האם מותר להרים ילד על הידים כאשר הוא מחזיק מוקצה בידו?

הדף היומי בהלכה כ"ט אייר- סימן ש"ט סעיף א' - סעיף ג'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



נשיאת ילד המחזיק כסף בידו

האם מותר להרים ילד המחזיק אבן בידו? אדם הרוצה למלאות מים ע"י דלעת, באיזה אופן מותר לו להיעזר באבן כדי להכניס את הדלעת למים? ומה ההיתר לטלטל סלסלה שיש בתוכה פירות וגם אבנים? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"ט סעיף א'  - סעיף ג' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

יש אופן שחז"ל התירו לאדם לטלטל את בנו כאשר ביד הבן מונחת אבן, ואע"פ שע"י נשיאת הבן הוא מטלטל גם את האבן שבידו, בכ"ז במקום הצורך חז"ל התירו, כגון, שיש לבן געגועים על אביו, ואם האבא לא ישא את הבן, הבן יחלה חולי שאין בו סכנה, וההיתר בזה הוא כיוון שלא מטלטל את האבן בצורה ישירה אלא ע"י הבן, ומוסיף המ"ב, שמדובר כאן בחצר מעורבת ואין בזה בעיה של העברת ד' אמות ברה"ר, אבל קשה, מדוע צריך להגיע להיתר מיוחד לטלטל את הבן עם האבן בידו, שיזרוק את האבן מידו ויטלטל את הבן בלי האבן? מבאר המ"ב שאם יזרוק את האבן מידי הבן, הבן יצטער.

אם יש דינר בידו של הבן, אסור לאבא לטלטל את הבן בידיו כאשר הדינר ביד הבן, כיוון שחוששים שמא הדינר ייפול מידו של הבן ויבוא אביו להרים את הדינר ויעבור על איסור מוקצה בידיים, ואפילו שלא נושא את הבן על כתפיו אלא הולך ברגליו והאבא אוחז אותו, אם יש בידו דינר, אסור לאבא לאחוז את הבן וללכת איתו יחד, כיוון שחוששים כנ"ל, ויש מתירים באופן כזה שלא נושא אותו.

אבן שמשתמש בה כדי לסתום נקב שבכלכלה, האבן בטילה לכלכלה ומותר לטלטל את הכלכלה, וזה רק כאשר האבן קשורה היטב לכלכלה, אבל אם לא קשורה היטב לכלכלה, האבן נחשבת כמוקצה והכלכלה נחשבת כבסיס לאיסור, וכן דלעת שרוצה למלאות בה מים, ואיך יכניס את הדלעת לתוך המים? אלא הוא מניח אבן בתוכה כדי שהאבן תכביד על הדלעת ותחדור לתוך המים, א"כ, אם האבן קשורה יפה ואינה נופלת מהדלעת, מותר למלאות בה, כי האבן בטילה לדלעת, ואם לאו, אסור, וגם הדלעת אסורה בטלטול משום בסיס לדבר האסור.

גם כאשר מדובר בבסיס לאיסור ולהיתר, כגון שיש לו כלכלה שבתוכה יש פירות וגם אבן, מותר לו לטלטל את הכלכלה, כי יש בה גם פירות הם יותר חשובים מהאבן, והכלכלה נהפכת להיות בסיס להיתר, ובכ"ז אם יש לו אפשרות לנער את הכלכלה, יש חובה לנער את כל תכולתה, ואז לא יזדקק לטלטל את האבן ויחזיר את הפירות לתוכה, אא"כ מדובר באופן שלא יכול לנער את כל תכולתה, כגון שהפירות רטובים, ואם ינער הפירות יפלו לאדמה ויפסדו, שאז מטלטל את הכלכלה כמות שהיא, ואם יכול להוציא הפירות אחד אחד זה לא נקרא שיכול לנער, כי יש חשש שמא הפרי ייפול מידו ויפסד ואם צריך את המקום שהכלכלה עומדת בו שאז לא יכול לנער את הפירות והאבן, חוזר הדין שהכלכלה נחשבת בסיס להיתר ולא לאיסור, ומותרת בטלטול.

כללו של דבר: אם יש אפשרות לנער, חייב לנער, ואם אין אפשרות לנער, אם מדובר בבסיס לאיסור ולהיתר שההיתר יותר חשוב, מותר לטלטל.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים