ת החינוך עם מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי
"אני מרגיש שהאדמה מתחתינו רועדת!", אמר לי
צפו: "במרוקו עשו זאת בקדושה וטהרה"
צפו: מרן הגר''ח קנייבסקי בכותל המערבי
וכי לזאת ייקרא "רעהו"? המצרי הזה הוא חברו של הישראלי?!
מידי שנה היה קובע עימו מחיר דמי שכירות למחסן כדי לאחסן בו את הכבשים...
הסגולה האדירה לבנים ושידוכים בליל הסדר
שידור חוזר: מעמד הכנה לליל הסדר עם הרב שלמה לוינשטיין שליט''א
סיכום מקוצר: כל מה שצריך לזכור בערב פסח שחל להיות בשבת
בסוף זה היה משתלם...
כיצד מסר ה"בבא מאיר" נפש לקיום מצוות הארבע כוסות?
רבבות לומדי הדף היומי התחילו בלימוד פרק 'ערבי פסחים'! בדיוק "שלושים יום קודם החג"!
הקורונה עשתה לו רק טוב...
הערבי נדהם: "מה?! באמצע אתה מִתְּבֵּלל אתה רואה בבֶּאלֶבּון???"
שו"ת החינוך עם מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי
"אני מרגיש שהאדמה מתחתינו רועדת!", אמר לי
צפו: "במרוקו עשו זאת בקדושה וטהרה"
צפו: מרן הגר''ח קנייבסקי בכותל המערבי
וכי לזאת ייקרא "רעהו"? המצרי הזה הוא חברו של הישראלי?!
מידי שנה היה קובע עימו מחיר דמי שכירות למחסן כדי לאחסן בו את הכבשים...
הסגולה האדירה לבנים ושידוכים בליל הסדר
שידור חוזר: מעמד הכנה לליל הסדר עם הרב שלמה לוינשטיין שליט''א
סיכום מקוצר: כל מה שצריך לזכור בערב פסח שחל להיות בשבת
בסוף זה היה משתלם...
כיצד מסר ה"בבא מאיר" נפש לקיום מצוות הארבע כוסות?
רבבות לומדי הדף היומי התחילו בלימוד פרק 'ערבי פסחים'! בדיוק "שלושים יום קודם החג"!

כתבו לנו תגובה, מבטיחים לקרוא ולהגיב לכם חזרה

ביטול

פוסטים נוספים

הצטרפו לניוזלטר הייחודי שלנו
החדשים באתר
גלרית וידאו

מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א נשאל בכינוס הרבבות במודיעין עילית איך אפשר לצמוח להיות גדול הדור

צפו בתשובתו מול קהל הרבבות

סגולות וישועות

"ראיתי בכך סימן משמים, ניגשתי להצעה ובתוך פחות משבוע התארסתי!"

"כל המקבל על עצמו עול תורה מעבירים ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ"

יהלומים מגדולי ישראל

"החזון איש נתן לכולם סטירת-לחי אחת, ובבת אחת!"...

תכניות ההצלה שנגנזו

גלריות בחצרות החסידים

מראות מימי חג הפסח בצל הקודש אצל כ"ק מרן האדמו"ר מצאנז שליט"א

קו השיעורים של 'דרשו'
כמה קבלת במבחן?
פרפראות לפרשת השבוע
צפו: בחצרות החסידים
כל שירי דרשו להאזנה
מבקש שלמה דסקל
00:00
--:--
  • 1. מבקש - שלמה דסקל
  • 2. הדרן - אברמי רוט ומקהלת שירה חדשה
  • 3. ולירושלים - שלמה דסקל
  • 4. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 5. צמאה - אייזיק האניג
  • 6. בדברי תורה - הרב ירמיה דמן
  • 7. אחינו - אברמי רוט
  • 8. והוא א-לי - אלי לאופר, אפרים מנת, מקהלה
  • 9. דרשו - שלמה דסקל
  • 10. לדור - אברמי רוט
  • 11. ויהיו בנינו - סולן: רולי דיקמן. מקהלת בני בישיבות ומקהלת שירה חדשה
  • 12. מחרוזת פתיחה - אפרים מנת, ר' משה דמן, מקהלה.
  • 13. השבעתי - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה, אפרים מנת.
  • 14. מבקש - ר' יעקב דסקל
  • 15. כי יש בתורה - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 16. אב הרחמים - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה.
  • 17. הדרן - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 18. ולירושלים - ר' יעקב דסקל
  • 19. מחרוזת ריקודים - ר' יעקב דסקל
  • 20. תנא דבי - אייזיק האניג
  • 21. שערי צין - אלי הרצליך
  • 22. דרשו השם ועזו - שלמה כהן
  • 23. בתורה הקדושה - מקהלת מלכות
  • 24. ובמקהלות - מקהלת מלכות
  • 25. כנשר - אייזיק העניג
  • 26. ותערב לפניך - ירמיה דמן
  • 27. יתגבר כארי - שלמה כהן
  • 28. תנא דבי אליהו - אייזיק העניג
  • 29. שערי ציון - אלי הרצליך
  • 30. מה אשיב - אהרלה סמט
  • 31. כל העולם - אהרלה סמט
  • 32. אם היו - אהרלה סמט
  • 33. אנא אמצאך - שלמה כהן
  • 34. לולי תורתך - שלמה כהן
  • 35. מלך רופא נאמן - שלמה כהן
  • 36. צמאה נפשי - אייזיק העניג
  • 37. אתה הראת לדעת - אייזיק העניג
  • 38. כתר - אייזיק העניג
  • 39. ולירושלים - יענקי דסקל
  • 40. מעוז צור - שלמה כהן, אלי לאופר
  • 41. אחינו - אייזיק האניג
  • 42. מבקש - שלמה דסקל
  • 43. צמאה - אייזיק האניג
  • 44. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 45. אני מאמין - יעקב דסקל
  • 46. ולירושלים - אייזיק האניג
  • 47. דרשו - שלמה דסקל
  • 48. קדשינו - יעקב דסקל
  • 49. והוא קלי - אלי לאופר, אפרים מנת
  • 50. לדור - אברהמי רוט
  • 51. דרשו ה' ועוזו
  • 52. ניגוני התעוררות
  • 53. מחרוזת: אבינו אב הרחמן, נר לרגלי, הנה אנוכי
  • 54. יהא רעווא
  • 55. מחרוזת: ימים על ימי מלך, כי אורך ימים, אשרי מי, אמת מה נהדר.
  • 56. כד יתבין
  • 57. אבינו מלכנו
  • 58. אורך ימים - סיום הש"ס תש"פ - אהרלה סמט, זאנוויל וינברגר
  • 59. בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם - סיום הש"ס תש"פ - מוטי שטיינמץ
3/1007
שאל את הרב לקראת שבת ש"ס אונליין חנות דרשו הישיבה הוירטואלית
  • תוכן ושיעורים באתר
    • דף היומי - הרב אורנשטיין
    • דף היומי - הרב שפרכר
    • דף היומי – הרב סגל
    • דף היומי באידיש – הרב סגל
    • דף היומי באנגלית – הרב לובינשטיין
    • דף היומי צרפתית – הרב מגנוז
    • דף היומי בהלכה – הרב זילברשטיין
    • דף היומי בהלכה אידיש –הרב סגל
    • הדף היומי בהלכה בצרפתית - הרב מגנוז
    • שומעים ‘דרשו’
    • תקצירי הדף היומי בהלכה
    • Daf HaYomi de Halaja en Español
    • הלכה למעשה לשבת קודש
  • מידע לנבחני דרשו
    • שיעורי ‘דף היומי בהלכה’ ברחבי הארץ
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • רשימת מוקדי המבחנים
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”א
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה להורדה
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולים
    • לוח דף היומי בבלי
    • בדיקה אוטומטית ציונים מבחנים
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מבחן לדוגמא
  • שבת קודש
    • זמני כניסת ויציאת השבת ברחבי הארץ
    • לקראת שבת מלכתא
    • פרשת השבוע
    • הורדת עלונים לשבת
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • וידאו לקראת שבת
    • אוגדן עלוני השבת
    • סט לקראת שבת 5 כרכים
    • שו"ת בהלכות שבת
  • שומעים דרשו
    • שיעורי תורה
    • תכניות וראיונות
    • שירי דרשו
    • חגים ומועדים
    • הסיפור היומי
    • אירועי דרשו
    • הפותח בכל יום
    • פרשת השבוע
    • תפילת השל"ה
    • פרשת המן
    • ברכת המזון
    • נשמת כל חי
  • המיוחדים שלנו
    • חנות דרשו
    • שאל את הרב
    • על דא ועל הא
    • פרשת השבוע
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • המוסר היומי
    • בחצרות החסידים
    • מאמרים
    • כתבות וראיונות
    • חדשות ‘דרשו’
    • חגים ומועדים
    • סגולות וישועות
    • וידאו לצפיה
    • וידאו שחייבים לראות
    • סיפורים קצרים
    • סיפורי צדיקים
משרדי דרשו
02-560-9000
פקס 02-6540269
כתובת למשלוח
דברי דואר: ת.ד. 43064
קו השיעורים של דרשו
077-2222-666 או 4992*
ייעוץ לבני הישיבות
1800-20-18-18
דרשו ארה''ב
1-888-534-7748
דרשו אנגליה
020-8050-2615
אתר דרשו הוקם ונבנה לזיכוי הרבים וללא כוונות רווח על ידי עמותת דרשו ד' ועוזו ע.ר. 580384931
כל הזכויות שמורות. לתשומת לבכם: על כל התמונות המוצגות באתר חלים זכויות יוצרים ואין להשתמש בכל שימוש שהוא ללא היתר בכתב.
Created by JewTech
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות
  • רקע בהיר
  • קו תחתי לקישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
  • מפת אתר