נדרים טז
מדוע בדק הבריסקע'ר רב את ידיו של נער איזו מהם נמתחת יותר?
תפילין שאני מניח
סיפר לי הרב הגאון רבי אברהם יעקב כהן שליט״א: בצעירותי כאשר למדתי בחיידר ״מאה שערים״, התחלתי לכתוב ביד שמאל ,אולם הרבי בכיתה, שלימד אותי, כפה עלי לכתוב אך ורק ביד ימין, ואכן כך התחלתי לכתוב.
לאחר שנים רבות כאשר הייתי בחור, הרגשתי עדיין כי יותר קל ונוח עבורי לכתוב ביד שמאל, ושוב התחלתי לכתוב ביד שמאל, והיה זה אכן יותר קל ונוח עבורי. מכיון שכך, התעורר בליבי הספק, מה עלי לעשות בנוגע להנחת תפילין, שכן כאשר נהייתי ״בר מצוה״, עדיין הייתי כותב ביד ימין, עפ״י הוראת הרבי שהיה לי בחיידר, ועל כן קנה לי האבא זצ״ל תפילין רגילות ליד שמאל… אולם עתה כאשר חזרתי שוב לכתוב ביד שמאל, אולי אני צריך להתחיל להניח את התפילין ביד ימין, כדין איטר המניח על יד ימיו!…
החלטתי לשאול שאלה זו את מרן הגרי״ז זצ״ל. הגעתי בשעת ערב לבית מרן הגרי״ז זצ״ל, דפקתי על הדלת, ופתח לי את הדלת מרן הגרי״ז זצ״ל בכבודו ובעצמו, ושאל אותי לרצוני, אמרתי שברצוני לשאול איזה שאלה… שאל אותי מרן הגרי״ז ״באיזה ענין השאלה״… ואמרתי שהשאלה היא בעניו תפילין… אמר לי מרן הגרי״ז זצ״ל ״וועגן תפילין נישט איצטער״… ״בענין תפילין לא עכשיו״…
לאחר מכן הסביר לי [כדי לפייסני] בנו הגאון הגדול רבי רפאל הלוי זצ״ל, כי הגעתי לבית בדיוק בשעה שחזר מרן הגרי״ז זצ״ל מהליכתו לצורכי בריאותו, וראה את הלבנה, שאפשר לקדשה, ועוד היה לפני תפילת מעריב, ועל כן היה צריך עוד להספיק להתפלל ״מעריב״, וכן לקדש את הלבנה, ועל כן אמר לי ״בענין תפילין לא עכשיו״…
לאחר כמה ימים הגעתי שוב לבית מרן במוצאי שבת, והיה נוכח בשעת מעשה ד״ר אהרונוב ז״ל, ושאלתי את שאלתי, והוספתי לומר, שבאופן כללי הרגשתי היא, שאני שולט יותר ביד שמאל, הרבה יותר חזק מאשר ביד ימין…אמר לי מרן הגרי״ז זצ״ל להושיט את שתי הידיים לפנים, ולמתוח אותן בכוח רב ובעוצמה, והסתכל לראות איזה משתי הידיים ארוכה יותר, ואכן הוא ראה שיד שמאל שלי, היא ארוכה יותר מאשר יד ימין שלי, דבר המצביע על כך שהיא החזקה יותר…והורה לי להניח את התפילין, ולעשות הברכה החל מהיום, ביד ימין, שהיא ה״יד כהה״ אצלי, ולאחר התפילה כאשר אני אוחז ב״אשרי ובא לציון״ להניח גם על יד שמאל בלי ברכה. וכך אכן אני נוהג מאז ועד היום, כפי שהורה לי מרן הגרי״ז זצ״ל.
(עובדות והנהגות לבית בריסק ח"ג)