יום חמישי כ' בתשרי תשפ"א
האם מותר ליהנות ממלאכה דרבנן שעשה גוי בשבת עבור ישראל?
כפי שלמדנו, חכמינו ז"ל אסרו ליהנות ממלאכה שעשה גוי בשבת וביום טוב עבור ישראל, ואף למי שהמלאכה לא נעשתה בעבורו. ויש שנראה מדבריהם, שאף כשהמלאכה שעשה הגוי אסורה רק מדרבנן, אסרו חכמים את ההנאה לכל אדם; ורק באיסור 'תחומין' (ראה להלן), כלומר, שהגוי הביא חפץ מחוץ לתחום, התירו את ההנאה לאחרים, מפני שאיסור זה משתנה מאדם לאדם, על פי המרחק שהיה בכניסת השבת בינו לבין החֵפץ שהביא הגוי.
אולם, יש אומרים שרק במלאכה האסורה מדאורייתא אסור חכמים את ההנאה לכל אדם, ואילו באיסורים דרבנן, לא אסרו חכמים את ההנאה לכל אדם, אלא למי שהמלאכה נעשתה בעבורו בלבד, וכן לבני ביתו. ואף באיסור תחומין של שנים עשר מיל, שיש אומרים שהוא מדאורייתא (ראה להלן), לא אסרו חכמים את ההנאה לאחרים, מפני שאינו מפורש בתורה.
[שו"ע תקטו, ה, ומשנ"ב נב; ביאורים ומוספים דרשו, 73-74]
האם יש איסור 'תחומין' בנסיעה ברכב?
חכמינו ז"ל אסרו על האדם להתרחק בשבת יותר מאלפיִם אמה (912-1,152 מטר, לשיטות השונות) מהמקום בו שהה ב'בין השמשות' שבכניסת השבת, ואיסור זה נקרא 'תחומין'. ויש אומרים שהתרחקות של שנים עשר 'מיל' (10.94-13.82 ק"מ), אסורה מדאורייתא. וביַמים ובנהרות, לכל הדעות אין איסור תחומין מדאורייתא.
ואיסור היציאה מחוץ לתחום, ספק בידינו אם הוא דווקא למטה מעשרה טפחים, או אף למעלה מעשרה טפחים; ובאיסור תחומין דרבנן, ניתן להקל. ולכן, מותר להישאר בשבת בספינה המפליגה בים, אף כשהיא מפליגה למרחק רב, כל עוד היא נמצאת מעל לגובה עשרה טפחים מקרקעית הים. אולם, בכלי רכב שקרקעיתו גבוהה מהקרקע יותר מעשרה טפחים, יש איסור תחומין.
[משנ"ב תקטו, מה ו־נב; ביאורים ומוספים דרשו, 65; שו"ע תד, א]
מדוע אסור להוציא חפצים של גוי אל מחוץ ל'תחום'?
בהמשך לאמוּר: באיסור 'תחומין', מלבד האיסור לאדם לצאת אל מחוץ לתחומו בשבת וביום טוב, אסור גם להוציא חפצים ובעל חיים אל מחוץ לתחומם של בעליהם. ונחלקו הפוסקים, לפי הדעה הנ"ל שאיסור תחומין של שנים עשר מיל הוא מדאורייתא, אם יש איסור דאורייתא גם בחפצים.
וכדי שלא ייכשלו בהוצאת חפצים השייכים לישראל אל מחוץ לתחומם, גזרו חכמינו ז"ל שלא להוציא גם חפצים של גוי אל מחוץ לתחום, למרות שלבעליהם אין איסור לצאת מחוץ לתחום.
ואם גוי הביא חפץ בשבת מחוץ לתחומו, אסור לטלטל את החפץ למרחק של יותר מארבע אמות (1.92-2.31 מטרים, לשיטות השונות), אלא אם כן הוא במקום המוקף במחיצות (ראה במקורות), שאז ניתן לטלטלו בכל שטח ההיקף.
[שו"ע תקטו, ה, ושעה"צ סג; ביאורים ומוספים דרשו, 75; וראה שו"ע שצו, א]