היום נעסוק בנושא: תפילה במקביל לחזרת הש"ץ
יום רביעי כ' באדר ב' תשע"ו
האם מותר לכתחילה להתפלל את תפילת 'שמונה עשרה' במקביל לחזרת הש"ץ?
כפי שלמדנו, מי שלא התחיל את תפילת 'שמונה עשרה' יחד עם הציבור, לא יתחיל אלא כשיוכל לסיים עד 'אלקי נצור' ולענות לקדושה. ואם הוצרך להתחיל את התפילה מסיבה כלשהי, כגון שזמן התפילה עומד לחלוף - יתחיל במקביל לחזרת הש"ץ, וכשיגיע החזן לקדושה יאמר עמו את כל נוסח הקדושה, וכן יאמר - בנוסח אשכנז - 'לדור ודור' במקום 'אתה קדוש'. ובימינו (שמנהג רוב ישראל שגם הציבור אומרים את כל נוסח הקדושה) מותר לכתחילה לעשות כן, ובלבד שיתחיל בשווה עם החזן. ובדיעבד מותר לענות לקדושה גם אם התחיל שלא בשווה עם החזן; ואם לא יזדמן לו לענות לקדושה לאחר מכן, מותר אף לכתחילה. ונחלקו הפוסקים אם רשאי להמתין עד שיגיע החזן ל'מחיה המתים' על מנת לענות לקדושה. [סעיף ב, ס"ק יא ו־יד, וביה"ל ד"ה אם, ד"ה אבל וד"ה שאין; ביאורים ומוספים דרשו, 24 ו־26]
המתפלל שחרית ובסיום ברכת 'מחיה המתים' שומע קדושה של מוסף - האם יכול לענות?
כאמור, כשמגיע היחיד בתפילתו למקום הקדושה יחד עם החזן - רשאי לענות; ויש אומרים שמותר אף להגביה את קולו כשעונה. אולם, אם הגיע לקדושה כשהציבור אומרים את קדושת 'ובא לציון' המכונה 'קדושה דסידרא', או את הקדושה שבברכת 'יוצר' - אסור לומר קדושה עמהם. ולדעת השולחן ערוך גם כששומע קדושה של תפילה אחרת, כגון ששומע בשחרית קדושה של מוסף; אך לדעת הרמ"א ופוסקים נוספים - דוקא לקדושות הנ"ל אין לענות, כיון שהן 'סיפור דברים' בעלמא, ולא הַקְדָשַׁת שם ה' בפועל, אבל קדושה של מוסף ענינהּ שוה לקדושה של שחרית; ויאמר את כל נוסח הקדושה של מוסף. ואם כשהגיע בתפילתו למקום הקדושה שומע קדושה ממניָן אחר - יש שכתב שרשאי להשיב אך אינו חייב בכך. [סעיף ג וס"ק טו-יז; ביאורים ומוספים דרשו, 27]
המתפלל יחד עם החזן - האם תפילתו נחשבת כתפילה בציבור?
המתחיל תפילת 'שמונה עשרה' במקביל לחזרת הש"ץ (ראה לעיל) - מברכת 'אתה חונן' ואילך רשאי להתפלל לעצמו, אך יסיים לפני שיסיים החזן את ברכת 'שומע תפילה', או יסיימהּ יחד עמו, וכן יסיים לפני שיגיע החזן לברכת 'מודים', או יתחילהּ יחד עמו, או שיגיע אז לסיום ברכת מודים, ויכרע כדין; והסיבה לחובת הכריעה יחד עם הציבור - שלא יהא נראה ככופר במי שמשתחוים לו, חלילה. ועדיף להתפלל את כל התפילה מילה במילה עם החזן, מלמהר ולסיים לפני שיגיע לברכת שומע תפילה. ואם החזן מתפלל בנוסח שונה משלו - יש אומרים שעד 'הא-ל הקדוש' יתפלל כנוסח החזן, ויש אומרים - כל התפילה. ונחלקו הדעות תפילה זו נחשבת כתפילת הציבור, כתפילה בציבור בדרגה פחוּתה, או רק כתפילה שמעלתה גבוהה מתפילה ביחידות. [סעיף א-ב וס"ק ח, י, יא ו־יג; ביאורים ומוספים דרשו, 20 ו־23]