לתרום כספי מעשרות לדרשו

שאלה

האם אפשר לתרום לדרשו מכספי מעשרות, אע"פ שאני מקבל בתמורה לתרומה ספרים ונהנה מהם.

תשובה

יוסי שלום וברכה

לגבי מתנות שניתנים לתורמים, יש בזה מחלוקת הפוסקים, יש פוסקים הסוברים שאין בכך בעיה כלל, ויש הסוברים שצריך לשער בכמה הייתי קונה את המתנות הללו אילו היו מציעים לי אותם במחיר מבצע בזול במיוחד, ואת הסכום הזה לא להוריד מהמעשר.

אולם כאן יש עוד סברא גדולה שלא לשער את שווי המתנות, משום שיש גם הסוברים שמותר לקנות בכסף ספרים, ובפרט כשהספרים נצרכים באמת לעליה בתורה ודקדוק הלכה, כגון אם הינך משער שע"י שיש לך משנה ברורה דרשו בבית ולא רק בבית הכנסת יהיו הרבה פעמים שלא למדת בבית הלכה כראוי, וכעת תלמד, או שאלות שלא ידעת להורות בהם שהתעוררו בבית, וכעת יש לך היכן לחפש, בהחלט יש מקום להתיר לסמוך על המתירים לקנות ספרים במעשר כספים, ורק צריך לכתוב על הספר נקנה במעשר כספים, ואם תמכור את הספר צריך לתת המעות לצדקה.

מה עוד שדרשו כשהיא גובה את מחיר הספר, המחיר כולל חלק אחד עבור עצם ההדפסה [בסדר גודל של דרשו למרות שההוצאות התייקרו מאד לאחרונה, עדיין הוא זול לעומת אדם פרטי שמדפיס], חלק אחד עבור השתתפות בתמיכה שדרשו מספקת לצוות התלמידי חכמים שערכו את הספר, למעשה ההוצאות הללו הם עצומות, ומכירת הספרים לא תכסה אותם, והם מנדבת לב הנגיד רבי דוד הופשטטר שליט"א ושותפיו הרבים אשר נשא ליבם לתוך במפעל הגדול הזה. אולם במקרה ונדבה ליבך להשתתף במפעל מהדין שבתור שותף תקבל את עמל התלמידי חכמים הללו לביתך. [כמובן שיש גם חלק נכבד מאד מהעלות הספר היא עמלת הפצה לסוכנים ולחנות, שבמקרה זה שהינך מקבל את הספרים ישירות מדרשו הם לא קיימות].

ולכן למעשה יש מקום להקל שלא לשער את המתנות, והמחמיר ומשער עוד קצת לצדקה תבא עליו ברכה.

ברכה והצלחה ובזכות הדקדוק במצות עשר אעשרנו לך תזכה לקיום ההבטחה עשר בשביל שתתעשר ברוחניות ובגשמיות

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א