הרה"ג מרדכי הלוי שוורצבורד שליט"א,
מורה הוראה 'נאות שמחה' מודיעין עילית
בכורות דף כד:
האם תולש מבע"ח חייב משום גוזז
על כך נלמד בסוגייתנו: האם תולש נחשב "גוזז" ואסור מן התורה בשבת, וכן בבהמת קרבן שנאסרה בגזיזה – האם גם תלישה אסורה, או שמא תלישה אינה נחשבת בכלל מלאכת "גוזז" ואין בה מלאכה מן התורה?
ונתבאר בגמרא שיש חילוק בין בהמה לעוף, שגם למאן דאומר שתולש אינו נחשב גוזז בבהמה, אבל בעוף – אם תולש את הנוצה גדולה מכנף העוף חייב, שכן דרכו בתלישה.
תלישה ממתה
נחלקו הפוסקים האם תולש מבהמה מתה חייב או לא, דיתכן שמה שאמרו בגמרא שתולש מבהמה אינו נחשב גוזז, זה רק כשהיא חיה שאין דרך לתלוש, אבל כשהיא מתה ולובש עור פרווה – אסור לתלוש מן התורה, או שאין חילוק בין חיה למתה, ובבהמה פטור בין מחיים בין לאחר מיתה, ובעוף חייב בין מחיים ובין לאחר מיתה?
ונבאר את הדעות בקיצור נמרץ ומה שמוכח בדברי הראשונים:
הט"ז (סי' של"ו סק"י) כתב שיש ליזהר במלבוש שנעשה מעור בהמה, שלא יתלוש שיער ממנה שאסור מן התורה, והביא לזה מקור מירושלמי בשבת שהתולש מבהמה מתה חייב – שתלישתה זו היא גיזתה.
המג"א (סי' ש"מ סק"ג) כתב שתולש כנף מעוף – חייב, אבל אם תולש מבהמה פטור, ופי' הפמ"ג כוונתו, שבין אם חיה בין אם מתה פטור, וה'באר היטב' הביא שהיד אהרן השיג על הט"ז איך פסק כהירושלמי נגד המבואר בגמרא בסוגייתנו, שתולש בבהמה אינו חייב ורק בעוף חייב.
אך ביאור שיטת הט"ז כדכתב המהרי"ט אלגאזי, שסובר דדווקא כאשר הבהמה חיה אין דרך לתלוש כיון שכואב לה, אבל כשמתה חייב משום גוזז.
ברמב"ן בסוגייתנו משמע שדווקא בעוף חייב משום תולש, והביא את הירושלמי בנוסח 'התולש מן המתה חייב' ולא כתוב "הבהמה", ופי' שהירושלמי מדבר רק על עוף, וכן מראה בחי' הר"ן בשבת (דף עד:) ביותר מפורש כן במאירי, שם שכתב דאין חילוק בין מחיים ולאחר מיתה ע"ש.
להלכה
המשנ"ב סי' ש"מ סק"ה פסק כהט"ז שתולש בבהמה מתה חייב, וכתב בשעה"צ שגם דעת המג"א כן, ומה שפטר בתולש מבהמה – זהו כשהיא חיה ודלא כפמ"ג, והאריך בבה"ל להוכיח כהט"ז.
לפי"ז יש איסור תורה לתלוש שיער מפרווה או משטריימל כשמחובר באופן טבעי (ויש לבדוק בין סוגי השטריימלך).
תלישת נוצה מעוף מבושל
לפי"ז יש שדנו, דהתולש נוצה שבקצה הכנף של העוף כשהוא מבושל – יהיה אסור מן התורה משום גוזז, שהרי בעוף לכל הדעות תולש חייב, אך כתבו הרבה פוסקים שבמבושל נהפך להיות כמו אוכל ואין בו איסורי גוזז.
מה זו השפה המוזרה הזאת?
אתם כותבים מדריך לאלה שלא שולטים בנושא או מבקשים עצה, ואתם כותבים את זה בשפה שקשה להבנה ע"י פשוטי העם.
תכתבו בשפה פשוטה.
אני לא הבנתי כלום ממה שכתוב פה.