אלעזר גולדברג
במרומי ערי בנימין שוכן הישוב הפסטורלי "כוכב השחר". מרבית התושבים קובעים עיתים לתורה כל ימיהם ובשנים האחרונות החלו להתאגד לקבוצות גדולות של שיעורי תורה יומיים בש"ס ובהלכה, על פי מסלולי 'דרשו'. מי שאחראי לפעילות הברוכה הוא הר' עמישוב שורק הי"ו, אדם נמרץ ורב פעלים הדואג לכל פרט בדרך להצלחת הלימוד הקבוע ולרווחת הנבחנים. בראיון עמו הוא מעביר מסרים של חיזוק המלמדים כיצד ניתן לקיים פעילות תוססת של תורה לאורך שנים.
איך נוצר הקשר שלך ושל תושבי הישוב עם ארגון 'דרשו'?
הכל החל לפני כתשע שנים, טרם הגעתי לישוב. התחילו אז ללמוד בחלק א' של 'משנה ברורה' וארגון 'דרשו' הביאו לישוב כמות גדולה של ספרי החפץ חיים לצורך חלוקה ומכירה במחיר מוזל, מה שגרם להתעוררות גדולה ללמוד בקביעות בספרים הללו. לאחר מכן כאשר החל חלק ב', היו רבים מתושבי הישוב שרצו להיכנס למסגרת מחייבת של מבחנים, באותה עת הגעתי לישוב וחיפשתי בעצמי מסגרת שכזו ולכן קיבלתי על עצמי לארגן פתיחת מוקד שכזה. כך נוצר קשר אישי עם כמה מהאחראים על התוכניות והבחינות בארגון ותוך זמן קצר נפתח המוקד.
לאחר תקופה, כאשר החלו ללמוד בחלק ג' של המשנה ברורה, הייתה התעוררות נוספת ומאז ועד סיום המסלול בסוף חלק ו', נוסד שיעור יומי קבוע אחרי תפילת ערבית, בו השתתפו בקביעות כחמישים מבני הישוב, כשאני אחראי על חלוקת חוברות הלימוד שהארגון מספק לי מדי תקופה. מתוך שומעי השיעור, כעשרים איש משתתפים בבחינות מדי חודש. לכבוד סיום ששת חלקי המשנה ברורה, ארגנו אירוע גדול ומפואר לכלל תושבי הישוב והדבר תרם רבות לחיזוק הלימוד בהמשך, במסלול הנוכחי.
לפני מספר שנים עלה רעיון חדש בקרב משתתפי הלימוד היומי, לייסד שיעור חדש וקבוע מדי שבוע, בו ילמדו שבעה דפים רצופים בש"ס תלמוד בבלי במסגרת הדף היומי, בזמן בו כל תושבי הישוב יכולים להשתתף, בשבת קודש בצהריים. השיעור אכן נוסד בתחילת המסלול הנוכחי, לפני כארבע שנים ומאז ועד היום מתאספים עשרות מבני התורה בשעה אחת וחצי בצהרי יום השבת ושומעים את השיעור המרתק במשך שעתיים וחצי ועד ארבע שעות רצופות! ובחודשי הקיץ הוא נמשך אף מעבר לזה… השיעור הזה מתקיים ללא הפסקה גם כשעברו עלינו תקופות מורכבות, כגון בזמן מגיפת הקורונה ובתקופות של מבצעים ומלחמות.
גם בחודשים האחרונים אשר התחיל המסלול הנוכחי ב'דף היומי בהלכה', החלטנו לייסד שיעור דומה גם ב'משנה ברורה'. יסדנו את השיעור במוצאי שבת בשעה קבועה, כשאחד מתלמידי החכמים בישוב מלמד בו חמישה דפי 'משנה ברורה' ומוסיף פסקי הלכה שונים ואקטואליים הנוגעים לימינו, הן לפי פסיקת האשכנזים והן לפסיקת הספרדים. זה מעין חזרה איכותית ומשמעותית על כל הדפים שלמדו בשיעור היומי בשבוע שחלף. שיעור זה קבוע בכל מוצאי שבת, במשך כל ימות השנה, משך השיעור קרוב לשעה ומשתתפים בו כיום בקביעות כעשרה אנשים.
כמה מבני הישוב נבחנים כיום מדי חודש ואיך מתנהל המבחן?
במגזר הדתי, יש ריבוי לומדים אך מקצתם מבקשים להיבחן. יתכן וזה נובע מחמת שלא הורגלו להיבחן על תכנים תורניים במוסדות הלימוד ולכן הדבר נראה כמאיים עליהם. אך בכל זאת כחמישה עשר מבני הישוב משתתפים במבחנים בקביעות, כמעט כולם נבחנים על הדף היומי בהלכה, שניים מהם נבחנים בדף היומי בתלמוד בבלי, גם 'קנין ירושלמי' היו תקופות בהם נבחנו כמה תושבים ולאחרונה נוספו עוד מספר נבחנים במסגרת תוכנית 'עמוד יומי' ואילו תוכנית זו לא הייתה נפתחת בזמן מלחמה, מן הסתם היו מצטרפים לתוכנית ולבחינות הרבה יותר.
בישוב שלנו מתגורר תלמיד חכם גדול שמשתתף בקביעות במבחנים המסכמים של 'קנין תורה' ומדי תקופה נבחן על מאות דפי גמרא. בכל פעם שמשיב על המבחן, אני מבחין שהוא כותב את התשובות ממש כלשונות הגמרא, כי הכל מונח בזכורנו המופלא. אני רגיל לומר לו בבדיחות הדעת: תיזהר שלא לצטט יותר מדי את לשונות הגמרא, בודקי המבחנים עוד עלולים לחשוב שהעתקת את התשובות תוך כדי מבחן מתוך הגמרא…
בתקופה האחרונה שרבים מבני הישוב מגוייסים לצורכי המלחמה ונמצאים במקומות שונים בארץ, ביניהם גם אלו שנבחנים מדי חודש, אני פועל למצוא פתרונות לכל אחד מהם, היכן ומתי יוכל לעשות את המבחן.
המבחן עצמו מתנהל באוירה מיוחדת ושמחה. לפני שניגשים לעשיית המבחן, כל המשתתפים מתאספים ליד ארון הקודש בבית הכנסת ונושאים תפילה בשירה וזימרה ואז נוטלים איש איש את המבחנים עליהם חפצים להשיב, מתיישבים במקומותיהם ונבחנים.