מאת: אלעזר גולדברג
תוכנית 'עמוד יומי' זכתה להצלחה וסייעתא דשמיא מאז נוסדה לפני כארבעה חודשים וכעת לקראת סיום מסכת ברכות, שוחחנו עם הרב דניאל חיים כהן שליט"א שיסד שיעור יומי מצליח בעיר ביתר עילית עם עשרות משתתפים קבועים, ביקשנו לברר כיצד מגיב הציבור הלומד במסגרת התוכנית, מי הם הלומדים בתוכנית ומשתתפים בשיעורים היומיים תמידים כסדרם ועל שמחת הסיום של המסכת הראשונה – מסכת ברכות.
"השיעור נוסד עם פתיחת התוכנית, בתחילת לימוד מסכת ברכות. הייתה בעיר התרגשות מיוחדת ורבים ביקשו להצטרף לתוכנית. מקרב אלו ששמעו על השיעור החדש שעומד להיפתח ביקשו להצטרף כארבעים איש מתושבי העיר, כשעשרים מהם הגיעו בקביעות יום יום והשאר הגיעו לעיתים והשלימו את העמודים החסרים בלימוד עצמי או עם חברותא.
בשיעור משתתפים מגוון של אוכלוסיות וגילאים, רובם אברכים צעירים בגילאי עשרים עד ארבעים, אך יש גם ילדים בגיל 11 ו-12 וגם בעלי תשובה ואנשי עמל. יש לציין שרוב משתתפי השיעור גם נבחנים מדי חודש על החומר של 'עמוד יומי'.
יש אצלנו משהו יוצא דופן שגורם לי לפליאה רבה בכל יום מחדש. מדובר בבחור בעל תשובה שלומד במסגרת תורנית בעיר שכבר בשיעור הראשון הוא הצטרף לשומעי השיעור והמשיך להגיע מדי יום ביומו. לאחר כמה שבועות הוחלט על ידי הנהלת הישיבה בה הוא לומד שהדבר מפריע לסדרי הישיבה ועל כן אסרו עליו לצאת ולהשתתף בשיעור. אך הוא לא ויתר ומאז ועד היום הוא מגיע בכל יום לפני התחלת השיעור ומניח מכשיר הקלטה על השולחן הסמוך אלי ולאחר השיעור מגיע שוב ונוטל את המכשיר ושומע את השיעור בשעות הלילה בישיבה. כולי אחוז התפעלות מהעקשנות הקדושה של נער טהור זה!
- מה ה'מתכון' לשיעור מוצלח כל כך שרבים מבקשים להשתתף בו על מנת לקנות ידיעות בש"ס?
השיעור שלנו אכן יחודי, כבר בשיעור הראשון החלטתי שאורך כל שיעור לא יהיה חצי שעה כמקובל במקומות אחרים בשיעור של עמוד גמרא, אלא ארבעים וחמש דקות, על מנת להקנות את החומר בהסבר בהיר ככל שניתן. מלבד זאת, אני משתדל להשרות אוירה נעימה ושמחה בקרב כל השומעים, לשתף אותם בהבנת כל שורה בגמרא, כל זאת כדי שהלימוד המשותף יהיה עבורם לחוויה טובה ומשמחת.
הסימן שאני מקבל מדי יום על כך שהשומעים נהנים מהשיעור הוא מאחד המשתתפים הקבועים, שלמרות היותו ב'שנה ראשונה' שלאחר נישואיו, הוא מגיע להשתתף בשיעור יום יום. שאלתי אותו פעם: איך אתה יוצא מהבית בשעת ערב מאוחרת ואינך מקיים 'ושימח את אשתו'? הוא השיב לי: דוקא כשאני הולך לשיעור אני מקיים 'ושימח', כי אשתי רואה עד כמה השיעור מעניק לי חוויה עוצמתית, אז היא זו שדוחפת אותי בכל יום מחדש ללכת לשמוע את השיעור ב'עמוד יומי'…
דבר נוסף ומיוחד שקיים אצלנו, ביום הקודם לכל מבחן חודשי אנו עושים חזרה משותפת ומהירה על כל חמש עשרה דפי הגמרא החודשיים. לחזרה הזו מגיעים רבים מתושבי העיר, גם אלו שאינם משתתפים במשך החודש בשיעור, כדי לחזור יחד איתנו על מסקנות הסוגיות שנלמדו באותו חודש, זה מכין אותם למבחן בצורה חווייתית.
- כעת שאנו עומדים לסיים את מסכת ברכות, כיצד אתם מתכוונים לציין את שמחת סיום המסכת הראשונה והתחלת לימוד מסכת שבת?
אנו אכן מתכוונים לחגוג בסעודה מכובדת ושמחה את מסיבת סיום מסכת ברכות. את הסעודה נערוך במוצאי השבת מיד לאחר סיום המסכת והענין הוסכם על ידי גבאי בית הכנסת שרואים עד כמה השיעור תורם לאוירה התורנית.
יש אצלנו ילד שעוד לא הגיע לגיל מצוות והגיע לשיעור מיום היווסדו ולא החסיר יום אחד. שאלתי אותו איך הוא מצליח לעמוד בזה, והוא השיב: אני משתתף בשיעור על מנת לערוך 'סיום' ביום הבר מצוה שלי שחל מיד לאחר שנסיים בס"ד את מסכת ברכות. בימים אלו הוא מתכונן ליום קבלת עול מצוות עם סיום מסכת ברכות בהבנה מעמיקה ובהירה. אשריו ואשרי חלקו!