הצצה מרתקת לחייהם של מי שנטלו על עצמם את נועם עול התורה באופן הנעלה והמשובח, לומדי 'קנין הלכה' ו'קנין ש"ס' - תכניות הדגל של 'דרשו' לבחירי עולם התורה. "כשנכנסתי לתכנית בחינה על 20 דפי גמרא נראתה לי כקיר שלא ניתן לחצות, היום, 2000 דפי גמרא נראים לי אפשריים בהחלט". איך לומדים לנצל כל רגע ללימוד, איך חוזרים ביום אחד על 70 דפי גמרא, מה ההשפעה על הבית והילדים ובעיקר, איך מתמודדים עם מבחנים חצי שנתיים מורכבים ומקיפים.
כאשר משוחחים עם אברכי 'קניין ש"ס' ו'קניין הלכה' של 'דרשו' אי אפשר לטעות, מדובר במאושרים שבבני התמותה. הסיפוק, השמחה והחיוניות, זרימת החיים הבלתי נדלית, ניכרת בקולם. כאשר ניסיתי ליצור קשר עם אותם אברכים נתקלתי בחומות לא נראות, חומות הזמן. מדובר באברכים שהמילים 'תורתם אומנותם' אינה מליצה עבורם, זוהי דרך חייהם. על מנת למצוא חלון צר של מספר דקות בו הם יספרו על תחושותיהם כמשתתפי 'קניין ש"ס' ו'קניין הלכה', נאלצתי לצאת למרדף. האברכים אותם איתרתי הינם אברכים השקועים בכל מאודם בד' אמות של לימוד, עיתותיהם מחושבים עד לרמה של שברירי דקות וחלקי רגעים.
קנין ש"ס וקנין הלכה הם תכניות הדגל של דרשו, בניגוד לתוכנית המבחנים הרגילה על הדף היומי ועל המשנה ברורה ומגוון תכניות דרשו לבני הישיבות, 2 תכניות אלו סגורות לכניסת נבחנים חדשים, המלגות בהם גבוהות במיוחד ומגיעות לאלפי ש"ח למבחן, אבל הדרישות הראשוניות לכניסה לתכניות אלו, והעמידה בתנאים המורכבים של ההישרדות בהן, אינם פשוטים כלל ועיקר.
קנין ש"ס היא תכנית לימוד של הש"ס כולו במבחנים מצטברים מדי חצי שנה, ארבע מאות אברכים משתתפים בתכנית זו והם ללא ספק ייהפכו להיות יודעי ש"ס. קנין הלכה היא תכנית לימוד ההלכה במקורותיה בעיון ועד להלכה למעשה, בחלקי או"ח ויו"ד של השו"ע הנדרשים למתעתדים להיות מורי הוראה בישראל.
"מרגע שאני קם בבוקר ועד לרגע שאני הולך לישון, אין רגע שיוצא לי מהראש 'קניין ש"ס' ו'דרשו'", מספר הרב ס. אברך ממרכז הארץ הנבחן בתוכנית 'קניין ש"ס' של 'דרשו'.
במסגרת התוכנית 'קניין ש"ס', נבחנים המשתתפים מידי חודש על פי סדר הדף היומי כאשר פעמיים בשנה, לאחר חג הסוכות ולאחר חג הפסח, מתקיים מבחן מקיף על כל החומר אשר נלמד מתחילת הש"ס - מסכת ברכות- כאשר המטרה הסופית הינה ידיעה ושליחה מלאה בכל דפי התלמוד הבבלי – להיות יהודים של ש"ס. המבחן האחרון אשר התקיים לאחר חג הסוכות, הקיף למעלה מאלפיים דפי גמרא בהם שלטו מאות אברכים משתתפי התוכנית.
