נאמר בגמרא: "סוחט אדם אשכול של ענבים ואומר עליו קידוש היום", והיינו שמותר לקדש על מיץ ענבים, ואין צורך להמתין עד שיתיישן ויֵהפך ליין, וכתבו הפוסקים שמכל מקום מצוה מן המובחר לקדש על יין ישן, דהיינו שעברו עליו ארבעים יום מעת סחיטתו מן הענבים. וביאר הגרש"ז אויערבך כי אומנם שברכת 'בורא פרי הגפן' נתקנה על היין משום שהוא 'סועד' ומשמח, כדברי הגמרא, אך כיון שהמיץ שנסחט זה עתה ראוי לההפך ליין, הוא נחשב כיין. ומיץ ענבים שעבר תהליך המונע תסיסה, ואינו ראוי עוד להֵהפך ליין – דעת הגרש"ז אויערבך שהוא ראוי לקידוש, כיון שבשעה שנוצר היה ראוי לההפך ליין; וכן דעת הגר"ש ואזנר, שאף שאין המיץ ראוי לההפך ליין, ניתן לקדש עליו, משום שלקידוש אין צורך ביין דוקא, ודי במשקה שנוצר מפרי הגפן. אולם לדעת הגרי"ש אלישיב מיץ ענבים זה אינו ראוי לקידוש. [שו"ע רעא, ב, ומשנ"ב, ה; ביאורים ומוספים דרשו, 11]
האם ניתן לקדש על מיץ ענבים?
הגה"ק מפיאסענצא זיע"א: "חג הפסח בחינת אהבה, לפי שהאדם מרגיש בעליל את כל מצוות הפסח"
לשם מצת מצוה
ימי ניסן הגדולים...
ליל סדר מוצלח, תלוי מאד ברמת ההכנה...
השנה יהיה רגוע:
מרגישים אבודים מול הבלגן? התחילו בפינוי!
עשה חניית ביניים בניו-יורק, אך ורק כדי להתפלל במנין!
כור ההיתוך הישיבתי
"הלו, אתה, למה לא קמת בזמן? מישהו צריך אותך!"
בהחלטה של רגע החליף הנהג את המספר ל-402!
ה'שירות החשאי'...
הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה