פסחים קז
איך יתכן שאדם אכל כזית, והתחייב לברך 42 ברכות?
אסור לו לאדם שיאכל קודם שיבדיל
כתוב בשולחן ערוך (או"ח סימן רצ"ד ס"א) שאדם טעה ולא אמר במעריב של מוצאי שבת אתה חוננתנו אינו חוזר, ויוצא ידי חובת הבדלה במה שיבדיל על הכוס. אך אם אכל קודם שהבדיל על הכוס, קנסו אותו חז"ל ועליו לחזור ולהתפלל שמונה עשרה ולומר אתה חוננתנו. והנה, אדם שלא התפלל מנחה בשבת מחמת אונס, שדינו הוא שמתפלל פעמיים ערבית של מוצאי שבת, ובשניהם שכח לומר 'אתה חוננתנו', הדין הוא שיצא ידי חובה בדיעבד. אולם, אם לאחר מכן אכל לפני ההבדלה, העלה רבינו הבן איש חי בספרו 'תורה לשמה' (סי' יח), שכעת עליו לחזור ולהתפלל את שתי התפילות, כיון שאם יחזור להתפלל רק את תפילת החובה דהיינו ערבית, נמצא שתפילת התשלומין, דהיינו התפילה הקודמת שהתפלל לתשלומי מנחה , קדמה לחובת השעה, והרי לעולם תפילת התשלומין אינה לפני התפילה העיקרית אלא לאחריה, ולכן יחזור ויתפלל פעמיים, הראשונה לשם חובת השעה והשניה לתשלומי מנחה, ועל כל פנים בתפילה השניה יעשה תנאי שאם אינו חייב בה תהיה בתורת נדבה.
ונמצא אפוא, שאם התפלל פעמיים ערבית במוצאי שבת ולא הזכיר 'אתה חוננתנו' בשניהם, ולאחר מכן אכל כזית לחם לפני הבדלה, הרי שכעת צריך לברך 42 ברכות, פעמיים 19 ברכות שבתפילה (-38), ועוד 4 ברכות של ברכת המזון! [אולם מדברי המשנ"ב בסי' ק"ח סק"ט, נראה שאין צריך לחזור על תפילת התשלומין].
(ופריו מתוק פרשת בשלח)