"לפני כחמש שנים כאשר החלה התוכנית, דובר על כך שמאתיים וחמישים אברכים יחלו בבחינות על כל דפי הדף הימי כאשר בכל מבחן, יצטברו הדפים שנלמדו עד לאותה עת כך שבסופו של דבר, ייבחנו המשתתפים על כל הש"ס. כאשר שמעתי על התוכנית הזו, הבנתי שאני מאוד רוצה לקחת בה חלק. הבנתי שללא השעבוד והמחייב של התוכנית, יהיה לי קשה להשיג את אותו שטייגען ולא יכולתי להעלות על הדעת שאני לא אקח חלק בתוכנית. היום, ב"ה, אני רואה שהמאמץ בהצטרפות לתוכנית היה כדאי. את אותו מאמץ שהשקעתי לפני חמש שנים בלחזור ולזכור מאתיים דפי גמרא, אני משקיע כיום בללמוד אלפיים דפים. הכוחות שצברתי במהלך חמשת השנים הללו הפכו את המאמץ העילאי שהשקעתי אז לכזה בו אני מסוגל ללמוד פי עשר באותו זמן. לפני חמש שנים, מאתיים דפי גמרא היו נראים לי קיר מבוצר, כיום ב"ה, אני כבר לא חושש מלימוד ושינון של אלפי דפים. הכוחות שבן אדם מגלה בעצמו בתוכנית מסוג זה הינם מבהילים", מספר הרב ס.
"אני בסביבות גיל הארבעים וכעשרים שנה אני זוכה להיות אברך. השנים המשמעותיות ביותר עבורי, אלו חמשת השנים מאז החלה לפעול התוכנית 'קניין הלכה' בה אני נוטל חלק", מספר הרב ג., אברך ירושלמי המשתתף בתוכנית 'קניין הלכה' של 'דרשו'. במסגרת תוכנית זו, נבחנים המשתתפים אחת לחצי שנה על סימנים בשו"ע, עם טור, בית יוסף, מגן אברהם, ש"ך, ט"ז, רעק"א ושאר הנושאי כלים. מאז החלה התוכנית נבחנו המשתתפים על רוב הלכות שבת, הלכות בשר בחלב, הלכות תערובות, ההלכות שביו"ד ח"ב וכעת, לומדים המשתתפים הלכות מליחה.
"בכל שנותיי בכולל למדתי ברצינות אולם הרגשת ה"מחייב" שנגרמת לי באמצעות 'קניין הלכה' משנה את כל אופי הלימוד", אומר הרב ג. "העובדה שבסוף הזמן אני צריך לחזור על החומר ולהיבחן עליו, מכריחה אותי להגיע להבנה עמוקה הרבה יותר בחומר הלימוד ובעקבות כך, הסיפוק שיש לי בסוף כל זמן הוא לא יתואר".
בין הזמנים של 'דרשו'
"הלימוד ב'קניין ש"ס' הוא לימוד שנושמים אותו כל הזמן, אני אוכל עם 'דרשו', ישן עם 'דרשו' וקם עם 'דרשו'", אומר הרב ס. "מ'דרשו' אין בין הזמנים, להיפך, היות ובין הזמנים הוא זמן פנוי, אז לומדים הרבה יותר. בין הזמנים הוא זמן של חזרה לקראת המבחן כך שבתשרי ובניסן, אני חוזר מידי יום על בין 70 למאה דפים. המבחן הבא שיתקיים בעז"ה בניסן לאחר חג הפסח יהיה על 2250 דף.
זאת אומרת שצריך לחזור בכל יום אפילו על יותר מכמות דפים זו. המשמעות של זה הינה שאין בכלל חופשה בבין הזמנים אבל ב"ה, לומדי 'קניין ש"ס' מגלים ששעה שלנו זה באמת 60 דקות וכל דקה מורכבת משישים רגעים. מרגישים שאם הפסדנו דקה, זה מורגש מאוד. דקה היא עמוד, דף גמרא. אם הפסדתי יום אחד בחברותא איתה אני לומד את דפי ה'קניין ש"ס', אני מרגיש את זה כל החודש. אין אפשרות להפסיד יום ולא משנה אם מדובר בחתונה של אחות, בבר מצווה של גיס או כל סיבה אחרת. אין שום אפשרות לקחת חופשות ואני מרגיש בעקבות כך כאיש אחר, אני מסתובב כל רגע ורגע בהרגשה שהרגע הזה חשוב ואי אפשר לתאר את הסיפוק שזה גורם".
