בתחילת חורף תשע"ה הזדעזעה א"י כשנכנסו רוצחים שפלים לבית כנסת בהר נוף באמצע תפילת שחרית ורצחו ופצעו מתפללים רבים תוך כדי שהתפללו עם טלית ותפילין, וכתב מכתב לציבור:
אין אנו יודעים חשבונות שמים, על מה עשה ד' לנו ככה, וצריכים לדעת שהכל בחשבון מדוקדק וברחמים, ואמרו חז"ל [סנהדרין צ"ח] מה יעשה אדם וינצל מחבלו של משיח [פירש"י חבלו פחדים וחבלים שיהיו בימיו מחיל עכו"ם] יעסוק בתורה ובגמילות חסדים ע"כ. נתחזק בתורה כל אחד כפי יכולתו, ובגמילות חסדים, וכן כדברי הלל הזקן שאמר מאי דעלך סאני לחברך לא תעביד, ונשוב בתשובה, ולב יודע מרת נפשו איזה מהדברים שצריך להתחזק בהם, וד' יסיר מאיתנו חרון אפו, ושוד ושבר לא ישמע עוד.
הכו"ח המשתתף בצערן של ישראל
א.ל. שטינמן כ"ו מרחשון תשע"ה
בנוסף למכתב, נביא מה שענה בשנת תשס"ח כשהיה הפיגוע בישיבה בירושלים, ששם הרוצח ימ"ש נכנס לישיבה ורצח שם נערים הי"ד תוך כדי לימודם. ושאלו אז את רבינו – והרי אורייתא מגנא ומצלא וכיצד נרצחו תוך כדי לימודם?! ענה: וכי ניתן לומר שגדולים הם מרבי עקיבא [שנהרג עק"ה בהיותו קורא ק"ש], וכן בשואה האיומה היו תלמידי חכמים גדולים וצדיקים ונהרגו [וכן בכל ההיסטוריה של עם ישראל] ומעבר לכך אמר: הרי למעשה כשהגיע הרוצח [ימ"ש] וכי המשיכו אז [גם באותו זמן ממש שהרגו] ללמוד?!
ועוד, לקמן [פרק י'] מבואר שאדם בעל בחירה יכול להרוג מי שלא נתחייב מיתה, ויתכן שהלומד תורה יכול להנצל רק ממיתה רגילה, אבל מהריגת אדם בעל בחירה, יש לומר ששייך שימות גם כשעוסק בתורה.
באחד הפיגועים הגדולים שהיו בשנת תשס"ב [פיגוע במלון פארק בנתניה בליל הסדר] נכנס הגר"ח מישקובסקי לשאול איך קרה דבר כזה?! איך נהרגים יהודים כה רבים בבת אחת, ויתרה מזאת איך קרה כזה פיגוע דווקא כשהיו אותם יהודים מסובים בליל הסדר. ונשלב דבריו עם מה שאמר לתלמידים בשיעורים בביתו באותו הזמן:
ראשית לענין מה ששאלו כיצד היה הפיגוע בליל הסדר, והרי זה ליל שימורים משומר מהמזיקים. ענה: משומר מהמזיקים זה ודאי לא טענה כי מדובר על מזיקים מסוג אחר – שדים, מזיקים מכל מיני סוגים וכו'.
ולענין הפיגוע גופא אמר שלמעשה השאלה היא הפוכה, במקום לתהות איך קרה, צריך לשאול איך עד היום לא קרה?! והוסיף הקב"ה כל הזמן נותן ונותן, וכי יכולים אנו לומר שמחזירים אנו לו, איזה פה יש לנו לתבוע, וכי הכל מגיע לנו?! אנחנו עוד מעיזים לשאול על מה?! במקום להבין את הניסי ניסים שעד היום לא קורה כך [והוסיף ותיאר אלו נוראות יכולים האויבים לעשות כאשר מידת הדין מתוחה].
'ביטחון ואמונה' פרק ח
הישיבה בירושלים היא מרכז הרב
.