האם חייב אדם לשוב לסוכה לאחר שפסקו הגשמים ?

ב' תשרי תשפ"ב- סימן תרל"ט- מאמצע סעיף ה' בהגה "וכ"ז דווקא"- סעיף ו'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הדין לעניין מצטער בסוכה בלילה הראשון?כיצד על האדם לנהוג בעניין הקידוש בשעה שיורדים גשמים בסוכה? ירדו גשמים כאשר אדם אכל בביתו ועדיין לא נכנס לסוכה ופסקו הגשמים האם צריך להיכנס לסוכה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות סוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרל"ט סעיף ה' בחלקו האחרון – ו']

מצטער מן הסוכה בלילה הראשון

כל מה שנאמר שאם ירדו גשמים, אדם פטור מהסוכה ויכול להיכנס לביתו, זה דווקא בשאר ימים או לילות של סוכות, אבל בלילה הראשון של סוכות, אף על פי שהוא מצטער מחמת הגשם והרי מצטער פטור מן הסוכה, בכל זאת יש פוסקים הסוברים, שבלילה הראשון גם מצטער חייב, וטעם הדין הוא, שמכיוון שלומדים חג הסוכות מחג המצות בגזירה שווה של ט"ו ט"ו, אז לומדים את זה לגמרי, ולכן, כשם שלגבי חג המצות בכל אופן אדם חייב באכילת מצה אף על פי שהוא מצטער, כך לגבי חג הסוכות בלילה הראשון אף על פי שהוא מצטער, בכל זאת הוא חייב לאכול בסוכה, אבל ברכת 'לישב בסוכה' לא יברך, כיוון שיש ראשונים שסוברים, שמצטער פטור גם בלילה הראשון, וספק ברכות להקל.

המתנה עד סיום הגשם

לכתחילה ראוי להמתין עד חצות הלילה, כי אולי במשך הלילה הגשם יחלוף, ואז יקיים מצות סוכה לכולי עלמא, ויש שכתבו שאין להמתין כל כך הרבה, כיוון  שאם ימתין עם אכילת בני ביתו הגדולים והקטנים, אין לך מניעת שמחת יום טוב גדולה מזו, ולכן יאכל מיד בסוכה ולא יברך.

ברכת 'שהחיינו' בסוכה בשעת ירידת גשמים

בשעת ירידת גשמים, צריך לקדש בסוכה כדי לומר 'שהחיינו', ואף על פי שמסברא היה צריך לנהוג הפוך, דהיינו, לקדש בבית ולומר שהחיינו בבית ולאכול שם את כל הסעודה שלו, ורק בסיום הסעודה ייכנס לסוכה ויאכל שם כזית, אלא שאם הוא ינהג כך, הוא היה צריך לברך פעם נוספת ברכת שהחיינו משום הסוכה, כיוון שרק עכשיו הוא נכנס לסוכה, וזה דבר לא ראוי להרבות בברכות, ולכן טוב יותר שהוא יקדש מלכתחילה בסוכה, וברכת שהחיינו תהיה גם על הסוכה, כי אף על פי שלמעשה כאשר הוא מקדש יורדים גשמים ואז הוא פטור מישיבת סוכה, בכל זאת ברכת שהחיינו שהוא מברך, מועיל לסוכה, וזה לא גרע מאופן כזה שהוא בירך שהחיינו בשעת עשיית סוכה, שיוצא בזה ידי חובה, ויאכל שם כזית, ואת שאר הסעודה יאכל בביתו וכל זה בלילה הראשון, אבל בלילה השני, אין לו בעיה עם ברכת שהחיינו, ולכן יכול להמתין עם אכילת הכזית עד סוף הסעודה , ואת סוף הסעודה יאכל בביתו, ולכתחילה טוב להמתין גם בלילה השני מעט עד שיפסקו הגשמים.

ברכת 'לישב בסוכה' פעם נוספת לאחר שפסקו הגשמים

אם פסקו הגשמים והוא כבר אכל בסוכה ובירך ברכת המזון, בכל זאת צריך שוב לברך ברכת 'לישב בסוכה' ולאכול בסוכה, כדי לחשוש לשיטה הסוברת, שמה שהוא אכל בשעה שהוא היה מצטער, הוא לא יצא ידי חובה, אבל אם כבר שכב בסוכה, אין צריך לקום מהמיטה, שהרי אם אנחנו סוברים שמצטער חייב בסוכה, הרי הוא יצא ידי חובה בכזית שאכל מקודם, ואם מצטער פטור והוא לא יצא ידי חובה במה שהוא אכל מקודם, הוא לא חייב עכשיו לצאת מהמיטה ולאכול שוב.

חזרה לסוכה לאחר שפסקו הגשמים

אדם שאכל בסוכה וירדו גשמים, ועזב את הסוכה והלך לביתו כדין מצטער שפטור מן הסוכה, ולאחר זמן פסקו הגשמים, לא מחייבים אותו לחזור לסוכה באמצע הסעודה, אלא יגמור את סעודתו, ואחר כך יחזור לסוכה, וכן אם ירדו גשמים כשהוא היה בביתו, ואכל בביתו ובכלל לא נכנס לסוכה, הדין הוא שכאשר הגשמים פוסקים, הוא לא צריך לעזוב את הבית, אלא גומר סעודתו, ונכנס לסוכה, ואם נכנס לבית מפני הגשמים ועדיין לא התחיל לאכול בבית ופסקו הגשמים, אף על פי שהוא כבר הלך לבית, בכל זאת יחזור לסוכה ויאכל בה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן