היום נלמד על: עמידה לפני הכהנים בשעת הברכה
יום ראשון י"ד באייר תשע"ו
ה'עמוד' של החזן מסתיר את הכהנים - האם זה 'לכתחילה'?
כפי שלמדנו, ברכת כהנים צריכה להֵאמר "כאדם האומר לחבֵרו". על פי הלכה זו, חייבים הכהנים והמתברכים לעמוד זה כנגד זה באופן בו עשוי אדם לשוחח עם חבֵרו, ולפיכך, העומדים לפני הכהנים - בשטח שֶׁמִמוּלָם או במקביל אליו - יעמדו כשפניהם כלפי קידמת בית הכנסת; והעומדים במקביל לכהנים בקו ישר, יַפנו את פניהם אל הכהנים. ולכתחילה יש להקפיד גם שהכהנים לא יהיו מוסתרים מעיני המתברכים על ידי ה'עמוד' של החזן, וכדומה. והעומדים בשטח שמאחורי הכהנים, או במקביל אליו - צריכים לעבור אל השטח שלפני לכהנים או המקביל אליהם. ויש שהקפידו לעמוד בקו ישר מול הכהנים. [סעיף כד, ס"ק צג-צה, וביה"ל ד"ה אבל; ביאורים ומוספים דרשו, 97-98]
בבית הכנסת מתקיימת ברכת כהנים - האם הברכה חלה עליך כשאתה נשאר בחוץ?
הנותר בשעת ברכת כהנים בשטח שמאחורי הכהנים - מראה בכך שאין הברכה חשובה בעיניו עד כדי שיטרח לקבלהּ פנים אל פנים, ולפיכך אינה חלה עליו. וכן הנמנע מרצונו מלבוא לבית הכנסת ולשמוע ברכת כהנים - אין הברכה חלה עליו, כיון שהברכה אינה חשובה בעיניו עד שיטרח לבוא ולשומעהּ; וזאת אף אם ביתו עומד מול פני הכהנים. אולם, העומד בסמוך לבית הכנסת מחוצה לו, במקביל לכהנים או לשטח שֶׁמִמוּלָם, ושומע את ברכתם וחפץ להתברך - חלה עליו הברכה, ואף אם יש באפשרותו להכנס לבית הכנסת. וכן הנמצאים בכל מקום שהוא, ומנועים לאונסם מלבוא לבית הכנסת - חלה עליהם הברכה. [סעיף כד, ס"ק צו, וביה"ל ד"ה אם]
האם מותר לעבור לפני המתפלל כדי לעמוד לפני הכהנים בשעת הברכה?
כאמור, בשעת ברכת כהנים חובה לעמוד לפני הכהנים, והעומד מאחוריהם אין הברכה חלה עליו. אולם, אם העומד שם נמצא באמצע תפילת 'שמונה עשרה' - אינו רשאי לזוז ממקומו, ומכיון שהוא אנוס לעמוד שם, הברכה חלה עליו; וכן אם כדי לעמוד לפני הכהנים נדרש ממנו לעבור לפני המתפלל - יעמוד במקומו, והברכה חלה עליו. ויש שכתבו שבמקרים אלו יַפנה את פניו כלפי הכהנים. ואם נדרש ממנו רק לעבור בצדדים שלפני המתפלל, ולא לפניו ממש - יש שכתב שהמנהג לעבור; והוסיף כי אף לכתחילה מותר להֵעמד לתפילה במקום שיצטרך אחר כך לעבור בצִדי המתפלל כדי לעמוד לפני הכהנים. [ביאורים ומוספים דרשו, 99]