הרה"ח ר' אהרן כהן
לפני כשבועיים ראיינתי במסגרת זו את הרב י. פ. מביתר שבו הוא סיפר על החלטתו להצטרף לתכנית הלימוד והמבחנים על הש"ס , לאחר שנוכח וחזה במראה הנהדר איך שמכרו יושב ומשתתף במבחן המסכם על כל הש"ס. ואז גמלה בליבו החלטה נחושה "באש ובמים, הפעם אני בפנים".
החלטנו הפעם כתוספת, לשוחח עם המכר ש'בזכותו' הוא הצטרף.
הרב ח. ח. ו. מביתר מחשובי רבני כולל 'אהבת שלום' ללימוד 'חושן משפט' בירושלים ממשיך גם היום ומשתתף במסגרת תוכנית 'קניין ש"ס' של 'דרשו', כשהפעם הוא כבר מוסיף בקודש ונבחן על כל הש"ס גם על פירוש תוספות…
פנינו אליו לשמוע וללמוד מניסיונו העשיר והכפול כיצד מגיעים לקניית וידיעת הש"ס על בוריו. במהלך השיחה שהלכה והתארכה הופתענו לשמוע שבדיוק בתקופה זו הוא מציין 'סגירת מעגל' כפול. הצטרפותו לתכנית הייתה עם תחילת לימוד 'מסכת חולין' לפני שני מחזורים במסגרת ה'דף היומי, כך שכעת עם סיום מסכת מנחות והתחלת חולין מסיים הוא להיבחן פעמיים על כל הש"ס!
- איך הכל התחיל?
היה זה לפני חמש עשרה שנה, יום ראשון פרשת בא, ב' שבט תשס"ד, חוזר ר' ח. ח. לתחילת המסלול. סיימנו אז ללמוד בכולל את מסכת חולין. בהשגחה עליונה זכיתי ונחשפתי לפרסום של ארגון חדש יחסית בשם 'דרשו' על תכנית מיוחדת לקניית וידיעת לימוד ה'דף היומי', ומתחילים עכשיו בלימוד מסכת חולין.
התרגשתי כולי, והזעתי ברעד. חלום חיי הולך להתגשם?! כמו כל ילד יהודי, תמיד חלמתי, כשאהיה גדול, אני אדע את כל הש"ס… 'יהודי של ש"ס'. כמו בסיפורים. תכל'ס, הודו לה' הצטרפתי וחזרתי על מסכת חולין עם המבחנים המסכמים שהעבירו וקידמו אותי לעולם אחר, עולם של טעם מיוחד בכל המושג של עול תורה בחזרה ושינון עם ידיעת התורה. כך שההמשך היה די מובן…
- איך עושים את זה?
קודם כל, צריכים לרצות באמת! ופשוט להתחיל! – הוא פותח, כשהוא משתף אותנו באנקדוטה מעניינת עם המסר הנוקב. בסיום האישי שערכתי למשפחתי עם השמחה הגדולה, אחר שזכיתי לסיים ולעמוד בכור המבחן על כל הש"ס, במהלך המעמד הגיע מו"ר המשפיע הגה"צ רבי צבי מאיר זילברברג שליט"א להשתתף בשמחת התורה ואף נשא דברים לכבודה של תורה.
בין הדברים, עורר את הציבור ש'סיום זה מחייב את כולנו'. שהרי גם אני לא ידעתי או חלמתי בהתחלה שאוכל לעמוד בכזו משימה, ואף לא הערכתי נכונה את כוחותיי שאני יכול באמת להצליח בזה. אך אחר שהתחלתי התוודעתי שאני יכול! כך זה בכל עניין בחיינו, סיים ברגש, אנו לא מעריכים באמת את כוחותינו ועד היכן אנו יכולים באמת להגיע, כל כמה שנתחיל יותר ונתקדם, נראה יותר כמה עוד אנו יכולים…
למעשה, חוזר הוא לשאלתנו. התכנית היא פשוטה יחסית בלי איזה תחכום מיוחד. כל יום אני לומד את ה'דף היומי' וחוזר שוב גם על הדף של אתמול, כשלקראת המבחן החודשי אני חוזר שוב על כל החומר החודשי ואחר חוזר עליו בסיכום החומר בכתב בשעת המבחן…
אחר כך בכל 4 חודשים יש מבחן מסכם על 120 דף, בו אני גם משתדל לחזור כמה שיותר, אך לצערי, סוף-סוף יש רק עשרים וארבע שעות ביממה. כשכמובן סדרי הכולל מוקדשים ללימודי הכולל, ובשאר הזמן אני חייב גם לדחוס את ההכנות למבחן הגדול על כל החומר מתחילת המחזור.
