מתי אנחנו מקיימים מצווה מהתורה לשמוע בקול בית דין הגדול

שאלה

ספר דברים פרק יז:
פסוק ראשון:כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם בין דין לדין ובין נגע לנגע דברי ריבות בשעריך וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר יהוה אלוהיך בו
פסוק שני:ובאת אל הכהנים הלויים ואל השופט אשר יהיה בימים ההם ודרשת והגידו לך את דבר המשפט
פסוק שלישי:ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר יהוה ושמרת לעשות ככל אשר יורוך
פסוק רביעי:על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל

נשים לב שבפסוק הראשון שמופיע פה מוזכר בית המקדש כמו שנאמר שם וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר יהוה אלוהיך בו אז יש לשאול בשביל מה אלוהים אמר למשה רבנו לכתוב את הפסוק השלישי שמופיע פה הרי לכאורה הוא מיותר כי גם בו מוזכר בית המקדש כמו שנאמר שם ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר יהוה כלומר אלוהים היה יכול לומר למשה רבנו לכתוב את הפסוק הראשון שמופיע פה ואז לכתוב את הפסוק השני שמופיע פה ואז לכתוב את הפסוק הרביעי שמופיע פה אלא מהפסוק השלישי שמופיע פה אנחנו לומדים שאנחנו מקיימים מצווה מהתורה לשמוע בקול בית הדין הגדול רק בזמן שבית המקדש קיים כמו שנאמר בפסוק השלישי שמופיע פה ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר יהוה

תשובה

אמיר שלום וברכה

הצורה האידיאלית הוא לשכת הגזית בבית המקדש

בימינו שחרב בית המקדש אנחנו שומעים לגדולי התורה בדורנו, ומתפללים שיבנה בית המקדש ונוכל לשוב ולשמוע להכרעת הסנהדרין שתשב בלשכת הגזית.

ואכן המחלוקת בעם ישראל התחיל בעיקר לאחר החורבן שלא היתה סמכות אחת בלשכות הגזית שתוכל להכריע בכל נידון.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א