שאלה: אמר "ברוך … שומע תפילה" ונזכר שלא אמר טל ומטר, מיד התחיל לומר "ברך עלינו… ותן טל ומטר לברכה", ונזכר שלא היה צריך לחזור רק להשלים טל ומטר לפני "רצה", מה עליו לעשות? יסוד השאלה הוא האם זה עצמו נחשב כאילו אמר טל ומטר באריכות וימשיך "רצה", או שמא היות שהתכוון לשם ברכת "ברך עלינו" נחשב עקירה מברכת "שמע קולנו", ועכשיו צריך להמשיך הברכות כסדרן "ברך עלינו… ותקע בשופר…".
תשובה: אע"פ שכשאמר "ברך עלינו" התכוון לשם ברכה, אעפ"כ עכשיו יכול לכוון שיהא רק לתשלום של ותן טל ומטר (באריכות), שהשלימו לאחר ברכת "שמע קולנו", וימשיך ברכת "רצה".
שאלה: ש"ץ ששכח לומר ותן טל ומטר לברכה בערבית, האם מותר לו לומר קדיש אחר שמו"ע?
תשובה: מותר, כיון דאמירת הקדיש הוא בשביל הציבור.
שאלה: אדם שלא הזכיר מטר בימות הגשמים ונזכר אחר שהתחיל לומר רצה שדינו שחוזר לברכת השנים אם לא עקר רגליו, והוא אוחז בשמו"ע בין שמו"ע ליהיו לרצון, היכי דיינינן ליה, אם כאדם שסיים תפילתו שעונה לקדיש ולקדושה, או כיון שדינו לחזור לברכת השנים כדי להזכיר ותן טל ומטר ומשם צריך לגמור את השמו"ע, הו"ל כאילו אוחז באמצע שמו"ע לפני ברכת השנים שאסור לענות שם לקדיש ולקדושה?
תשובה: אם נזכר לפני שגמר תחנונים הרי שהוא עומד עדיין באמצע התפילה, וחייב לחזור לברכת השנים, ובודאי שלא יענה קדיש וקדושה, ואף אם נזכר אחר שענה איש"ר ועדיין לא גמר תחנונים מ"מ חוזר לברכת השנים דהרי עדיין לא עקר רגלי ולגמרי.
(הגר"נ קרליץ, נשיח בחוקיך לי"ז בחשוון)