- איך באמת מתכוננים למבחן הגדול החצי-שנתי, כשכעת בתחילת החורף כבר כלל 2250 דף?
הסדר שלי הוא כך, מיד אחרי כל מבחן חצי-שנתי, יש עוד חצי שנה עד למבחן הבא, בחודשים האלו, אני עובר וחוזר כל יום על 10 דפים מתחילת הש"ס…
- מה? בתחילת הקיץ אתה משנן את הלימוד ואחרי סוכות אתה ניגש למבחן על החומר? קטענו אותו, מנסים לקלוט ולהבין, אולי בסך הכל ניחן הוא בזיכרון פנומנלי.
עדיין לא סיימתי, היה תורו לקטוע אותנו בחזרה. בחודש האחרון לפני המבחן, כשכזכור מדובר בחודשי החגים תשרי/ניסן עם כל מה שכלול בהם, אז בימים ובשעות בהם אני מצליח, אני יושב ולומד במהירות מקסימלית שוב את כל החומר, כשיש ימים שבהם זכיתי ועברתי על כמאה דף ליום.
- מאה דפי גמרא עם פירוש תוספות ליום? ניסינו להבין, הרי במחזור הנוכחי הוא כבר נבחן גם על תוספות.
האמת, הוא מציין בענוות חן, את זה אני עדיין לא מצליח לעשות. אך מה שכן, בלימודים הראשונים ובחזרה החודשית אני מסמן לעצמי, איזה תוספות צריך ללמוד בפנים את התוס' ואיזה אני יכול לסכם בקצרה את ה'יסוד והתמצית' כך שבחזרות המהירות, אני חוזר רק על הסיכום.
- מה אתה משיב לחבר/מכר המתעניין אצלך על הצטרפות לתכנית "קניין ש"ס"?
מה לא? הוא מגיב בשטף. נראה שלא-אחת הגיעו אליו שאלות אלו. קודם כל צריך לדעת, הוא מדגיש, שאף שלא זוכרים בדיוק את כל הש"ס כולו בעל פה כמו הסיפורים על גדולי ישראל שזכרו את הש"ס כמו 'אשרי יושבי ביתך…', אך מכל מקום, אחרי שלומדים וקונים ידיעה מקפת כל דף גמרא שלומדים מקבל טעם אחר לגמרי, כל עניין הלכתי העולה על השולחן מקבל פשט אחר, כל החיים משתנים כשזוכים ומרגישים טעם מיוחד ומתוק בכל ענייני לימוד תורתנו הקדושה.
זאת ועוד, הוא מחדד את דבריו. מספרים על הגאון מרוגטשוב, שבכוח התורה הגדול היה משווה ומדמה סברות המובאות בסדר קדשים לדיני ממונות וכדומה, בנמקו שסברות התורה – אחת היא. על כל פנים, לענייננו, אף שאין לנו את היכולת הזו, אך כשזוכים ויש לנו היקף של ידיעת התורה, הרי כל סברא וסוגיא שאנו לומדים מקבלות טעם ופשט אחר לגמרי המגיע מראיית התמונה בהיקף גדול מאוד, מסכם הוא בסיפוק.
לסיום מבקש הוא להוסיף: הזכרתי קודם את הרעיון הנוקב ששמעתי ממו"ר רבי צבי מאיר זילברברג שליט"א, שהבעיה היא, שאנו לא מעריכים מספיק את כוחותינו, לכך לצערנו רבים באמת לא זוכים להתקדם ולהספיק מה שהיו יכולים…
מניסיון, יכולני להעיד, מעביר הוא בלהב יוקד, צריך פשוט… להתחיל! להתחיל ולהתקדם אפילו בצעד אחד. אז כבר נראה ונדע, כמה עוד אנו יכולים…
בסייעתא דשמיא נעשה ונצליח!
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: [email protected]