דרשו
  • פרשת השבוע
    • חומש בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • חומש שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצווה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • פקודי
    • חומש ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • מצורע
      • אחרי מות
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בחוקותי
    • חומש במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קרח
      • חוקת
      • בלק
      • פנחס
      • מטות
      • מסעי
    • חומש דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • עלונים והורדות
    • העלאת עלון
    • הורדת עלונים לשבת
    • ברכות ותפילות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • חבורת ש"ס מראי מקומות להורדה
  • הדף היומי בבלי
    • הרב אליהו אורנשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • מורחב – הרב מאיר שפרכר
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אידיש – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • עברית – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב יצחק לובינשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב אליהו סטפנסקי
    • צרפתית – הרב יוסף מגנוז
    • עברית – הרב חיים שמרלר
    • אידיש – הרב חיים שמרלר
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מאורות הדף היומי
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • תכנית הלימוד לבני הישיבות 'בזכות התורה'
  • הדף היומי בהלכה
    • שיעורי וידאו לצפיה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב אפרים סגל – עברית
    • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת – עברית
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
      • הרב ישראל גנס – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
      • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
    • סיכום הלכתי יומי
    • סיכום הלכתי שבועי
    • העלון החודשי
    • הניוזלטר היומי במייל
    • זוית הלכתית
  • דרשו מדיה
    • וידאו לצפיה
      • הרצאות וידאו על חגים ומועדים
      • פרשת השבוע
      • שעורי הדף היומי בהלכה
        • שיעורי הרב אריה זילברשטיין
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • שעורי הרב אליהו אורנשטיין
        • שיעורי הרב מאיר שפרכר
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
        • שיעורי הרב אפרים סגל בעברית
        • שיעורי הרב יצחק לובינשטיין באנגלית
      • שירים ומוזיקה
      • על דא ועל אה
      • החיזוק היומי עם הרב אליהו רבי שליט"א
      • החיזוק היומי עם הרב יואל ראטה שליט"א
      • הסיפור היומי המצולם
      • וידאו לקראת שבת
      • וידאו שחייבים לראות
    • שומעים ‘דרשו’
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • הרב אליהו אורנשטיין – עברית
        • הרב מאיר שפרכר – עברית
        • הרב אפרים סגל – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב יצחק לובינשטיין – אנגלית
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • שיעורי הדף היומי בהלכה
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת- עברית
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
        • הרב ישראל גנס – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • אירועי דרשו
      • תכניות וראיונות
      • פרשת השבוע
      • הפותח בכל יום
      • הסיפור היומי
      • שירי דרשו
      • חגים ומועדים
        • חנוכה
        • עשרה בטבת
        • טו בשבט
        • פורים
        • פסח
        • ספירת העומר
        • ל"ג בעומר
        • שבועות
        • י"ז בתמוז
        • תשעה באב
        • אלול
    • גלרית תמונות
  • אוצרות האתר
    • על הניסים
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
      • קול העם
    • גדולי ישראל
      • יהלומים מגדולי ישראל
    • חגים ומועדים
      • ראש השנה
      • יום כיפור
      • סוכות
      • חנוכה
      • עשרה בטבת
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • ספירת העומר
      • חג השבועות
      • בין המצרים
      • תשעה באב
      • אלול
    • המוסר היומי
      • חפצים בחיים
      • קנין חכמה
    • סיפורי צדיקים
      • סיפורים קצרים
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • סגולות וישועות
    • בחצרות החסידים
      • גלריות בחצרות החסידים
      • חלקינו בתורתך – דושנסקיא
      • תורתך שעשועי – תולדות אהרן
      • כי הם חיינו – ויזניץ
      • ועד קביעת עיתים לתורה – צאנז
      • יגדיל תורה – בעלזא
    • ימי הילולא של גדולי ישראל
  • חנות המבצעים שלנו
  • 0 פריטים₪0.00
  • בית היין
  • מידע לנבחני "דרשו"
  • חגים ומועדים
    • ראש השנה
    • יום כיפור
    • סוכות
    • חנוכה
    • עשרה בטבת
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ל"ג בעומר
    • חודש אייר
    • חג השבועות
    • בין המצרים
    • תשעה באב
  • שאל את הרב
  • וידאו שחייבים לראות
  • חדשות ‘דרשו’
  • סגולות וישועות
  • צור קשר
    • אודות ‘דרשו’
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • הפותח בכל יום – המייל היומי של דרשו
"הסיפור התפרסם והכה גלים..."
"הנהג נסע שלא כחוק, אבא ביקש מיד לרדת באמצע הדרך..."
החזון איש נהנה ממנו מאוד, וכשסיימו אמר לו: "אינך צריך ניתוח כלל"
לשאלת המנהל, השיבה: "אינני רוצה לחלל שבת, ועל כן אני עוזבת"
"טוב שפגשתי אותך. כמעט קיבלתי היום התקף לב באמצע רחוב רבי עקיבא..."
"אני שומע את השיר ברמקול, אך לא מצליח להבין את המילים!"
לאחר שירד הטרמפיסט, הבחין השליח לתדהמתו כי המעטפה נעלמה..
'השרת של הישיבה' נכנס לחדר-השיעורים והתחיל למסור שיעור...
לתדהמתם, החתן אמר: "איני מוכן לוותר, לא אשלם לו אפילו לא שקל נוסף!"
"אולי תוכל לשיר לי כמה פיוטים תימניים? – אני אשלם לך לפי מונה"...
דף הבית מאמרים חדשות דרשו סיום הש''ס "ביום ראשון הגעתי לכולל ואמרתי לחברים: אני מתחיל שיעור בדף היומי… 'למי?' – הם שאלו. אמרתי להם: מבחינתי לאדם אחד. אני לא צריך יותר מזה…"

"ביום ראשון הגעתי לכולל ואמרתי לחברים: אני מתחיל שיעור בדף היומי… 'למי?' – הם שאלו. אמרתי להם: מבחינתי לאדם אחד. אני לא צריך יותר מזה…"

הגאון ר' שמחה במברגר שליט"א, מגיד-השיעור הנודע ביותר ברחבי אירופה היהודית, ומי שכובד אמש בסיום הש"ס ואמירת הקדיש במעמד ההיסטורי של 'דרשו' במנצ'סטר – מספר בשיחה נדירה כיצד הכל התחיל
ח' טבת תש"פ
הצטרפו למייל היומי הצטרפו ללומדי הדף היומי בהלכה

מנחם פינס

מדי יום, עם שחר, בשעה שש וחצי הם שם. יושבים מול הגמרא על כיסאות מרופדים בקטיפה אדמדמה. משפשפים עיניים עייפות ומתעוררים ליום שמתחיל בתורה.

אם הייתם לוקחים רק לפני שנים לא רבות, את מי מהיושבים כאן ומספרים לו על הסיטואציה לה הוא שותף, סביר להניח שהייתם נתקלים בגיחוך בריטי מנומס.

אבל זו מציאות. מדי יום, בקיץ ובחורף, בגשם ובכפור, מתמלא 'דף היומי שוהל' ברחוב לג שבעיר מנצ'סטר השוכנת בצפון מערב אנגליה בעשרות לומדי תורה שבשבילם הדף היומי הוא דבר קדוש.

הם נכנסים בעשרותיהם, תופסים את מקומותיהם ודרוכים היטב לכל מילה. במקביל באותם רגעים, מתחברים יהודים מרחבי העולם לשידור מן השיעור. עוד אלפים יצפו או יאזינו לשיעור מאוחר יותר.

אותו מחזה בדיוק יחזור על עצמו בדיוק שתים עשרה שעות מאוחר יותר. בית המדרש של 'מחזיקי הדת', גם הוא על דרך לג, יתמלא בלומדים מכל הגילאים והקהלים. בנוסף זה בנוסף לשיעור שלישי או כזה במוצאי שבת בו מתאחדים כלל הלומדים.

ויש דמות אחת שממגנטת את כולם. מגיד השיעור הנצחי.

בחיוך רחב, הוא יפסע אל שולחנו הממוקם במזרח, מולו כבר ממתינה המצלמה המוכנה להעביר את השידור לרחבי העולם, ידו מסדרת את כיפת הענק שלראשו, ולאחר מכן מלטפת את זקנו הצחור.

ראיתם פעם אנשים ממתינים למשהו מרתק שיתחיל? כך בדיוק זה נראה באותם רגעים. אמירה מקומית מחויכת אומרת, כי מי שמעוניין להתעדכן בחדשות הקהילה, כדאי לו להגיע לשיעור שכן בראשיתו נאמרות לעיתים ברכות מזל טוב לרגל אירועי הלומדים השונים.

ואז זה קורה.

כבר כשהוא פותח במילותיו הראשונות אתה מגלה עד כמה כל מילה שיוצאת מפיו, כל תיאור, כל הסבר בגמרא, הופך להיות מעניין במיוחד בפיו. הכל נהיה מובן ובהיר, לכל רמה, לכל גיל. ניכר שהוא חי בתוך זה.

זהו הגאון רבי שמחה במברגר, שיש בממלכה הבריטית המכנים אותו "גאב"ד הדף היומי". סיכוי רב שהוא מגיד השיעור הוותיק ביותר בעולם. תכפילו 45 שנה בשלושה שיעורים יומיים, לא כולל חברותות לדף היומי ותקבלו מספר שיא של שיעורים ושל דפים.

שיעוריו הנמסרים באנגלית זוכים לפופולריות אדירה ברחבי העולם, עד ששמענו מדיינים ומורי הוראה, גם תושבי הארץ, שמדי ערב במשך כשעה, הם ישובים מול הגמרא כשהטלפון בידם, רק כדי לשמוע שיעור דף יומי מפיו. כי להסבר הקולח שלו, לחן המיוחד, ולטעם הממכר שלו – אין תחליף.

מה שהופך את השיעור הזה למעניין עוד יותר, זוהי העובדה שהוא משתלב בקורות ימיה של קהילת קודש מנצ'סטר ומסמל את המהפך העצום שהתחולל בה בעשורים האחרונים, כשהדף היומי הוא אחת מאבני הדרך ששינו את הקהילה מקצה לקצה.

פעם, כך נזכרים ותיקי המקום, בימים עברו, הכל היה כל כך שונה.

מאז ומתמיד הייתה מנצ'סטר עיר שתלמידי חכמים מופלגים מצאו בה בית. כיהנו בה הגאון העצום רבי יהודה זאב סגל, מי שהביא לעולם את לימוד ההלכות בספר 'חפץ חיים' כסדר, גם גאב"ד העדה החרדית, הגאון רבי יצחק יעקב וייס, בעל ה'מנחת יצחק', הפיץ ממנה את תורתו טרם עלותו לארץ הקודש ואף ייסד בה את הכולל הראשון שבראשו עמד. ואלו הן רק חלק מדמויות ההוד שהיו לזיו בעיר האנגלית הקרה.

אבל למרות היותה מקום שגדולי תורה הוציאו ממנה תורה לעולם כולו, העיר עצמה לא הייתה עיר תורנית. בימים ההם, מספר הלומדים בה היה בקושי מניין, ויש כאלה שאף התבטאו כי ביחס לקהילות יהודיות אחרות הייתה אווירתה הרוחנית של העיר מצויה הרחק מאחור, כמו במקום בלתי מפותח בעליל.

