מי חייב לחזור וליטול ידיים שוב באמצע הסעודה?

ו' תשרי- קס"ד ב' קס"ה א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מספר אנשים יכולים ליטול ידיים ביחד באותם המים?
נטל ידיו ונגע בו אדם שאין ידיו נטולות האם צריך ליטול שוב?
נטל ידו אחת ונגע בה בשנייה האם צריך ליטול שנית?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קס"ד סעיף ב'

– דין שיכול להתנות על הנטילה –

נזכר באמצע סעודתו שנגע במקומות המכוסים כיצד ינהג? | הסיח דעתו משמירת ידיו | נכנס לבית הכסא קודם הסעודה, איך ינהג עם ברכת אשר יצר? 

אדם שנטל ידיים לסעודה כדת וכדין, ובאמצע הסעודה נזכר שבתוך הסעודה נגע במקומות המכוסים, צריך ליטול שוב את ידיו בברכה, וה"ה אם עשה צרכיו, המ"ב אומר, שאפילו אם נגע במקומות המכוסים בעוד הפת בפיו, אסור לו לבלוע את הפת אלא יטול ידיו ויברך וימשיך לבלוע את הפת, ויותר מזה, גם אם הסיח דעתו משמירת ידיו, צריך ליטול ידיו שוב בברכה, והמהרש"ל חולק וסובר, שזה דווקא אם הפליג באמצע הסעודה למקום אחר, ולא זוכר מה היה עם הידיים שלו, שאז יחזור ליטול ידיו בברכה, אבל עשה צרכיו, א"צ ליטול ידיים בברכה אלא יטול בלי ברכה.

מסקנת המ"ב להלכה, שאדם שהפליג למקום אחר באמצע הסעודה והסיח דעתו משמירת ידיו או שעשה צרכיו באמצע הסעודה צריך ליטול ידיו שוב בברכה, אבל נגע במקומות המכוסים או הטיל מים באמצע הסעודה, יטול ידיו שוב ולא יברך.

 

סימן קס"ה סעיף א'

– דין העושה צרכיו ורוצה לאכול –

אדם שנכנס לבית הכסא לפני הסעודה, ונוטל ידיו מחמת שהיה בבית הכסא כדי לברך אשר יצר, ונוטל ידיו גם לסעודה, אומר המ"ב שיש לו בעיה, כי אם הוא רוצה להשתמש בנט"י זו לשני דברים, גם לנקיות כדי לברך אש"י, וגם לנט"י לסעודה, אם יקדים ברכת אש"י, יוצא שהוא מפסיק בין נט"י לברכת ענט"י, ואם יברך ענט"י קודם ואח"כ אש"י, הוא מפסיק בברכת אש"י בין נט"י לברכת המוציא, ואם ידחה את אש"י לאחר שיברך המוציא, זה גם לא ראוי, שהרי אש"י היה קודם, ולכן העצה היא, שכשיוצא מבית הכסא לא יטול ידיו אלא ינקה אותם במים באופן שזה לא עולה לנט"י, ואז יברך אש"י ואח"כ יטול ידיו כדת וכדין ויברך ענט"י, ואם רוצה ליטול ידיו פעם אחת בלבד, מבואר שבדיעבד ברכת אש"י אינה הפסק כי היא לצורך הסעודה, כדי שיוכל לאכול, והפשט הוא, שהרי באופן עקרוני צריך ליטול ידיו פעמיים לאכילת פת, הפעם הראשונה מטהרת את הידיים אבל מטמאה את המים מחמת הידיים, והשפיכה השנייה מטהרת את המים שנטמאו, ולכן על הנטילה הראשונה יברך אש"י, והיא עדיין לא מכשירה אותו לאכילה שהרי צריך ליטול פעם שנייה, ועל הפעם השנייה יברך ענט"י.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן