היום נלמד: מספר השפיכות בנטילת ידים
יום שלישי ט' בתשרי תשע"ז
באיזה מקרה צריך לשפוך מים שלוש פעמים על כל יד?
השופך בנטילת ידים פחות מרביעית (86.4-150 מ"ל, לשיטות השונות) מים על כל יד, צריך לשפוך פעמיים: פעם אחת כדי לטהר את הידים, ופעם נוספת כדי להעביר את מֵי השפיכה הראשונה אשר נטמאו מהיד. ואם ידו מלוכלכת בדבר הנחשב ל'חציצה' ופוסל את הנטילה, ויש לו יותר מרביעית מים, ינקה את ידיו במעט מים, ויותיר לפחות רביעית עבור הנטילה. ואם אין לו יותר מרביעית, ואין לו אפשרות אחרת לנקות את הידים, ישפוך מעט מהרביעית על ידיו כדי לנקותן, ואחר כך ישפוך פעמיים נוספות על כל יד. ואין צריך לנגב את ידיו בין השפיכה הראשונה לשתי השפיכות האחרות; ויש אומרים שאם הפסיק ביניהן - צריך לנגב. [סעיף ב, ס"ק יז, יט ו־כב, וביה"ל ד"ה הנוטל; ביאורים ומוספים דרשו, 11]
כמה פעמים שופכים מים על כל יד בנטילת ידים לסעודה?
השופך בנטילת ידים רביעית מים ויותר בבת אחת על כל יד, יכול לשפוך את כל המים בשפיכה אחת, כיון שרביעית מים בבת אחת נחשבת כמי מקוה, שמטהרים את הטובל בהם והם עצמם נותרים בטהרתם, וכך גם מים אלו נותרים בטהרתם, ועל כן אין צורך בשפיכה נוספת להעברת מֵי השפיכה הראשונה מהיד. אולם, יש אומרים שאף באופן זה צריך לשפוך מים נוספים כדי להעביר את הראשונים. ויש אומרים שלכתחילה צריך לנהוג כדעה השניה, ולשפוך פעמיים על כל יד, אך יש להתנות שנוהג כן 'בלי נדר', כפי שראוי להתנות בכל חומרא שאדם מחמיר לעצמו. ויש אומרים שניתן לנהוג לכתחילה כדעה הראשונה. [סעיף ב, ס"ק כא, ושעה"צ ס"ק יח; ביאורים ומוספים דרשו, 14]
האם צריך לשפשף את הידים זו בזו לאחר נטילתן?
הנוטל ידיו צריך לשפשפן זו בזו לאחר הנטילה, כדי לנקותן היטב, וזאת אף כששופך רביעית על כל יד, או שטובל את ידיו במי מקוה ובנהר. ובדיעבד, אם לא שפשף - ידיו טהורות. וכשצריך לשפוך פעמיים על כל יד (ראה לעיל) - אם נוטל את שתיהן כאחת, או ששופך רביעית על כל יד - ישפשף לאחר השפיכה הראשונה; ואם נוטלן בזו אחר זו ושופך פחות מרביעית, ישפשף לאחר השפיכה השניה, ויברך קודם השפשוף, אך המנהג לברך בסמוך לניגוב. ויש שכתב בשם האריז"ל שיטול ידיו שלש פעמים רצופות, ואחר כך ישפשפן, ויברך וינגב. ויש אומרים שעל פי הקבלה צריך לשפשף שלוש פעמים. [סעיף ב וס"ק כג-כד; ביאורים ומוספים דרשו, 17-18] ]