מאת: הרב מאיר מן
בעמוד זה עוסקת הגמרא רבות בחשיבות התפילה בציבור ובבית הכנסת. וכך כלל זאת המאירי בדבריו כאן: "כל שאדם יכול להתפלל בבית הכנסת יעשה, מפני ששם כונת הלב מצויה. כלל גדול אמרו: תפילת הציבור חביבה וכל המתפללים בעשרה בבית הכנסת שכינה עמהם".
רבות אמרו חז"ל וכתבו הפוסקים על החיוב להתפלל את כל תפילות היום בתוך "מקדשי מעט", הלא הם בתי כנסיות ובתי מדרשות. התפילה במקום קביעות תפילת הרבים ששכינה מצויה בו, שונה בתכלית מן התפילה במקום שאינו מקודש לתפילה, אף שמתפללים בו כעת במנין.
אף שחובת התפילה בציבור וחובת התפילה בבית הכנסת קשורות זו בזו, מכל מקום פסק המחבר בשולחן ערוך (סי' צ סעיף ט): "אם נאנס וכו' והוא מתפלל ביחיד, אף על פי כן יתפלל בבית הכנסת". יתירה מזו, לפי אחת השיטות בפוסקים, עדיף להתפלל ביחידות בבית הכנסת מאשר להתפלל בציבור בבית. למרות שאין שיטה זו להלכה, רואים אנו שלתפילה בבית הכנסת חשיבות בפני עצמה.
לגבי תפילה בציבור שאודותיה נאמר "שכינה עמהם", כתב החיי אדם (כלל יט סעיף א): "ועיקר התפילה בציבור היא תפילת י"ח, דהיינו שיתפללו עשרה אנשים שהם גדולים ביחד. עם זאת, בדברי הפוסקים ראשונים ואחרונים אנו מוצאים ספיקות שונים ביחס לפרטיה של הגדרה זו, כגון: האם לכתחילה צריכים כל העשרה להתחיל תפילתם יחד ממש, ומה דינו של המתפלל בשעת חזרת הש"ץ, רוב עשרה שלא התפללו, צירופם של העומדים במקומות שונים, ועוד. כמו כן נחלקו האחרונים האם תפילה עם הציבור היינו דוקא כשמתפלל בשעה שגם הציבור מתפללים שמונה עשרה או אף אם מתפלל שמונה עשרה בעת שהציבור מתפללים את שאר חלקי התפילה.
נקודה מעניינת נוספת שבה נחלקו האחרונים, היא לגבי יחיד המתפלל עם הציבור תפילה אחרת מזו שהם מתפללים, כגון שהם מתפללים מוסף והוא מתפלל שחרית. לדעת המגן אברהם (או"ח סי' צ ס"ק יז וסי' רלו ס"ק ג) אין זו תפילה בציבור, ואין לה אפילו את המעלה של "בשעה שהציבור מתפללים" האמורה לגבי יחיד המתפלל בביתו באותה שעה שהציבור מתפללים]. אולם לדעת הצל"ח בסוגייתנו, אף המתפלל בבית הכנסת בעת שהציבור כבר סיימו את תפילתם אלא שאומרים שירות ותשבחות לאחר התפילה, כגון "אשרי ובא לציון", גם הוא נקרא "מתפלל בשעה שהציבור מתפללים", וקל וחומר אם הם מתפללים אז תפילה ממש, כגון מוסף, אלא שהוא מתפלל עמהם תפילה אחרת, שיש לה את המעלה של תפילת הציבור שהיא נשמעת. [ברם, גם לדעת הצל"ח אין זו נחשבת ממש תפילה בציבור (ביאורים ומוספים למשנ"ב מהדו' דרשו סי' צ הערה 32 בשם שו"ת חבצלת השרון, ראה שם בהרחבה; ראה עוד "התפילה בציבור" מאת הרב יעקב יצחק פוקס, שהרחיב בענינים אלו ומשם נלקחו עיקרי הדברים].