חלב כשר לפסח
דנו הפוסקים בפרה שאכלה מאכל האסור באכילה או בהנאה האם מותר לשתות את החלב שלה
הדבר נוגע בעיקר בפרות שאוכלות חמץ האם מותר לשתות את החלב שלהם בפסח, כמו כן פרות האוכלות ספיחים האסורים בשמיטה האם מותר לשתות את החלב שלהם?
יסוד הדברים מסוגייתנו בתמורה (דף ל"א) שאמר רבי חנינא בן אנטיגנוס שפרה שינקה מן הטריפה פסולה למזבח, ואומרת הגמרא שפרה שאכלה כרשינים של עבודה זרה אינה נאסרת, רק מדובר שינקה חלב רותח משחרית לשחרית ובזה נאסרת הואיל ויכולה להתקיים מעת לעת.
כתבו תוס' שאם אכלה כל ימיה מאכלות אסורות שעיקר גדילתה מהן תהיה אסורה לפום ריהטא גם באכילה ולא רק בהקרבה.
כתב הרמ"א ביו"ד סי' ס' שבהמה שנתפטמה בדברים אסורים מותרת, אבל אם לא נתפטמה כל ימיה רק בדברים אסורים אסורה.
והש"ך מחלק בין איסורי הנאה לאיסורי אכילה שרק באיסורי הנאה נאסרת כ"כ הפרי חדש.
מכח זה דנו הפוסקים לאסור חלב של בהמה שאכלה חמץ, ויש בזה הרבה דעות וחילוקים שיש אוסרים ויש מתירים.
ונבאר את עיקרי הדברים תחילה בעיקר דין זה שפסק הרמ"א דנו גדולי האחרונים שהרמב"ם והברטנורא כתבו בתמורה שאין הלכה כרבי חנינא בן אנטיגנוס, והפליתי (סי' ס') התיר את החלב משום שנחשב הנאה מחמץ שלא כדרך הנאתו, והפוסקים דנו בדבריו שעכ"פ אסור מדרבנן גם שלא כדרך הנאה, ונראה כוונתו שנ"ד עדיף יותר משלא כדרך הנאה כיון שגוף האיסור כלה, הבית אפרים (סי' ל"ה) דן שכיון שגוי מאכילה ואצלו החמץ מותר נחשב כמו חמץ שחרכו קודם זמנו, עוד דנו הפוסקים שכשאוכלת גם חמץ וגם מאכלים אחרים נחשב זה וזה גורם ודנו אם בחמץ בפסח התירו זה וזה גורם.
הפמ"ג סי' תמ"ח וביו"ד סי' ס' כתב לאסור את החלב אבל החלב שנעשה אחר מעת לעת מהחמץ מותר, והקצור שו"ע (סי' קי"ז סעיף י"ג) כתב שיש בזה דעות ושומר נפשו יחמיר, ומצאתי במוריה (שנה י"א גליון ה') שהדפיסו תשובה ארוכה מכת"י של בעל הקצור שולחן ערוך שם האריך מאד בביאור הדעות יעו"ש. והמשנ"ב (סו"ס תמ"ח סקל"ג) כתב שהפמ"ג התיר אחר מעת לעת ויש מקילים אפילו בו ביום אם אכלה דברים אחרים.
הנה כהיום הנהיגו ועדות הכשרות שמאכילים את הבהמות מאכלים שאינם חמץ זמן מה לפני פסח, בנוסף לחשש שהחלב הבא ממאכלי חמץ נאסר, גם חששו שמא יתערב איזה חמץ במשהו בחלב, ויש להבחין שכל הפוסקים הנ"ל דברו על פרות שאוכלות חמץ בפסח עצמו, אך כיום יש כשרות מהדרין שמציינים על מוצרי החלב והגבינה כשר לפסח ערב פסח, ובזה שהפרה אכלה את החמץ בהיותו מותר לא אסרו הפוסקים הנ"ל, והשדי חמד מערכת חמץ ומצה סי' ב' הביא בשם חכם אחד שאסר בזה כיון שהחלב נוצר מכח החמץ והוא השיג עליו מסתמיות כל הפוסקים ומסיק להתיר.
ולענין פרות האוכלות ספיחים יש בזה שאלה על החלב שלהם אם זה כל האוכל שלהם שמתקיימות בו.
עוד דנו הפוסקים בתרנגולים האוכלים תולעים ושרצים אם יש בזה איסור לאוכלם מעת לעת ולפי האמור הש"ך מתיר באיסורי אכילה, ואף לרמ"א דוקא שאכלה רק דברים אסורים אבל כשאוכלת דברים נוספים מותר ללא כל חשש.
פרה שאכלה מאכל האסור באכילה
הבהמות אוכלים עשבים שבוודאי יש בתוכם תלעים ושרצים
ולכן יש להקשות למה מותר לשתות חלב פרה