ההכנה לתפילה בישוב הדעת

ג' שבט- סימן צ"ב אמצע סעיף ב' "ודווקא"- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע מותר להפסיק בקריאת שמע בעת שנצרך לנקביו ?

באיזה אופן מותר להפסיק בשמונה עשרה כדי להתפנות?ומה צריך אדם להסיר מעליו לפני התפילה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן צ"ב סעיפים ב' ברמ"א – ג']  

הזכרת דבר שבקדושה בעת שנצרך לנקביו

אדם שנצרך לנקביו, באופן שהוא לא יכול להעמיד את עצמו עד כדי הילוך פרסה, אסור לו להתפלל, ואם עבר והתפלל, תפילתו תועבה וצריך לחזור ולהתפלל, ולכתחילה אסור להתפלל גם כשהוא נצרך לנקביו באופן שיכול להעמיד את עצמו שיעור של יותר מפרסה, אבל בזה אם עבר והתפלל, אינו חוזר ומתפלל, ודין זה נאמר גם לגבי לימוד תורה קריאת שמע וברכות.

נצרך לנקביו בעת קריאת שמע או תפילת שמונה עשרה

אדם שבדק את עצמו לפני התפילה ולא היה לו צורך לצאת לנקביו, והנה באמצע תפילת שמונה עשרה התעורר לו צורך להתפנות, ימשיך בתפילתו, ואסור לו להפסיק באמצע, ויגמור את תפילת שמונה עשרה, והוא הדין לגבי קריאת שמע, אבל לגבי קריאת שמע כתוב שאינו צריך להפסיק, אבל אם הפסיק, יכול להפסיק, כיוון שבקריאת שמע מותר לזוז מהמקום, אבל בשמונה עשרה אינו רשאי לזוז.

בל תשקצו

אומר הרמ"א, כל זה אמור כאשר אין בזה משום 'בל תשקצו', אבל אם הוא נצרך ברמה כזאת שיש בזה משום 'בל תשקצו', הדין הוא שגם אם הוא אוחז באמצע תפילת שמונה עשרה, יפסיק באמצע התפילה ויתפנה לצרכיו, ומביא המשנה ברורה דעות החולקות וסוברות, שגם כאשר הוא צריך לנקביו ברמה של 'בל תשקצו', הדין הוא, שהוא לא חייב להפסיק באמצע תפילת שמונה עשרה כדי להתפנות, אבל יכול לעשות את זה, ובביאור הדברים, ביאר המשנה ברורה לעיל, שהאיסור של 'בל תשקצו' אינו מדאורייתא, אלא מדרבנן, ולכן במקום כבוד הבריות, חז"ל הקלו, ולכן אפשר לבאר שגם כאן אותו הדבר, שמכיוון שהאיסור הוא רק מדרבנן, לכן מותר לו להמשיך בתפילתו גם כשזה צורך ברמה של 'בל תשקצו'.

הסרת דברים המטרידים לפני התפילה

לפני התפילה אדם צריך להסיר מעליו כל דבר שמטריד אותו, כגון, כיחו וניעו, כדי שיוכל להתפלל בכוונה וביישוב הדעת.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן