אכילת דגים מלוחים שהיו בכלי חמץ

ל' חשון תש"פ - סימן תמ"ז - סעיף ה'- אמצע סעיף ה' בהגה "ובמדינות אלו"

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



בשר שנמלח במלח שלא נבדק מחמץ האם מותר לאוכלו בפסח?מדוע בשר או גבינה שהיו כבושים בכלי חמץ מותרים באכילה בפסח? ובדגים שנמלחו בכלי חמץ ויש בתוכו מים האם המים מבטלים את כח המליחה?שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תמ"ז סעיף ה' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

בשר יבש גבינה ודגים שנמלחו לפני פסח, ולא נזהרו בהם שהמלח שמולחים אותו בהם יהיה מלח שבדוק מחמץ, וממילא יש חשש שמא יש באותו מלח פירורי חמץ, והבשר או והדגים או הגבינה בולעים את טעם החמץ שבמלח, בכ"ז מותר לאוכלם בפסח, ומבאר המ"ב, שגם אם יש בהם טעם חמץ, הוא כבר התבטל, שהרי הם נמלחו לפני פסח, וחמץ לפני פסח בטל ככל שאר איסורים שבתורה.

בשר יבש גבינה ודגים שנמלחו בכלי חמץ, אומר המ"ב שהם מותרים, ואע"פ שכלי חמץ משערים כנגד הבליעות שיש בכל הכלי, והכלי עצמו הוא מרובה מאוד, והטעם של החמץ שנמצא בכלי לא מתבטל בבשר או בגבינה או בדגים, ובכ"ז הם מותרים, והטעם מבאר המ"ב, שהמלח אין לו כח להוציא את הבליעות שבכלים.

אומר המ"ב, אפילו אם הבשר הדגים או הגבינה היו כבושים בתוך כלי חמץ, וכבוש הרי הוא כמבושל, בכ"ז הם מותרים, ואע"פ שיש בכח הכבישה להפליט את הבליעות שבכלי, מבאר המ"ב, שכדי שיהיה למאכלים דין של כבוש, צריך שהם יהיו שרויים בתוך הכלי מעת לעת 24 שעות, ואם היו שרויים מעת לעת, הבליעות כבר נפגמו, וחמץ פגום לפני פסח לא אוסר, ולכן, גם אם מלחו אותם או כבשו אותם בכלי חמץ, המאכלים מותרים.

המ"ב מביא נידון, אם הם שהו בציר מלוח שבתוך כלי חמץ, שהמליחות יש לה כח יותר מכבישה רגילה, וכאן יש צד שהשיעור שבכבישה בציר שהוא מלוח, הוא שיעור כדי שיתננו על האור וירתיח, ולכאורה אם הכלי הוא בן יומו הם יאסרו, אומר המ"ב, י"א שאפילו אם היה מונח שם זמן מועט, יש לו דין כבוש עי"ז, ולכן אם היה בן יומו מבליעת החמץ, או שהיה מלוח הרבה, אסור, וי"א שגם בזה אינו אסור אא"כ ישהה מעת לעת, ובמקום הפסד, יש לסמוך להקל על מה שנעשה קודם פסח.

אומר השו"ע, דגים מלוחים ששרויים במים בפסח בכלי חמץ, יש להחמיר להיזהר שלא לאכול אותם, כיוון שהם בולעים, ואומר המ"ב, אפילו שהכלי אינו בן יומו מבליעת החמץ, יש להחמיר, וטעם הדבר, כיוון שהדגים כ"כ מלוחים, דבר שהוא מלוח מאוד, לא מועיל מה שהכלי אינו בן יומו, כיוון שהחריפות גורמת שהטעם הפגום יהיה משובח, ולכן יש להחמיר שלא לאכול את הדגים הללו.

מביא המ"ב, שאפילו יש בדגים המלוחים מים שמבטלים את כח המלח, בכ"ז יש להחמיר לכתחילה שלא לאכול את הדגים, כי המים לא מבטלים את כח שרייתן, ודווקא כששרויים במים בפסח, אבל לפני פסח אין להחמיר אפילו לכתחילה, ואפילו אם היה הכלי בן יומו מבליעת החמץ והוא צונן, וגם לדעת המחמירים שבציר נחשב ככבוש אפילו בזמן מועט, כיוון ששרוי במים, מים מבטלים כח הציר, אבל בפסח עצמו זה אסור, כי בפסח איסורו במשהו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים