יום רביעי א' אלול תשע"ז
כיצד יש לסדר הוראת קבע בחשבון בבנק בחו"ל?
מותר למסור עבודה לבעל מלאכה גוי, בקבלנות, עבור סכום קצוב מראש, אף בערב שבת בסמוך לשקיעת החמה, אך אסור לישראל לומר לגוי לעבוד דווקא בשבת, או להשלים את העבודה עד יום מסוים, באופן שידוע כי לשם כך יצטרך הגוי לעבוד בשבת; ולכן, לדוגמה, אסור למסור מודעה לפרסום בשבת בעיתון גויי יומי המתפרסם בשבת בבוקר, ומודפס בליל שבת. ובהוראת קבע להעברה מחשבון בבנק בחו"ל הפעיל גם בשבת, כאשר מדי מספר חודשים חל תאריך ההעברה בשבת, והבנק פעיל גם בשבתות – יש שכתב כי רצוי להודיע לבנק שאינו מקפיד שההעברה תֵּעשה דווקא בתאריך הנקוב, ובאופן זה, כאשר פקיד הבנק מחייב את חשבונו בשבת, עושה זאת על דעת עצמו. [שו"ע רנב, ב, משנ"ב יב, יד ו־טז, וביה"ל ד"ה והוא; ביאורים ומוספים דרשו, 9]
במסירת בגד למכבסה – לפעמים חייבים להזכיר את סכום התשלום!
כאמוּר, ההיתר למסור עבודה לבעל מלאכה גוי בערב שבת בסמוך לשקיעת החמה, הוא דווקא בקבלנות, תמורת סכום קצוב מראש. וטעם הדבר משום שבאופן זה הגוי עובד לצורך עצמו, להשלים את המוטל עליו, ולא לצורך ישראל. ואם סיכם עמו שיתן לו את השכר המגיע לו ללא פירוט הסכום, או שבהמשך ידונו על גובה התשלום – הרי זה כאילו קבע סכום מסוים לתשלום. ובשלושה אופנים די בכך שיאמר לגוי שיתן לו שכר, ואינו צריך לפרש כמה יתן לו – א. עבודה ששכרהּ בשוק קבוע וידוע; ובאופן זה, יתכן שאף אין צורך לומר לו כלל שיתן לו שכר. ולדוגמה, מסירת בגד למכבסה של גוי. ב. ישראל זה מסר עבודה זהה לגוי זה בעבר תמורת שכר מסוים. ג. עבודה שאדם עשוי לשלם עליה כדרישת בעל המלאכה. [משנ"ב רנב, יד, וביה"ל ד"ה אם; ביאורים ומוספים דרשו, 8]
גוי שרכש פחית במכונה של יהודי בשבת – מתי זוכה היהודי בכסף?
אסור למכור, להשכיר, להשאיל, או להלוות, חפץ כלשהו לגוי, בערב שבת, בסמוך לשקיעת החמה, אלא כאשר עדיין יש פנאי לגוי להוציא את החפץ מרשותו של ישראל לפני תחילת השקיעה. וטעם הדבר, כדי שלא יחשדו שהישראל ציוה לגוי להוציא את החפץ מביתו – שהוא רשות היחיד – לרחוב – שהוא רשות הרבים בשבת, ועבר על איסור 'אמירה לגוי' לעשות מלאכת 'הוצאה' בשבת. ויש אומרים שהטעם הוא כדי שלא יחשדו שהישראל מכר לו את החפץ בשבת, ועבר על איסור מקח וממכר בשבת. ובמכונה לממכר משקאות וכדומה המוצבת באֵזור של גויים – 'יַתנה' הישראל שכל הקונה יזכה במה שקנה למפרע מלפני השבת, ושהוא עצמו לא יזכה בכסף שמכניסים למכונה עד למוצאי שבת. [שו"ע רנב, א, משנ"ב ח-ט, וביה"ל ד"ה למכור; ביאורים ומוספים דרשו, 6]