למצוא כמה מוותיקי המקום, היה די קל. לשמוע מהם איך הכל החל, היה מעט יותר סבוך. הם מספרים על אותם ימים אחרים, שבהם האברכים כונו בכינויים לא בהכרח מחמיאים, על עידן שבו היה שיעור תורה אחד בלבד לבעלי בתים היה בעיר, וגם הוא קצר, בין מנחה לערבית. ומי דיבר על עשרות בתי כנסת. אפילו שטיבל אחד לא היה. כך באה לעולם יוזמה של מספר אברכים שינו את הכל מקצה לקצה. אחד מהם היה הגאון רבי אשר יעקב וועסטהיים, העומד בראשות בד"צ איגוד הרבנים ומכונה בעיר כ"דיין וועסטהיים".

 

הכי 'תורה'דיג' שיש

מנצ'סטר, בצפון מערב בריטניה, היא עיר לא קטנה. מספר התושבים בה כיום עומד על מעל לחצי מיליון, זאת בנוסף לעוד קרוב לשני מיליון בגלילותיה. היא נחשבת לעיר עם קצב ההתפתחות העצום ביותר באזור בשנים האחרונות. במבדקים הנעשים מפעם לפעם במדרגים שונים בממלכה המאוחדת, היא ממוקמת תמיד מקום אחד אחרי לונדון הבירה, המרוחקת ממנה בכמה שעות נסיעה נכבדות. מנצ'סטר, למשל, היא העיר השניה שבה ניתן למצוא בקלות בית עסק, והיא גם בעלת הצמיחה הכלכלית הכי מהירה באי הבריטי.

מה שלא יודעים אותם חוקרים אנגלים, זה שהיא גם העיר האירופית שבה ניתן היום למצוא הכי בקלות שיעורי דף היומי. שלל המסגרות השונות, ובראשן המסגרות של ארגון 'דרשו' שחולל מהפכה תורנית משמעותית בעיר – מלאות בלומדים הבאים ללמוד מדי יום. רק במסגרת תוכנית לימוד ההלכה של 'דרשו' קיימים כ-15 שיעורים יומיים.

מספר בתי הכנסת עובר את החמישים, והמקום בו ישנה הצמיחה היהודית הגדולה ביותר באירופה, לא עוצר לרגע. בתוך מספר שנים, הכפילה הקהילה היהודית את גודלה. מנצ'סטר התחרדה במהירות, או נכון יותר התייהדה. לפחות שלושה חלקים נרחבים שבעבר היו בהם רחובות הנחשבים מפוקפקים, כאלה שאיש לא מסתובב בהם בשעה מאוחרת – ובאנגליה לעיתים שעה מאוחרת באה די מוקדם – הפכו לרחובות יהודיים מובהקים.

רק בשנים הספורות האחרונות נפתחו בה מספר נכבד של בתי ספר ותלמודי תורה חדשים. העיר הזו שמתפתחת בצעדי ענק עם קהל צעיר וטרי, באופן שמאוד מזכיר את לייקווד האמריקאית, היא כיום מעצמה של תורה. או כמו שהמקומיים אמרו לנו שוב ושוב, כמעט בדקלום: "מנצ'סטר כיום היא הכי 'תורה'דיג' שיש".

"מדי בוקר", מספר לנו אחד האברכים, "יש יהודים שקמים לשעתיים של תורה לפחות, ובשעה חמש אחר הצהריים כשהכל מתחיל להיסגר, בתי המדרש מתמלאים ביהודים הללו של עמל שכל חייהם סובבים את התורה. זה לא ניתן לתאר".

אחרים קראו לזה "תורה וגדולה במקום אחד", קהילות שבהן גם בעלי הבתים הם בני תורה מובהקים.

אחת הסיבות לתופעה היא מניע כלכלי. העיר נחשבת למקום מאוד נוח ומאוד זול למגורים, הכל באופן הרבה יותר קל מבלונדון, שבה נדמה שההתפתחות כבר הגיעה כמעט לקצה גבול היכולת. כולם מרגישים בה במנצ'סטר בבית. אשכנזים וספרדים, ליטאים וחסידים, גם חסידויות המפוצלות לכמה חצרות שכולן מוצאות מקום להתגדר בו עם בתי מדרש משלהן. ברפרוף קל אתה יכול לראות תלמודי תורה, בתי ספר ובתי מדרש של סאטמאר ובאבוב, של סקווירא וחב"ד, של ליטאים וספרדים.

רבים מה"חדשים" שבאו בשנים האחרונות למנצ'סטר הם דווקא די ותיקים, ילידי המקום, כאלה שגלו למקום תורה. חלק ניכר מהם הלכו ללמוד בארץ ישראל ועכשיו הם שבים הביתה בהמוניהם. לעיתים אלו הם גם חברי ילדות שפשוט שבו להתאחד יחד בשיטת חבר מביא חבר. העיר הזו שבה היו בסך הכל כמה מאות יהודים בקושי, הפכה לעיר עם אלפי משפחות חרדיות, מספר האברכים בה, השוקדים על תורתם יום וליל, הוא כיום פי כמה ממספר היהודים שהיו בה לפני יובל, חוצה את החמש מאות.

 

משפחת הדף

"זה נהיה כל כך מובן מאליו שישנם מאות יהודים שלומדים ונבחנים", מספר ל'משפחה' הרב חנוך גרינבלט, הרוח החיה מאחורי שיעורי 'דרשו' בעיר. במידה רבה עצם קיומם של השיעורים האלו בכמות כזו, מהווה סמל למנצ'סטר עם צמיחתה התורנית. "בכל פעם שעשינו סיום, הצטרפו עוד ועוד". כשהם סופרים את הלומדים והנבחנים ההתרגשות שלהם עולה, באופן שהישראלי עלול להרים גבה. "אתם רגילים לאווירה של הכוללים, לערים החרדיות", הם מסבירים, "אבל לא, כאן זה מרגש ומיוחד הרבה יותר. מנצ'סטר התמלאה בתורה".

