כולן שווין לטובה
"ויהיו חיי שרה"
שרה אמנו חיה את חייה בדרגה רוחנית עצומה של "כולן שווין לטובה", כפי שמפרש רש"י על הפסוק "ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה".
הקשה רבי אלימלך בידרמן שליט"א: כולן שווין לטובה – הא כיצד? הלא לשרה אמנו היו כל כך הרבה צרות במהלך חייה! במשך שנים היתה עקרה, מלבד זאת נלקחה לבית פרעה ולבית אבימלך.
אם לא די בכך, הגר שפחתה זלזלה בה מאד והשפילה אותה ברבים. היתה הרבנית שרה מוסרת שיעור לנשים. בינתיים ישבה לה הגר בחוץ, וכשראתה נשים באות לשיעור, אמרה להן: 'את מי אתן באות לשמוע? את שרה? דעו לכן שאין תוכה כברה. היא מציגה את עצמה צדיקה גדולה, כל היום אומרת תהילים ומפרישה חלה, אבל בפנים הכל רקוב…'
אז איך אפשר לומר שכל שנותיה היו שוות לטובה?
אלא, תיבת 'ויהיו' נקראת מן הסוף להתחלה ומן ההתחלה לסוף, ובא הדבר לומר, שגם כאשר נראה לאדם ששום דבר אינו הולך על פי התכניות שהיה רוצה, והכל הפוך – עדיין זה "ויהיו", דהיינו: בגזירת ה'.
כאשר אדם מקבל את הדברים באופן הזה – הכל נראה אחרת, וכל חייו שווים לטובה.
רבי ראובן קרלינשטיין זצ"ל סיפר, כי מנהג תמוה היה בידם של אנשי חברה קדישא באחת הערים – בכל פעם לאחר שהסתיימה לוויה התכנסו במשרדי החברה ושתו 'לחיים'.
ההרגל צרם לכל הרואים: אנשים בוכים ואתם שותים לחיים? מה זה צריך להיות?!…
עמדו ותבעו אותם לדין תורה.
פנה הרב אל הקברנים ושאל: "האם יש לכם הסבר למעשיכם?"
ענה ראש החברה קדישא: "כבוד הרב, אם תבוא פעם אחת ללוויה, תשמע אילו שטויות אנשים מדברים. שטויות אמרתי? כפירה ממש. כל אחד מגיע בפנים רציניות ומתחיל לשאול: איך זה קרה? ובכל פעם יש תשובה אחרת – לפעמים הרופא היה סנדלר, לפעמים הנהג היה שיכור, קורה גם שהמחבל היה רשע. כבוד הרב, אנחנו היחידים שאומרים את האמת – שהכל נהיה בדברו!"
אמר הרב: "טוב ויפה, אבל את הברכה הזו אפשר לברך גם על מים".
ענה ראש החברה קדישא: "כבוד הרב, אם אנחנו היחידים שאומרים את האמת, לא מגיע לנו כוסית על זה?"…
כל יהודי במהלך שבעים או שמונים שנותיו עלי אדמות עובר אי אלו קשיים. לפעמים מדובר בבעיות של פרנסה, לפעמים אלו בעיות עם הילדים, שידוכים ושאר צרות. אתה עוצר יהודי כזה, ושואל אותו: מה קורה?
והוא ממלא את פיו בשבח ובהודיה לה': הקב"ה מנהל את העולם. אני מתפלל אליו שיעזור לי, אבל מה פתאום שאתערב לו?!… שום מילה של ביקורת, שום מילת טרוניה כלפי מעלה. רק צדיק הוא ה' כי פיהו מריתי. ואין מדובר רק בצדיקי הדור, אלא גם ביהודים מן השורה בעלי אמונה תמימה.
וכשיהודי כזה אומר "שהכל נהיה בדברו" – וכי לא מגיעה לו כוסית עבור זה?… אלא שלא תמיד רואים אותה כאן בעולם הזה והיא עומדת וממתינה לו לעולם הבא.
שרה אמנו חיה את חייה באופן שכולם שווים לטובה. היא הנחילה לכלל ישראל את ה'שהכל נהיה בדברו', את האמונה התמימה בה' בלי שום תלונה ותרעומת!
(רבי שלמה לוונשטיין שליט"א – מתוק אברהם אברהם אבינו)