מי שרגלו מגובסת – האם רשאי לצאת לרשות הרבים עם נעל אחת בלבד?

הדף היומי בהלכה כ"ג בשבט- סימן ש"א סעיף ז'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



הליכה בשבת ברחוב עם נעל אחת

יציאה לרה"ר עם תכשיטים בשבת | באיזה אופן מותר ללכת עם תפילין בשבת? ומדוע אסור לאדם קטן לצאת לרחוב בנעליים שגדולות ממידת רגליו? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"א סעיף ז' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם שבשבת מוציא חפץ מרשות לרשות, כגון מרה"י לרה"ר, או שמכניס חפץ מרה"ר לרה"י, וכן אם מעביר חפץ ד' אמות ברה"ר, אם הוציא במזיד, חייב כרת, ובשוגג חייב קרבן, וזה רק כאשר החפץ הוא לא מלבוש ולא תכשיט, והוציא אותו כדרכו, אבל אדם שלבוש בבגד או בתכשיט, לא חייב עליהם, וכן אם הוציא חפץ אבל לא הוציאו כדרך שמוציאו ביום חול, פטור, ומוסיף המשנה ברורה, שבדבר כזה שהוציאו דרך מלבוש, טעם הפטור בזה הוא כיוון שלא הוציאו כדרך המוציאים.

גם מה שאמרנו שבתכשיט אין איסור לצאת בשבת ברה"ר, זה דווקא כשהתכשיט מונח עליו טוב, אבל אם מונח עליו ברפיון, ויכול ליפול בקלות, אסור מדרבנן לצאת בו ברה"ר, שמא יפול, ויעביר אותו ד' אמות ברה"ר, ואם יצא, פטור, ואשה לא תצא עם תכשיטים גם כאשר הם מהודקים על גביה ואין חשש שזה יפול, כיוון שדרכה של אשה לשלוף את התכשיטים ולהראות לחברותיה, וחוששים שמא תעשה כך ברה"ר ותעביר אותם ד' אמות ברה"ר.

לא יצא בתפילין כיוון שצריך להסירם כשיכנס לבית הכסא, וחוששים שיטלטל אותם ברה"ר, מק' המשנה ברורה, משמע שללא הטעם הזה, מותר לצאת בהם בשבת, והרי שבת לאו זמן תפילין? ומבאר המשנה ברורה שכיוון שהם דרך מלבוש, ולא מתכוון לשם מצוה, אין בעיה במה שמוציאם בשבת ברה"ר.

אדם קטן לא יצא בנעליים הגדולות עליו שמא יפלו ויבוא לטלטלם, אבל יוצא בחלוק גדול, כי אין חשש שיוריד אותו ויטלטל אותו ד' אמות ברה"ר, וכן לא יצא בנעל אחת בלבד, שמא יצחקו עליו שהולך עם נעל אחת בלבד, ויסיר אותה ויעביר אותה ברה"ר, אבל אם יש לו מכה ברגל אחת, יוצא בנעל אחת, כיוון שרואים למה הוא יוצא עם נעל אחת, ולא יצחקו עליו, ואין את החשש שיסיר אותה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים