נזיר דף ד
מדוע ביקש יעקב אבינו לישב בשלוה?
אמרתי לו: "בני! מה ראית לשחת שער נאה זה"
מובא בחז"ל שכאשר ביקש יעקב לישב בשלוה קפץ עליו רוגזו של יוסף.
יש להבין, מקשה ה'ישמח משה' מדוע לא כתוב 'צערו של יוסף' מה שייך בזה 'רוגזו'?
ומיישב ה'ישמח משה' יישב נפלא. כידוע היה ליעקב חסר מצוות כיבוד אב עשרים ושנים שנים, שהיה בבית לבן, ואמרו חז"ל (מנחות מא.) שעל ביטול מצות עשה מענישים רק בעידנא דריתחא, כשיש כעס בעולם, וזהו 'ביקש יעקב לישב בשלוה', שלא יהיה מצב של כעס או ריתחא בעולם, ואז לא ייענש על ביטול מצוות עשה.
אך היות ויוסף היה מסלסל בשערו שנחשב לענף מהגאוה, כמו שכתוב בגמרא בנזיר (ד:) שבא נזיר אל שמעון הצדיק יפה עניים וטוב רואי ושערותיו היו תלתלים, אמרתי לו מפני מה אתה מתגאה וכו', וא"כ התנהגותו של יוסף גרם לעידן ריתחא, וזהו שאמר רש"י הק' 'קפץ עליו רוגזו של יוסף', הרוגז והחימה שנתעורר ע"י יוסף הצדיק שסלסל בשערו, שזה יגרום שייענש על ביטול מצות עשה.
(גליון תהילתו בקהל חסידים – ישמח משה)