דקה מתוקה
האם הנפטר מחברו שלא מתוך דבר הלכה – לא יזכרנו?
"אל יפטר אדם מחבירו אלא מתוך דבר הלכה, שמתוך כך זוכרהו"
מובא בשם הגאון מווילנא, על מה שהתפלאו רבים במאמר הגמרא הזה – וכי הנפטר מתוך דברים אחרים לא זוכרהו ולא מזכירו? והסביר הגאון, שממה נפשך יש בעיה להזכיר את חברו – אם ידבר בשבחו, הלא מתוך כך בא לידי גנותו; ואם יזכירהו בגנותו, הלא זה בוודאי עונשו כפול, שיש בזה גם איסור לשון הרע וגם איסור 'לא תשנא וגו'. אבל מתוך דבר הלכה, זוכרהו ומזכירו בדברי ההלכה שאמר, ויהיה שכרו כפל ומכופל, וכל האומר דבר בשם אומרו וכו'.
הגאון רבי מאיר אריק היה מיודד עם הגאון רבי יוסף אנגל בעל ה'אתוון דאורייתא', גליוני הש"ס ועוד עשרות ספרים. בהזדמנות מסויימת בא להפרד ממנו ולצאת לדרך, וביקש ממנו שיאמר לו איזה דבר, ע"פ דברי הגמרא אל יפטר אדם מחבירו אלא מתוך דבר הלכה שמתוך כך זוכרהו, והוסיף לו את דברי ה'חתם סופר' שעצה זו אינה ענין סגולי גרידא, אלא ר"ל 'מתוך דבר הלכה' – שישמיע לו קושיא, ומתוך כך יחשוב חברו עליו לתרץ את קושיתו. ולכן ביקש מאתו שישמיע בפניו איזו קושיא. ענה לו הג"ר יוסף ענגיל על אתר: יש לי קושיא גדולה אליכם, 'קשה עלי פרידתכם'…
מרגלא היה בפומיה של הגאון ר' חיים טוביאס זצ"ל הי"ד לומר, כי להביטוי האידישאי "זייט געזונט" הנאמר בשעה שאדם נפרד מחברו, יש מקור בהלכה. שכן חז"ל אמרו אל יפטר אדם מחברו אלא מתוך דבר הלכה, וההלכה הראשונה בשו"ע היא 'יתגבר כארי', שזהו משמעותו של הביטוי "זייט געזונט"…
♦ ♦ ♦
אירע פעם שנפגשו ה'שר שלום' מבעלזא והרה"ק ר' משה לעלובער זצ"ל, לכשנפרדו אמר ה'שר שלום' אמרו חז״ל 'הנפטר מחבירו אל יפטר ממנו אלא בדבר הלכה', לכן אומר לכם דבר תורה: בתהלים כתוב 'יוסף השם עליכם, עליכם ועל בניכם', וצ׳׳ע מהו כפל תיבת 'עליכם'. ויובן בהקדם מה שכתוב בזוהר הקדוש שכפי קדושת האב והאם כך היא נשמת הבן, כי שלושה שותפים באדם. ולכאורה לאחר שנולד הבן שוב אין ההורים יכולים לתקן את נפש הילד, שכבר הוליד האב וכבר ילדה האם, ושותפתם כבר חקוקה בנפשו לנצח. איך ישנו את מהות הילד לאחד שנולד?
אלא שיהודי שחוזר בתשובה ושב לדביקות הבורא יתברך שמו, ומתנהג בקדושה וטהרה, אזי יוכל אח״כ לחזור ולהשפיע קדושה וטהרה אפילו בנפשות בניו ובנותיו שכבר נולדו מכבר, שגם הם ישתנו ללכת בדרכי השם. ובזה פירש 'יוסף השם עליכם', שהקב״ה ישפיע עליכם הארת אהבת השם ויראת שמים, ועי״ז ישפיע הדבר 'עליכם ועל בניכם', זהו חידוש שמ'עליכם' יושפע הענין גם על 'בניכם'.
אמר לו רבי משה לעלובער שעפי"ז מובן שנאמר 'אברהם הוליד את יצחק', גם לאחר שיצחק בנו נולד ונתגדל וכבר הוליד בנים, כי תמיד יכול האב להתעורר להתדבק בהשי״ת ולהשפיע על תולדותיו קדושה ויראת שמים.
(הגרמ"י רייזמן שליט"א)