הרב בנימין בירנצוויג
"אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל מִי כָמוֹךָ עַם נוֹשַׁע בַּה' מָגֵן עֶזְרֶךָ" (דברים ל"ג, כ"ט)
אשריך ישראל – לאחר שפרט להם הברכות אמר להם: מה לי לפרוט לכם הכל שלכם (רש"י).
הקב"ה אומר לישראל, אחר שהבטחתי לכם את כל הברכות שבעולם, אם תעסקו בתורה ובמצוות – אשריכם ישראל, כל הברכות שלכם! וכי שייך עדיין לתהות ולשגות בדמיונות על הבלי העולם הגשמיים? מחדד מרן הגאון רבי לייב חסמן זצ"ל, אף אם יגברו על האדם רצונותיו ותאוותיו, אבל אחר שהקב"ה אמר 'אשריכם ישראל' הכל שלכם "עם נושע בה' מגן עזרך", הרי האם שייך לתהות כלל בדמיונות שווא ותעתועים?
אנו פותחים בכל חג ומועד את תפילת שמונה עשרה בברכת 'אתה בחרתנו מכל העמים אהבת אותנו ורצית בנו ורוממתנו מכל הלשונות וקדשתנו במצותיך', להדגיש את השמחה העצומה שהקב"ה בחר בנו והוא מגן ישענו ועזרנו.
זו אולי הסיבה שקוראים פרשת 'וזאת הברכה' בשמחת תורה, להדגיש את השמחה העצומה שיש לעם ישראל שהקב"ה בחר בנו ונתן לנו את התורה ואת כל הברכות הכלולות בה, כי אנחנו עם מרעיתו וצאן ידו, ולנו אמר 'אשריכם ישראל הכל שלכם', מעתה תפרוץ שמחת התורה בכל עוז בלבו של כל יהודי ויגיל וישיש בזאת התורה אשר נתן ה' לעמו ישראל.
***
מרן הגאון רבי יוסף שלמה כהנמן זצוק"ל ראש ישיבת פוניבז', זכה להקים ממלכת תורה בארץ ישראל, לימים שאלוהו מתי והיכן קיבל את התנופה רבת המרץ להרבות פעלים לתורה בלא להרפות? רבי יוסף שלמה נשען לאחור והחזיר את השומעים לתקופת ילדותו: ילד קטן הייתי אז, התגוררתי עם הורי בעיר קוהל שבליטא, בהתקרב יום הפורים רבתה התכונה בביתנו, זמן מה לפני פורים כבר בישרה לנו אימא ע"ה כי אנו עומדים לאפות עוגה מיוחדת כמשלוח מנות עבור הרב, אמא אפתה עוגת בצק מיוחדת עם מיני פירות בעיצוב מופלא וריח מיוחד.
אותה שנה נבחרתי אני מבין ילדי המשפחה להוביל את משלוח המנות לבית הרב, לא היה מאושר ממני בתבל, אני אשא אל בית הרב את משלוח המנות המכובד… בדמיוני כבר ראיתי את הרב ואת רעייתו מקבלים אותי בקריאות גיל, הרב צובט בלחיי ומכניסני פנימה לשתות יין, והרבנית גודשת את ידיי במיני מתיקה, רגע לפני שיצאתי את הבית אמר אבי ז"ל בני יקירי המתן רגע קט, הוא פנה אל תוך הבית וחזר עם שקית ובה גמרא ממסכת סנהדרין, באותה תקופה החלו להוציא את הש"ס במהדורה מאירת עיניים ואבי חפץ לשמח את הרב בכרך חדש ממהדורה זו.
יצאתי את בית הורי ובידי משלוח המנות המפואר וכן הגמרא, מרוגש עד דמעות הופעתי על מפתן דלת בית הרב ואכן הרב ורעייתו קיבלוני בסבר פנים יפות והודו לי מקרב לב על משלוח המנות, אז הושטתי לרב את השקית ובה מסכת סנהדרין ואמרתי: זה מאבא, הרב פתח את השקית וכשראה את הגמרא אורו עיניו!! במו עיניי המשתאות ראיתי את הרב המכובד נשוא הפנים עוצם את עיניו בסילודין, ושמחה עצומה מציפה אותו כמו היה חובק ברגע זה בן זכר אחר עשרים שנות המתנה! הרב לא יכול היה להמתין הוא ביקש מרעייתו אנא במטותא מינייכי הרשי לי לבקש מאיתך לדחות את הסעודה עז רצוני להתחיל ללמוד כמה דפים במסכת מאירת עיניים זו! ובעוד רגליו מוליכות אותו בחדווה לחדרו הודה לי בחום והתיישב שעות אחדות ללמוד דפים אחדים מן המסכת בעיצומו של יום הפורים, עמדתי שעות אחדות בפתח חדרו והבטתי בו מוקסם ומשתאה נוכח חדוות הלימוד והתענוג העצום שהקרין בעת לימודו. זה נתן לי את התנופה ואת הכח!!!
ואני, הוסיף הרב כהנמן ואמר, התמונה הזו, במשך שעות בהם אני מביט בעיניו הבורקות של הרב באהבתו את לימוד הגמרא, נטעה בי את אותה אהבה ושמחה לתורה הקדושה!!
***
מרן הגאון רבי יחזקאל סרנא זצוק"ל ראש ישיבת חברון, היה מרבה לחזור בישיבה על דברי הרמב"ן בפרשת יתרו, על דברי הפסוק בתהילים "הים ראה וינוס הירדן יסוב לאחור ההרים ירקדו כאילים גבעות כבני צאן", ואומר הרמב"ן כמו שתחילת הפסוק שנאמר על קריאת ים סוף והירדן, הוא אמת לאמיתה ולא נכתב בלשון משל ושנינה, שהרי כולנו יודעים שהיתה קריעת ים סוף והירדן, וקרה שינוי הטבע הענק הזה, כמו כן סוף הפסוק "ההרים ירקדו כאילים גבעות כבני צאן" שנאמר על זמן קבלת התורה, הוא אמת לאמיתה ולא משל ושנינה.
וזה היה ר' יחזקאל זצ"ל חוזר ואומר תראו איזה שמחת גדולה היתה בעולם, כל ההרים והגבעות בכל רחבי העולם, האורסט בנאפל האלפים בצרפת הרי אורל ברוסיה, יחד עם החרמון והתבור בישראל, פצחו כולם בריקוד אחד ענק ומשותף פשוטו כמשמעו, 'הורה', וכן כל הגבעות ברחבי העולם עשו 'טאנץ' אחד גדול מרוב שמחה! לדמיין מה היה בעולם באותו זמן? הידיעה הזו דיה בשביל לחזק בלבנו את הרצון והשמחה במה שזכינו שהקב"ה נתן לנו את התורה ונותן לנו בכל שנה ושנה מחדש את האפשרות לקבל את התורה.
מה באמת ענין השמחה של ההרים והגבעות? וכי הם לומדים ומקיימים את התורה? עד כדי כך שהם ארגנו בכל העולם ריקודי חוצות בכל מדינה?
תשמעו טוב מה כותב המהר"ל, שכל מעשה בראשית היה תלוי ועומד עד מתן תורה, ומשנתנה תורה ניתן סדר בעולם ובכל מעשה בראשית, יש תורה יש סדר בעולם, אין תורה יש חורבן בעולם, אתם שומעים, אין אין תורה אז אין סדר בעולם ומגיעים חורבנות, ובמקום שההרים והגבעות ירקדו כאילים, אז ההרים והגבעות ירעדו כעלים.
ההרים והגבעות רקדו כאילים בעת קבלת התורה, כי עד אז לא היה להם קיום כלל והם היו תלויים ועומדים, ומשניתנה תורה יש סדר בעולם וההרים והגבעות וכל מעשה בראשית עומד וקיים, אבל כל עוד יש תורה, וכשאין תורה חורבן והרס בעולם רח"ל.
מעתה ברור! כי כל הברכות וכל השפע שנתן הקב"ה בעולם להשפיע לאדם, תלוי הוא בלימוד התורה "אשריכם ישראל שהכל שלכם" אם תלמדו תורה כל השפע שלכם ומתקיים בזכותכם.
נגיל ונשיש בזאת התורה כי היא לנו עוז ואורה!