מספרים על כ"ק מרן אדמו"ר מבאבוב, הרה"ק רבי נפתלי זצ"ל, שעוד בחיי אביו היה אדם מאוד מאוד מוערך והתנהגו בו כאילו היה רבי. פעם ראה אותו אחד ממכריו כשהוא מהלך לבד ברחובה של עיר בשעות הלילה.
"מה אתם עושים פה", הוא שאל את רבי נפתלי, "למה אתם הולכים לבד, הרי תלמיד חכם צריך שמירה, ובוודאי בלילה..".
השיב לו רבי נפתלי בחיוך: "אני אף פעם לא לבד. בכל מקום שאני הולך, היצר הרע הולך יחד איתי. הוא לא עוזב אותי אפילו לא לרגע אחד".
ואת זה אמר קדוש עליון כמו רבי נפתלי, כי זאת האמת לאמיתה כל אחד מאתנו מתמודד יומם ולילה עם ניסיונות, כל אחד לפי מקומו ודרגתו ועניינו, אבל הניסיונות נמצאים בכל מקום והיצר הרע תמיד הולך יחד אתנו.
מי שלומד מוסר, ומתכונן כראוי לכל אותם חיכוכים עם היצר הרע, יודע להתגבר עליו ברגע האמת, יש לו את הכח לעשות זאת. ולכן חשוב מאוד להקפיד על לימוד מוסר.
ד' אמות של הלכה
זה גם המקום להזכיר את גודל החשיבות של עניין לימוד ההלכה באופן יומיומי, כמו שראינו שיעקב אבינו ע"ה שלח את יהודה לפניו גושנה כדי להורות, להקים בית מדרש ללימוד הלכה.
כי זה היסוד של כל יהודי ושל כל קהילה יהודית, שיהיה שיעורים בהלכה ושילמדו הלכה יום יום.
אבי מורי זצ"ל היה אומר על מה שאומרים חז"ל שכל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן עולם הבא, הרי צריך להבין במה מדובר. אם הוא זכאי לעולם הבא הרי ממילא יש לו עולם הבא ואין חלילה הוא בכלל אלו שעליהם נאמר שאין להם חלק לעולם הבא, איך יהיה מובטח לו שהוא בן עולם הבא?
אלא, אמר אבי מורי זצ"ל, מכאן ראיה שאפילו מי שהוא בכלל אלו שאין להם חלק לעולם הבא חלילה וחלילה, יזכה לעולם הבא בזכות לימוד הלכות כל יום!!!
אבל יש בזה תנאי מאוד מאוד יסודי ובסיסי: זה חייב להיות כל יום, גם ביום הכיפורים וגם בתשעה באב, בערב פסח ובפורים ובכל יום ויום, בלי להחמיץ אף יום. אחרת זה כבר לא בגדר של "בכל יום", וממילא מפסיד חלילה וחלילה את ההבטחה שמובטח לו שהוא בן עולם הבא.
שאלתי פעם את הרה"צ רבי זונדל קרויזר זצ"ל, למה אומרים חז"ל שאין לו לקב"ה ד' אמות של הלכה בלבד, למה תפסו חז"ל בלשון ד' אמות? למה לא בית סאתיים של הלכה?
השיב לי ר' זונדל בצער, "תסתכל מסביב ותגיד לי כמה אנשים לומדים הלכה בכל יום. אפשר להכניס את כולם יחד בתוך ד' אמות…".
ולכן צריכים אנו להכיר טובה לארגון 'דרשו' שהשכילו לעשות תוכנית מיוחדת ללימוד הלכה בכל יום ולזכות את עם ישראל בהבטחה שיהיו הרבי יהודים שמובטח להם שהם בני עולם הבא.
(מתוך שיחה ללקראת שבת תשפ)