יום שלישי כ"ג בתשרי תש"פ
בעלי מניות של חברה המחזיקה בחמץ בפסח – האם צריכים למכור את מניותיהם לפני פסח?
ישראל המחזיק במניות של חברה המנוהלת בידי גויים, אשר מחזיקה ברשותה חמץ בפסח – יש אומרים שמכיון שאין בסמכותו לעשות מאומה בחמץ, (כשאינו בעל שליטה בחברה), אינו נחשב כבעלי החמץ, ואין עליו חובה לבערו.
אולם, יש אומרים שהואיל ולבעלי המניות יש סמכות מסוימת ביחס לחברה, המכונָה 'בעלות מוגבלת', ואילו יתאגדו רובם יחד, תחייב החלטתם את מנהלי החברה – הרי הם נחשבים כבעלי החמץ.
ולפיכך, המחזיק במניות כאלו, צריך להכלילן במכירת החמץ לגוי. ולמרות שלפי החוק מכירת המניות אפשרית רק באמצעות העברת הרישום על שם הקונה; מאחר ואין עצה אחרת ל'ביעור' המניות, ניתן להקל כדעת הסוברים שלמכירת חמץ די בקנין החל לפי דיני התורה.
[ביאורים ומוספים דרשו תמ, 13]
האם מותר לחברת ביטוח לבטח חמץ בפסח?
בהמשך לאמוּר: בעלי מניות בחברות ממשלתיות, או אגרות חוב ממשלתיות, וכיוצא בהן – לכל הדעות אינם נחשבים כבעלי החמץ שהחברות והגופים הממשלתיים השונים מחזיקים בו בפסח, היות ואין להם כל סמכות בניהול החברה, אלא הם אך שותפים לרווחי החברה, או להפסדיה.
וכמו כן, מותר לחברת ביטוח לבטח מוצרי חמץ של גויים גם במהלך הפסח, שהרי אין לחברה כל בעלות או אחריות על החמץ, כי אם התחייבות לשלם את דמי החמץ לבעליו במקרה ויינזק או יאבד.
אולם, ישראל שיש בבעלותו חברת אחסנה, המספקת שירותי אחסון לחמץ של גויים – מאחר ויש לחברה אחריות לשמירת החמץ בפועל, הריהו עובר ב'בל יֵראה' ו'בל יִמָּצא', ועליו להשיבו לבעליו לפני הפסח. וראה עוד להלן.
[שו"ע תמ, א; ביאורים ומוספים דרשו, 13]
חברת אחסנה בבעלות יהודית שיש במחסניה חמץ של גויים – באיזה אופן ניתן להותירו שם בפסח?
כאמוּר, ישראל המאחסן ברשותו חמץ של גוי והוא מופקד על שמירתו, עליו להשיבו לבעליו לפני הפסח. ובמידה ואין באפשרותו לעשות כן – ימכור את המחסן שבו מונח החמץ לבעלי החמץ.
ואם גם עצה זו אינה אפשרית – נחלקו הפוסקים אם מכירת החמץ לגוי אחֵר מועילה, וכן נחלקו אם יש בסמכותו 'לבטל' את החמץ, וכן נחלקו הפוסקים אם מכירת המחסן שבו מונח חמץ זה לגוי אחֵר מועילה להתיר את המשך האחסון.
ולמעשה, יש למכור לגוי הן את החמץ והן המחסן שבו הוא מונח, ובמקביל – לבטלו. ואף כשמכר וביטל, אם במהלך הפסח נוצרה אפשרות להשיב את החמץ לבעליו, יעשה כן; אך יקפיד שלא לנגוע בידיו במוצרי החמץ.
[שו"ע תמ, א, ומשנ"ב ב, ג, ד, ו, ז ו־ח]