איסור 'בישול' בחוֹם השמש ובמיקרוגל
* בישול בַּחַמָּה, דהיינו בחום השמש – מותר בשבת. וכן בישול ב'תולדות חמה', דהיינו דבר שהתחמם בשמש, מותר מדאורייתא, אולם, חכמינו ז"ל גזרו שלא לבשל בתולדות חמה.
* יש אומרים שבבישול במיקרוגל אין איסור דאורייתא של בישול, שהרי עיקר דרך הבישול הוא באש, ואילו הבישול במיקרוגל נעשה באמצעות גלים אלקטרומגנטיים. ויש חולקים.
* חימום מים בדוד שמש בשבת, נחלקו הפוסקים אם דינו כבישול בחמה או בתולדות חמה, אך למעשה, אף לדעת המתירים אין להשתמש בדוד השמש בשבת.
חימום תבשיל נוזלי ומוצק שהתקררו
* תבשיל נוזלי, כגון מים שחוממוּ באש – כאשר הוא מתקרר, בטֵל ממנו 'שֵׁם' מבושל, כיון שעיקר פעולת הבישול בנוזל היא חימומו; ולכן אסור מדאורייתא לחממו.
מה מוגדר כתבשיל שהתקרר? לדעת השולחן ערוך, אף אם התבשיל עדיין חם מעט, אלא שכבר 'אין היד סולדת בו'. ולדעת הרמ"א – תבשיל שהתקרר לחלוטין.
* מאכל מוצק שהפרידוהו לחלוטין מהמים או מהרוטב שהתבשל בהם – אף כשמתקרר נחשב כמבושל, משום שפעולת הבישול ותועלתה נותרות בו גם במצב צונן; ולכן מותר לחממו בשבת.
* מאכל מוצק מבושל, אין בו עוד איסור בישול. אולם, יש אומרים שאסור לאפותו או לצלותו; וכן מאכל אפוי או צלוי, אסור לבשלו. ויש מתירים גם בישול אחר אפייה או צלייה, ולהיפך.
דיני 'כלי ראשון' ו'כלי שני'
* מאכל או משקה שלא התבשלו – הכנסתם למים או לתבשיל שב'כלי ראשון' – יש בה איסור בישול דאורייתא; וכן אסור מדאורייתא לערות עליהם מים חמים מכלי ראשון.
* מאכל שלא ניתן לאוכלו חי, וכן אין די בהדחתו במים קרים כדי להכשירו לאכילה; אך מאידך, לגמַר בישולו אין צורך בבישול בכלי ראשון, ודי בהשרייה ב'כלי שני', או בעירוי מים חמים מכלי שני, וההשרייה או העירוי מכינים אותו לאכילה כדרך בישול רגיל – נחשבים ההשרייה והעירוי כבישול מדאורייתא. מאכלים מסוג זה, מכונים 'קַלי הבישול'.
* עלי תֵּה ופולי קפה שאינם מבושלים, יתכן שנחשבים לקַלי הבישול, ולכן אסור לערות עליהם מים חמים אף מכלי שני.
* עדיף שלא להשתמש בעלי תה בשבת, ויש להכין לפני השבת 'מי תמצית' מבישול העלים, אשר באמצעותם יכין את המשקה בשבת; וכיון שמים אלו כבר התבשלו, מותר לערבם בכלי שני.
* יש אומרים שכיון שאין אנו בקיאים בכל מאכל לדעת אם הוא מקַלי הבישול, אסור להניח כל מאכל או משקה אף ב'כלי שלישי'.
* כלי שני שחוּמוֹ כה רב עד שהיד נכווית בו, כלומר שמיד בהכנסת היד למים החמים או לתבשיל שבתוכו, היא נכווית – יש אומרים שדינו ככלי ראשון.
* יש אומרים שיש איסור מלאכת 'צובע' במאכלים ובמשקאות, ויש האוסרים זאת רק כאשר כוונת האדם לצביעה. והלכה כדעת המקלים, אך רצוי להחמיר בדבר.