הרב יהודה שטיינברג, אחד ממגידי השיעורים של 'דרשו', רואה בביקוש ההולך וגובר לשיעורים, את שיא הצמיחה התורנית שהולכת וגדלה, וגם הוא לא מסתיר את התרגשותו. "כששולחים מהארץ 300 ספרים כי נדמה שזה מספיק, אבל הם נחטפים בתוך מספר ימים על ידי אברכים ובעלי בתים ממגוון קהילות, עד שצריך בדחיפות לדאוג לעוד ועוד ספרים – זה רגע שאתה מבין שמשהו קרה במנצ'סטר".

כשאנחנו מנסים להבין איך כל זה קשור לדף היומי, התשובה היא מפתיעה במיוחד: "ראית פעם אדם שמכור לשוקולד כמה הוא להוט אליו?" שואל אחד מלומדי הדף היומי, "לך תראה את רבי שמחה במברגר כשהוא בשיעור דף היומי. לך תעמוד ליד חלון ביתו בשתיים בלילה ותראה את האור בחדר שלו כי הוא מכין שיעור למחר, כשבעוד שעות ספורות הוא קם – זה מה שמדביק את כולם בלימוד הזה, והשיעור הזה שלא פסק מעולם, שלא היה ממנו חופש, הוא אחת העוצמות של מנצ'סטר התורנית".

וכשכולם שולחים אותנו אל הרב במברגר, הגענו אליו וביקשנו לשמוע.

כששאלנו את הגר"ש במברגר עצמו אם הוא זוכר מאורע בו החלו ניצני השיעור הוותיק שלו לנבוט, הוא לא היסס. "י"ד בתמוז תשל"ה", הוא אמר בהתרגשות, "זה היה היום שבו השתנו החיים שלי". מהר מאוד מתברר גם כי הזיכרון שלו יצוק מפלדה, דבר ששם במקום עוצמתי הרבה יותר את העובדה שאחד מהדברים שמאפיינים את שיעוריו, זו העובדה שנדמה כאילו זו הפעם הראשונה עבורו שבה הוא עוסק בסוגיות אלו, באותה התרגשות וטריות.

באותו יום בו 'השתנו חייו' של הגר"ש, הוא שמע מחברו לספסל הכולל הגרא"י וועסטהיים מילים בודדות שמהדהדות עד היום. "אתה צריך להתחיל שיעור. השאלה רק במה יעסוק השיעור". מודעה שפורסמה באותם ימים בעיתון 'ג'ואיש טריביון' וסיפרה על סיום הש"ס שיתקיים בלונדון, הביאה את הרעיון כי אם צריך שיעור – אין מתאים מהדף היומי. בימים ההם, טרם היה העולם מוצף בשיעורים, והדף היומי לא היה נחלת הכלל כמו היום.

למען האמת, הרב במברגר לא מתראיין, הוא לא אוהב לדבר על עצמו, ובריחתו מאור הזרקורים היא גם זו שבגינה הוא טרם מבין מדוע כל כך ברור לכולם כי הוא יהיה זה שיסיים את הש"ס בסיום הענק של 'דרשו' במנצ'סטר. אבל גם על זה נדבר.

השיחה איתו זורמת. לא שיחה של כותב ומרואיין, אלא שיחה של תלמיד עם מגיד השיעור. "אם לדבר על הדף היומי יביא תועלת, נו, אז אפשר שהשיחה שלנו תהיה בשמי", הוא יאמר מאוחר יותר. זמן לשיחות אין לו. גם לא לשיחות על השיעור. הוא הרי עסוק בשיעור עצמו. אבל ברגע של סייעתא דשמיא מצאנו חלון קטן בשעה מאוחרת לפנות בוקר, עם שובו משיעורי דף יומי שמסר לקהל לומדי 'ירחי כלה' המתקיים על ידי ישיבת פוניבז' בהולנד מדי שנה. כשהוא שב תשוש והתיישב בחדרו גדוש הספרים, חזרנו אל אותם ימים.

הוא נזכר איך יום למחרת השיחה ההוא, לפני כ-45 שנה, הוא הודיע לציבור כי ישנו סיום הש"ס בלונדון בעוד כחודשיים, ועם תחילת הלימוד בדף היומי, יחל גם שיעור חדש במנצ'סטר. "או דף יומי, או שאין שיעור אחר, רק זה מה שיתפוס", כך היה משוכנע.

הגרא"י וועסטהיים דאג אז לפרסום קטן בעיר, שוחח עם אנשים, דיבר, הפעיל, אבל אחרי שמונה שבועות, שב מאוכזב לחלוטין.

"יש מעט אנשים שמוכנים", הוא אמר, "אבל אחד רוצה בעברית, אחד באנגלית ואחד באידיש, אחד רוצה בבוקר, השני בערב והשלישי בצהריים, העסק אבוד". הרעיון הגיע לקיצו. לא יהיה שיעור דף יומי, ובעצם לא יהיה שיעור כלל.

במנחה של שבת, יום לפני סיום הש"ס שהיה אמור להתקיים בלונדון, התחוללה שיחה קטנה בבית הכנסת 'מחזיקי הדת' על הבימה. שיחה שאיש לא חלם מה יהיו תוצאותיה לטווח הרחוק.

"ה'טור' כותב דברים מופלאים על העת רצון הזה של שבת אחרי צהריים, ואני תפילתי לך השם עת ר-צ-ו-ן", מספר הגר"ש במברגר, וכשהוא מתאר את הדברים, הוא ממגנט אותך, בדיוק כמו שהוא עושה בשיעוריו. אפשר לגמרי להבין את ההילה שיצרו שיעוריו. "הלכתי לנשק את הספר תורה, להתפלל בעת רצון הזו, ואז, ברגע הזה עוצר אותי רבי דוד רייך, יהודי יקר שלמדתי עם בניו גמרא, הוא זכה ובניו צמחו לראשי ישיבות ידועים, ובאותה התפילה הוא היה הגבאי".

"'שמעתי שיש משהו שמדברים על הדף היומי', הוא אמר, 'אם תגיד כל יום שיעור ב-6 וחצי פה בבית הכנסת, אני מגיע'. ביום ראשון הגעתי לכולל ואמרתי לחברים: 'אני מתחיל שיעור בדף היומי'. 'למי?' הם שאלו. אמרתי להם 'מבחינתי לאדם אחד. אני לא צריך יותר מזה'".

באותו היום, כעבור מספר שעות, הם נסעו ללונדון לסיום הש"ס, מגיד השיעור, התלמיד הראשון ועוד אברכים. ברכב הצפוף, בדרך חזור מלונדון למנצ'סטר, החל השיעור הראשון עם אותו יהודי. כך שלמעשה, לשיעור הראשון האמיתי, זה שהתקיים בבית הכנסת שעה קלה לאחר שהגיעו הביתה, אותו יהודי שהבטיח לבוא ראשון כבר לא הגיע, שכן הוא שמע את השיעור ברכב. אבל היה מי שהגיע, יהודי אחד, אחר. הרב במברגר קיים את הבטחתו, למסור שיעור גם ליהודי אחד. השיעור יצא לדרך והיה לעובדה.

כעבור מספר ימים, השמועה על שהשיעור קורה בפועל התפרסמה והחלו לזרום בקשות לשיעור נוסף בשעות הערב. הרב במברגר נענה מיד, הוא לא המתין רגע, ובערב שבת של אותו שבוע, מסר שיעור ארוך על שלושת הדפים הראשונים במסכת ברכות, אלו שמשתתפי השיעור המאוחר החמיצו ומשם החל בשיעור נוסף.

עם סיום מסכת ברכות, נערך הסיום הציבורי הראשון בעיר אי פעם. בשיעור כבר היו כחמישים משתתפים. אחרי סיום מסכת שבת זה נהיה 85 אנשים, ואז, דווקא אז, בעירובין, מסכת שהיה מי שחשב ששם מעצמת השיעורים תקרוס, מספר בעלי הבתים שהגיעו ללמוד בהתלבות, גדל משמעותית. הם יצאו משם עם ידיעת מסכת עירובין באופן מדהים. חלקם מתענגים על הזיכרון ההוא עד היום.

בספר 'יראה ודעת' של הגר"י סגל, מדמויות הענק של מנצ'סטר, ניתן לראות את דרשתו לפני התקיעות בראש השנה תשל"ו, בה הוא מספר על הזכות החדשה שנוספה לעיר: שיעור דף היומי.

עם הזמן הלכו השיעורים והיו לאימפריה בלתי נתספת במושגים מקומיים וכנראה גם עולמיים. רבי שלמה אדלר, מי שעסק רבות בכבוד המת ברחבי העולם, הציע לראש הישיבה הרב סגל, כי השיעורים יהפכו למשהו רשמי. ההצעה נתקבלה והגאון רבי שמחה במברגר הפך באופן סופי לרב ומנהיג של הדף היומי בעיר. השיעור באותם ימים עם קרוב ל-150 משתתפים היה אחד הגדולים בעולם. עד היום, בכל סיום ש"ס, כבר בפעם החמישית, יוצא ספר ענק של 'משפחת הלומדים', בו מוזכרים דברי הספד ותמונות על כל אלו שהלכו לעולמם. הגר"ש סופר אותם בשמותם. יודע בכל מחזור כמה נסתלקו ומי. כולם חלק מחייו ממש. כך גם רגע השיא של סיומי הש"ס שלו, הוא תפילת 'ק-ל מלא רחמים', לזכרם.

"אנחנו אולי שלושה שיעורים", מסביר הרב במברגר, "אבל כולם מאוגדים. זה כמו אגד, יכול להיות לה 3 אוטובוסים עם נוסעים שונים, אבל הכל אותה חברה".

 

סיום הוא סיום

בשנת תשמ"ב נערך הסיום הענק הראשון בעיר, ומגיד השיעור דאג מכיסו לכל ההוצאות, כולל הסעודה. הדבר הזה בוער לו, להעריך ולייקר את לומדי התורה. "סיום הוא סיום", הוא אומר, ואם בבית לא היית רק יושב סביב שולחן, כך גם בסיום הגדול.

השנה, עם התעצמותה של העיר, בהיסטוריה של מנצ'סטר תיחקק אבן דרך חדשה. הסיום הפעם יהיה עם אלפי משתתפים, סיום של 'דרשו' על כל המשתמע. זאת למרות שאותו ארגון בעצמו, מקיים סיום בריטי ענק כמה ימים לאחר מכן, באחוזה מפוארת באוקספורד. ההחלטה על סיום מיוחד המוקדש למנצ'סטר, נפלה מיד לאחר סיום הש"ס הקודם בגייטסהד.

בדרך חזור ממנו, עצרו רבני 'דרשו' במנצ'סטר, שכבר ניכר בה היותה הופכת לממלכה של תורה עם הרבה רוח צעירה, וכבר החלה להתמלא בשיעורים הרבים. אז הם כבר ידעו כי בסיום המחזור הנוכחי, יהיה בעיר סיום ענק על כל המשתמע.

"הזמינו אולם ענק, אלפי מקומות, כבר לא ישנים כמה לילות", אומר לנו ר' יענקי זילבר, העומד מאחורי הפקת הסיום. "יש כאלה שכבר כמה חודשים מתארגנים לכל פרט, אבל מה שהם לא לקחו בחשבון זה הביקוש הענק, זה שהביא להכרח של עוד אלף מקומות מהתכנון המקורי. אי אפשר להסביר את ההתרגשות, את הכרטיסים שנגמרו ברגע, את האלפים שיגדשו את היכל הסיום הענק במנצ'סטר. צריך להיות מקומי כדי להבין את ההיסטוריה. את העוצמה".

ואולי הם גם לא לקחו בחשבון את הביקוש הגדול דווקא ללימוד, את עשרות הלומדים החדשים, שכבר מהיום מצהירים כי הם יהיו חלק מלומדי הדף החל מהיום הראשון שאחר הסיום. מה שאומר שעם תחילת מסכת ברכות יהיו לכל הפחות עוד כשלושה שיעורים חדשים של דרשו בעיר.

רבי שמחה עצמו, שכבר יצר מסורת של סיומים מנצ'סטריים, נרתם בכל כוחו למשימה באופן מעורר השתאות. "אפשר לברך על 'דרשו' 'ברוך אשר יקים' (את דברי התורה)", הוא אומר, "הם מילאו את העיר בשיעורים שרק יכולנו לחלום עליהם בעבר". הוא הביא לכך שיהיה זה סיום שמאחד את כלל הקהילות, מכל הסוגים והשמות למקום אחד. אחדות כפי שרק מנצ'סטר יכולה לייצר. וגם, דאג למסורת החשובה שלו: סיום הוא סיום.

לא בטוח כלל שיש עוד מקום בעולם שבו ישבו לסיום של ממש, עם כל בעלי המנגנים והמקהלות, גדולי ישראל מכל העולם, לצד שולחנות ערוכים בסעודת מצווה לכבוד גומרה של תורה. אם היה ספר שיאים לתחום הדף היומי, הרי שייתכן שמקום בו שהחל השיעור הגדול בעולם שמעולם לא פסק ושכיום מעיינותיו פורצים בכל דרך לרחבי העולם בפופולריות מדהימה, הוא גם המקום בו יתקיים הסיום הגדול בעולם, לא בכמות המשתתפים, כמו בעובדה שזה סיום לכל דבר. משפחתי עם 3,000 איש בקירוב.

תנאי אחד הציב הגר"ש במברגר, והוא, שלראשונה תינתן לו ההזדמנות להעביר את מושכות ה'מסיים' למגיד שיעור אחר. "לא השארתי מקום לאחרים", אמר בצניעות, "סוף סוף אפשר לפרוץ עוד עם הדף היומי". בתחילה נענו לדרישתו, אבל הקהל המנצ'סטרי לצד רבני 'דרשו', פועלים עד לרגע זה להסביר את הכבוד שהם יזכו לו לראותו כמסיים הראשי בפעם החמישית, ודומה שלמסביר הגדול ביותר, לא כל אחד מצליח להסביר.

 

להבין, פשוט להבין

אחרי 45 שנה, העזנו לשאול את מי שכבר שנים הדף זורם בדמו מבוקר ועד לילה בשיעורים וחברותות, יש משהו חדש?

הרב במברגר מחייך את חיוכו הרחב שמאפיין אותו מאוד. "אני יותר מבוגר", הוא אומר בנעימות שאתה יכול להתמוגג עליה גם שעות, "כיום אני מבין איך הפשט מאיר עיניים, התחלתי להתמקד בעיקר בפשט. ללמוד אותו, להבין אותו הכי ברור שיש. אתה יודע מה זה שיש לי כעת המון קושיות על הפשט שמעולם לא עלו לי?! איזה דבר מיוחד זה להבין, פשוט להבין. רק להבין. לגלות ידיעות מרתקות בראשונים, ודווקא זה, הפשט, הוא הרבה יותר קשה מבעבר, הרבה יותר".

והוא, שבכל מחזור סיים שלוש פעמים את הש"ס בשיעורים שהסמל שלהם הוא ההבנה הבהירה, הפשט שמביא כל אחד להבנה מלאה, יושב מוקף ספרים, ופשוט חי את הכל מחדש. בעוד מספר ימים מתחילים מסכת ברכות, וכמגיד לשיעור מהנצפים ומואזנים בעולם הוא הרי מוכרח להתכונן.

ביקשנו רק לשאול מה סודו, לקבל את המתכון להצלחה. "למה כל הלומדים כל כך אוהבים את השיעור ברמה שאין הרבה דומה לה?" תמהנו.

אך הוא סירב להשיב. "יש כאלה שמפרשים את 'יהללך זר ולא פיך', בפיסוק שאומר שאם זר יהללך, טוב, ואם לא, אזי פיך. האמת שזו לא הלצה בצחות", הוא מחדש, "זה מהרש"א מפורש ועוד ראשונים, אז אם אמרת שיש כאלה שאוהבים את השיעור, הנחת לי בכך מקום לא לדבר על עצמי".

בכל זאת, מצאנו צד שווה להערצה הזו אצל כל הלומדים איתם שוחחנו: החיות שבה נראה שכל שיעור נמסר כאילו זו הפעם הראשונה.

וסוד ההתחדשות הזה, הוא סודה של מנצ'סטר, עיר התורה שאלפים מבניה יעמודו בשבוע הבא ויכריזו: הדרן עלך תלמוד בבלי, ואולי יהיה זה הסיום הגדול ביותר שבו הוא סיום של ממש, סביב.

בקשה אחת הייתה לו, כזו שנאמרה בתחנונים, בהפצרה חסרת פשרות: "תגידו בכל מקום איפה יש שיעורי דף יומי. תעשו סיומים מושקעים, תפרסמו את מתיקות התורה. לפני עשרות ומאות שנים רצחו את אבותינו, והיום, היום העולם מלא תורה. אסור לנו לעצור. מוכרחים שעוד ועוד יהודים ילמדו".

את האמת, אם רק היה מסכים, עוד היינו נשארים עימו לשיעור רצוף על הש"ס כולו, בכל שפה שבה יחפוץ.

מנצ'סטר סיום הש"ס ר' שמחה במברגר שליט"א

אולי גם יעניין אותך

"אני כל כך שמח... שמונה חודשים לא קבלתי משכורת מישיבת פוניבז'!"
"כשהגיע מורי ורבי הגאון רבי אברהם גניחובסקי זצ"ל לאירוסַיי, אמר דרשה שלימה עם רמזים על שמות החתן והכלה, אך לא הזכיר אפילו דבר תורה אחד. התפלאתי, שאלתי אותו לפשר הדבר..."
תגלית: היכן נמצאת כיום האבן שיעקב אבינו ישן עליה?
125 אלף דולר בשעה אחת...
החלום שמסעיר את הציבור החרדי
ואז, לא פחות ולא יותר הם שולפים מהתיק אקדח. "תרוקן את הכיסים בבקשה!"
"הסיפור התפרסם והכה גלים..."
"הנהג נסע שלא כחוק, אבא ביקש מיד לרדת באמצע הדרך..."
החזון איש נהנה ממנו מאוד, וכשסיימו אמר לו: "אינך צריך ניתוח כלל"
לשאלת המנהל, השיבה: "אינני רוצה לחלל שבת, ועל כן אני עוזבת"
"טוב שפגשתי אותך. כמעט קיבלתי היום התקף לב באמצע רחוב רבי עקיבא..."
"אני שומע את השיר ברמקול, אך לא מצליח להבין את המילים!"
לאחר שירד הטרמפיסט, הבחין השליח לתדהמתו כי המעטפה נעלמה..
'השרת של הישיבה' נכנס לחדר-השיעורים והתחיל למסור שיעור...
לתדהמתם, החתן אמר: "איני מוכן לוותר, לא אשלם לו אפילו לא שקל נוסף!"
"אולי תוכל לשיר לי כמה פיוטים תימניים? – אני אשלם לך לפי מונה"...
"הסיפור התפרסם והכה גלים..."
"הנהג נסע שלא כחוק, אבא ביקש מיד לרדת באמצע הדרך..."
החזון איש נהנה ממנו מאוד, וכשסיימו אמר לו: "אינך צריך ניתוח כלל"
לשאלת המנהל, השיבה: "אינני רוצה לחלל שבת, ועל כן אני עוזבת"
"טוב שפגשתי אותך. כמעט קיבלתי היום התקף לב באמצע רחוב רבי עקיבא..."
"אני שומע את השיר ברמקול, אך לא מצליח להבין את המילים!"
לאחר שירד הטרמפיסט, הבחין השליח לתדהמתו כי המעטפה נעלמה..
'השרת של הישיבה' נכנס לחדר-השיעורים והתחיל למסור שיעור...
לתדהמתם, החתן אמר: "איני מוכן לוותר, לא אשלם לו אפילו לא שקל נוסף!"
"אולי תוכל לשיר לי כמה פיוטים תימניים? – אני אשלם לך לפי מונה"...

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

ביטול

פוסטים נוספים

הצטרפו לניוזלטר הייחודי שלנו
החדשים באתר
זווית הלכתית

חבילה עוגיות שעבר עליה הפסח שנתערבה בהרבה חבילות – מה דינה?

משולחנו של הרה"ג רבי מרדכי הלוי שוורצבורד שליט"א מורה הוראה 'נאות שמחה' - מודיעין עילית

סיפורים קצרים

בשארית כוחותיו הוא מגיע אל התחנה, אך שנייה לפני שהדלתות ננעלות, מגיעים שני כושים גברתנים, חוטפים מידיו את המזוודה ועולים לרכבת, שהפליגה מיד לדרכה...

סיפור מופלא שהתרחש עם הגאון רבי שלום מאיר יונגרמן זצ"ל

סגולות וישועות

"פעם דיברתי בציבור ברמת גן וסיפרתי את הסיפור הזה, ואמר לי אחד מן הנוכחים: אני בנה של האשה הזו'..."

בדוק ומנוסה: תפילה על רוחניות תמיד עוזרת | מתוך שיחתו של מרן רה"י הגאון רבי גרשון אדלשטיין שליט"א

סיפורים קצרים

כשהוא היה בערך בן ארבעים היתה מלחמה בא"י. הרחובות היו שוממים מפחד, אך הוא לא שינה כלל מסדר יומו. יום אחד פגש אותו ידידו הגאון האדיר ר' ראובן פיין זצ"ל ושאלו: וכי אינך רואה טנקים מסתובבים ברחובות? כיצד אינך מפחד?

מספר בנו של מרן הגר"ח זי"ע הגאון רבי יצחק שאול קניבסקי שליט"א: כשהיו מלחמות בעולם, רבינו מעולם לא התעניין לשאול

קו השיעורים של 'דרשו'
כמה קבלת במבחן?
פרפראות לפרשת השבוע
צפו: בחצרות החסידים
כל שירי דרשו להאזנה
מבקש שלמה דסקל
00:00
--:--
  • 1. מבקש - שלמה דסקל
  • 2. הדרן - אברמי רוט ומקהלת שירה חדשה
  • 3. ולירושלים - שלמה דסקל
  • 4. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 5. צמאה - אייזיק האניג
  • 6. בדברי תורה - הרב ירמיה דמן
  • 7. אחינו - אברמי רוט
  • 8. והוא א-לי - אלי לאופר, אפרים מנת, מקהלה
  • 9. דרשו - שלמה דסקל
  • 10. לדור - אברמי רוט
  • 11. ויהיו בנינו - סולן: רולי דיקמן. מקהלת בני בישיבות ומקהלת שירה חדשה
  • 12. מחרוזת פתיחה - אפרים מנת, ר' משה דמן, מקהלה.
  • 13. השבעתי - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה, אפרים מנת.
  • 14. מבקש - ר' יעקב דסקל
  • 15. כי יש בתורה - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 16. אב הרחמים - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה.
  • 17. הדרן - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 18. ולירושלים - ר' יעקב דסקל
  • 19. מחרוזת ריקודים - ר' יעקב דסקל
  • 20. תנא דבי - אייזיק האניג
  • 21. שערי צין - אלי הרצליך
  • 22. דרשו השם ועזו - שלמה כהן
  • 23. בתורה הקדושה - מקהלת מלכות
  • 24. ובמקהלות - מקהלת מלכות
  • 25. כנשר - אייזיק העניג
  • 26. ותערב לפניך - ירמיה דמן
  • 27. יתגבר כארי - שלמה כהן
  • 28. תנא דבי אליהו - אייזיק העניג
  • 29. שערי ציון - אלי הרצליך
  • 30. מה אשיב - אהרלה סמט
  • 31. כל העולם - אהרלה סמט
  • 32. אם היו - אהרלה סמט
  • 33. אנא אמצאך - שלמה כהן
  • 34. לולי תורתך - שלמה כהן
  • 35. מלך רופא נאמן - שלמה כהן
  • 36. צמאה נפשי - אייזיק העניג
  • 37. אתה הראת לדעת - אייזיק העניג
  • 38. כתר - אייזיק העניג
  • 39. ולירושלים - יענקי דסקל
  • 40. מעוז צור - שלמה כהן, אלי לאופר
  • 41. אחינו - אייזיק האניג
  • 42. מבקש - שלמה דסקל
  • 43. צמאה - אייזיק האניג
  • 44. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 45. אני מאמין - יעקב דסקל
  • 46. ולירושלים - אייזיק האניג
  • 47. דרשו - שלמה דסקל
  • 48. קדשינו - יעקב דסקל
  • 49. והוא קלי - אלי לאופר, אפרים מנת
  • 50. לדור - אברהמי רוט
  • 51. דרשו ה' ועוזו
  • 52. ניגוני התעוררות
  • 53. מחרוזת: אבינו אב הרחמן, נר לרגלי, הנה אנוכי
  • 54. יהא רעווא
  • 55. מחרוזת: ימים על ימי מלך, כי אורך ימים, אשרי מי, אמת מה נהדר.
  • 56. כד יתבין
  • 57. אבינו מלכנו
  • 58. אורך ימים - סיום הש"ס תש"פ - אהרלה סמט, זאנוויל וינברגר
  • 59. בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם - סיום הש"ס תש"פ - מוטי שטיינמץ
שאל את הרב לקראת שבת ש"ס אונליין חנות דרשו הישיבה הוירטואלית
  • תוכן ושיעורים באתר
    • דף היומי - הרב אורנשטיין
    • דף היומי - הרב שפרכר
    • דף היומי – הרב סגל
    • דף היומי באידיש – הרב סגל
    • דף היומי באנגלית – הרב לובינשטיין
    • דף היומי צרפתית – הרב מגנוז
    • דף היומי בהלכה – הרב זילברשטיין
    • דף היומי בהלכה אידיש –הרב סגל
    • הדף היומי בהלכה בצרפתית - הרב מגנוז
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • שומעים ‘דרשו’
    • מסכת שביעית - משניות מבוארות
    • תקצירי הדף היומי בהלכה
    • Daf HaYomi de Halaja en Español
    • הלכה למעשה לשבת קודש
  • מידע לנבחני דרשו
    • שיעורי ‘דף היומי בהלכה’ ברחבי הארץ
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • רשימת מוקדי המבחנים
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”ב
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה להורדה
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולים
    • לוח דף היומי בבלי
    • בדיקה אוטומטית ציונים מבחנים
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מבחן לדוגמא
  • שבת קודש
    • כניסת שבת ויציאת שבת ברחבי הארץ
    • לקראת שבת מלכתא
    • פרשת השבוע
    • הורדת עלונים לשבת
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • וידאו לקראת שבת
    • אוגדן עלוני השבת
    • סט לקראת שבת 5 כרכים
    • שו"ת בהלכות שבת
  • שומעים דרשו
    • שיעורי תורה
    • תכניות וראיונות
    • שירי דרשו
    • חגים ומועדים
    • הסיפור היומי
    • אירועי דרשו
    • הפותח בכל יום
    • פרשת השבוע
    • תפילת השל"ה
    • פרשת המן
    • ברכת המזון
    • נשמת כל חי
  • המיוחדים שלנו
    • חנות דרשו
    • שאל את הרב
    • על דא ועל הא
    • פרשת השבוע
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • המוסר היומי
    • בחצרות החסידים
    • מאמרים
    • כתבות וראיונות
    • חדשות ‘דרשו’
    • חגים ומועדים
    • סגולות וישועות
    • וידאו לצפיה
    • וידאו שחייבים לראות
    • סיפורים קצרים
    • סיפורי צדיקים
משרדי דרשו
02-560-9000
פקס 02-6540269
כתובת למשלוח
דברי דואר: ת.ד. 39061, מיקוד 9139001
קו השיעורים של דרשו
077-2222-666 או 4992*
ייעוץ לבני הישיבות
1800-20-18-18
דרשו ארה''ב
1-888-534-7748
דרשו אנגליה
020-8050-2615
אתר דרשו הוקם ונבנה לזיכוי הרבים וללא כוונות רווח על ידי עמותת דרשו ד' ועוזו ע.ר. 580384931
כל הזכויות שמורות. לתשומת לבכם: על כל התמונות המוצגות באתר חלים זכויות יוצרים ואין להשתמש בכל שימוש שהוא ללא היתר בכתב.
Created by JewTech
גלילה לראש העמוד

לפתוח את היום ברגל ימין

הצטרפו למייל היומי של דרשו
מדהים, מרגש ומחזק.

לחץ כאן
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות
  • רקע בהיר
  • קו תחתי לקישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
  • מפת אתר