גיטין דף לח
'ויגר מואב מאד מפני העם כי רב הוא' – על איזה 'רב' מדובר?
ויגר מואב מאד
יש להקשות – מדוע מואב פחד מישראל, וכדברי הפסוק 'ויגר מואב מאד מפני העם כי רב הוא' הלא הקב״ה ציוה את ישראל ״אל תצר את מואב".
ונראה ליישב בדרך חידוד, שהרי מובא בגמרא (גיטין לח.) שעמון ומואב נלחמו בסיחון בגלל שסיחון… לקח קרקעות ממואב (כמבואר בפרשת חוקת ־ כב כו), ואח״כ עם ישראל לקח מסיחון את אותם קרקעות שנלקחו ממואב. ומצינו שנחלקו האמוראים (ביק קיז:) האם הגוזל קרקע קנה אותה בקנין גזילה: רב אמר קרקע נגזלת, ושמואל אמר קרקע אינה נגזלת. ונפסקה הלכה כרב, שקרקע נגזלת. עתה כך נוכל להמליץ בביאור הפסוק: ״ויגר מואב מפני העם מאד״ – כיון שהקרקעות שלהם נלקחו ע״י ישראל, ושוב לא יחזרו למואב ״כי רב הוא״ – כי הלכה נפסקה כרב שקרקע נגזלת…
(רבי יהונתן אייבשיץ)