גם הרב ג. הנבחן ב'קנייו הלכה' מספר על בין הזמנים שלו: "אני מחכה כל השנה לבין הזמנים היות וזה הזמן של המבחן. עם כל הטרדות של הבית שיש בבין הזמנים אני יודע שעלי לנצל כל רגע. כל רגע פנוי אני נמצא בבית המדרש של בעלז בירושלים ויושבים שם עשרות אברכים מכל הסוגים בכל רגע נתון, חסידים, ספרדים, ליטאים, הלומדים יחד ל'קניין הלכה', מדברים בלימוד ומשננים. אי אפשר לתאר איזו דוגמא זה נותן לילדים כאשר אבא שלהם שקוע בלימוד בבין הזמנים. ניתן לראות בחוש כיצד בנים של אברכים מ'קניין הלכה' שוהים בבית הכנסת ולומדים בבין הזמנים הרבה יותר מבנים של אברכים רגילים היות והם רואים איך אבותיהם מייקרים כל רגע פנוי ומקדישים אותו לשינון. כמובן שהדבר נכון גם במהלך הזמן עצמו. מאז שהתחלתי ב'קניין הלכה' לא הפסדתי יום בחברותא איתה אני לומד את הנושאים הללו. למרות כל טרדות היום יום אני יודע שיום הפסד זה נזק עצום ולכך כבר חמש שנים שלא הפסדנו יום אחד של לימוד".
'דרשו תורות'
"כאשר לומדים הרבה מסכתות בש"ס ושולטים בהם, רואים איך שכל הגמרות מחוברות זו לזו, איך שכל גמרא מאירה את חברתה. אני זוכה בעקבות זאת לחידושים שלא זכיתי לכגון אלו מעולם, כאשר גמרא ממקום אחד מיישבת גמרא ממקום אחר, אני קורא לחידושים הללו 'דרשו תורות'", אומר הרב ס. "מה שלמדתי ב'דרשו' זה ש"יגעת ומצאת תאמין" זה כפשוטו. אי אפשר לדמיין לאן ניתן להגיע כאשר מתאמצים. יש אנשים ואני חש שאני אחד מהם, שהשעבוד הזה מחייה אותם".
"כיום אני לא מתבייש להתערב בויכוחים בין תלמידי חכמים מופלגים בנושאים של הלכה. לפני 'דרשו' לא הייתי מסוגל לכך וכיום אני שמח לקחת חלק בדיונים הדורשים ידע. זה לא רק אני אלא כל האברכים המשתתפים ב'קניין הלכה', אפילו אברכים עם כישרונות בינוניים מצליחים לצמוח הרבה יותר מאברכים מוכשרים מאוד בגלל המחייב של 'דרשו'. כבר כעת ישנם משתתפים מהתוכנית שהפכו למורי הוראה בזכות התוכנית. אני מכיר אברכים שהפכו לר"מים וקיבלו משרות תורניות, שלא מסוגלים להפסיק ללמוד לתוכנית. הם מכורים ללימוד הזה הנוסך מתיקות מיוחדת", אומר הרב ג. "אף פעם לא התרגלנו ללמוד עם כל כך הרבה מחויבות. אחרי שמגלים את המחויבות הזו, להיות תלמיד חכם, זה סיפוק עצום. אני מכיר אברך שהיה לו מקרה טראגי מאוד כאשר אחד מילדיו נהיה חולה ושכב בבית חולים במשך זמן ארוך. בכל אותו הזמן הדבר שהחזיק את האברך הייתה התוכנית 'קניין הלכה' שנתנה לו חיות וטעם בחיים".
"הלימוד ב'קניין הלכה' מעניק מבט פנוראמי על כל החומר זה נותן ידע ושליטה ברמה מאוד גבוהה ובמיוחד בנושאים כמו בשר בחלב שחייבים לשלוט בכל החומר כדי לפסוק הלכה. על מנת לשלוט בחומר אני חוזר עשרים פעם לפחות על כל נושא לקראת המבחן, למרות שבשביל להיות מוכן אליו, מספיק שינון של פחות פעמים", ממשיך הרב ג.
ניצול הזמן
"היצר הרע של לומדי 'קניין ש"ס' זה לחטוף עוד דף גמרא גם כשאי אפשר", מספר הרב ס. "התוכנית של 'דרשו' גורמת למהפך מוחלט אצל המשתתפים היות והיא מלמדת איך לנצל כל דקה. אנחנו מרגישים את זה כל רגע. כך לדוגמא בשבוע שעבר הייתה בחינה על מאתיים דף וכבר בשבוע הזה יש מבחן מסכם על מאה ועשרים דפים. ואני מתכוון שאנחנו באמת חוזרים למבחן לא רק שנבחנים אליו. לומדי 'קניין ש"ס' ממש מרגישים שת"ח אין להם מנוחה בעולם הזה והם ממש הולכים מחיל אל חיל. 24 שעות ביממה אנחנו מסביב ללימוד ולשינון".
"כאשר יודעים לנצל כל דקה וזה מה שמלמדים ב'דרשו', אני מרגיש שאני יכול גם לנצל כל רגע ללימוד, גם להיות עם המשפחה, עם הילדים, גם לחיות ולעשות כל מה שצריך. אנחנו לומדים להיות מחושבים בכל רגע שיש לנו ולומדים לנצל כל שבריר דקה. הכול מחושב", אומר הרב ס.
"באופן אישי אני משתמש המון בידע שצברתי ב'קניין הלכה' והפכתי למעין מרכז שמצטברות אצלו שאלות בהלכה באזור המגורים שלי", אומר הרב ג. "אברך שמתחתן מתחיל את לימודיו בכולל עם המון 'ברען' אשר אט אט נרגע ולצערנו, אברכים רבים מאבדים את המוטיבציה. 'קניין הלכה' נותן סיפוק מחודש, רואים שיש התקדמות, יש אתגר, יש יעדים, יש למה לצפות וזה ממלא מאוד. אנחנו מרגישים שאנחנו עושים משהו, יוצרים משהו וזה ממלא בשמחה".
"אני ממש מרגיש שהחיים שלי השתנו מלפני 'דרשו' לאחרי 'דרשו'", אומר הרב ג. "מדובר בתוכנית שאברכים לא עושים אותה בשביל התמורה הכספית אלא פשוט מתמכרים אליה. זה נותן סיפוק אדיר. 'דרשו' עשו מהפיכה כאשר כמות גדולה מאוד של אברכים הפכו ממש לתלמידי חכמים מופלגים ושלוטים בש"ס ובהלכה".
"'דרשו' מלמד שאברך יכול להגשים את כל חלומותיו. אפשר למצות את עצמך ולהוציא את המקסימום. כל אחד רוצה להוציא מעצמו את המקסימום ו'דרשו' מגלה לנו מהו המקסימום הזה. 'דרשו' מסייע לנו לגלות את הכוחות הטמונים בנו", מסיים הרב ס.
"הלימוד ב'קניין ש"ס' הוא לימוד שנושמים אותו כל הזמן, אני אוכל עם 'דרשו', ישן עם 'דרשו' וקם עם 'דרשו'", אומר הרב ס. "מ'דרשו' אין בין הזמנים, להיפך, היות ובין הזמנים הוא זמן פנוי, אז לומדים הרבה יותר. בין הזמנים הוא זמן של חזרה לקראת המבחן כך שבתשרי ובניסן, אני חוזר מידי יום על בין 70 למאה דפים"